Tragédiák

2024.08.06. 13:55

Vasúti balesetek: a jászkunsági vonatgázolások után átmeneti felmentésüket kérhették a mozdonyvezetők

Autóval ütközött egy vonat. Vasúti szerelvény sodort el egy embert. Sajnos rendszeresek ezek a híradások, az esetek olykor végezetesek is. Ezek a balesetek legtöbbször a közúton közlekedők figyelmetlensége miatt történnek, ezért őket hosszú idő óta és számos platformon kéri a vasúttársaság a szabályok betartására. „Ez közös ügyünk", hangsúlyozza a társaság, a vasúti balesetek ugyanis a vonatvezetőket, az érintett vasúti dolgozókat is megviselik.

Rimóczi Ágnes

Legutóbb az elmúlt hétvégén adtunk hírt arról, hogy vonat gázolt el egy embert Szolnoknál, de nem ez volt az első ebben az évben. Volt olyan eset is, mely az elgázolt személy életét vesztette. A vasúti balesetek sok emberre hatnak...

vasúti baleset
Egy vasúti baleset egy figyelmetlen utas, gyalogos számára végzetes lehet, de a vonatvezetőt is megterheli lelkileg
Fotó: Csapó Balázs / Forrás: Illusztráció

A vasúti balesetek oka legtöbbször a figyelmetlenség

– Idén eddig országosan 32 személyelütés történt, ebből kettő vasúti átjáróban. Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében eddig két gázolást kellett feljegyezni, amelyek közül az egyik halállal végződött, a másik pedig súlyos sérülésekkel járt – reagált a témában megkeresésünkre a MÁV Zrt. Kommunikációs igazgatósága. Ahogy az illetékesek kiemelték: mindkét baleset oka tiltott vasútüzemi területen tartózkodás volt. 

– A MÁV hálózatán 2023-ban ötven személyelütés történt, ebből három vasúti átjáróban. A Jászkunságban tavaly egyszer gázolt embert a vonat, aki súlyos sérüléseket szenvedett – tették hozzá.

A balesetek legtöbbször a közúton közlekedők, az utasok figyelmetlensége miatt történnek. 

– Az elmúlt 16 évben nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset vasúti átjáróban, a baleseteket a gyalogosok, autósok figyelmetlensége vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta. Sajnos volt olyan eset, amikor vasutas munkatársaink is életüket vesztették vagy megsérültek az elmúlt években. Két éve, 2022-ben vasúti átjárós balesetben két vasutas szenvedett súlyos-, kettő pedig könnyű sérüléseket – részletezték.

A társaság felhívja a figyelmet, hogy a vasúti közlekedés során az utasok kizárólag az utasforgalom részére kijelölt területeken tartózkodhatnak, amelyeket például a vonatjegy megvásárlásához, a várakozáshoz, a vonatra szálláshoz vagy az utazáshoz használhatnak. Számos baleset a vasúti utasforgalom részére kijelölt helyeken kívüli vasútüzemi területeken történnek. Így például a peronok mellett húzódó sínek, a nyílt pálya, a rendezőpályaudvarok vagy akár azok a figyelmeztető táblával ellátott szolgálati átjárók, amelyeket kizárólag vasúti alkalmazottak használhatnak.

A hatóságok kiérkezéséig a vonatvezető irányít a helyszínen

S vajon hogyan élik meg a vonatvezetők ezeket az eseteket? Mit kell tenniük, ha bajt észlelnek? 

– Vészhelyzet esetén a mozdonyvezető azonnal gyorsfékezésbe kezd, és folyamatos hangjelzéssel figyelmeztet a veszélyre. A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére. Baleset esetén ráadásul neki kell „irányítania” az eseményeket, amíg a hatóság megérkezik. Ilyenkor a rendőrség, a mentők és helyszínelők értesítése a protokoll. A hatóság megérkezéséig a mozdonyvezető tartja a kapcsolatot az irányítással, hogy például kétvágányú pálya esetén a másik vágány érintett-e, járható-e, vagy a sérült milyen állapotban van – számolt be a kommunikációs igazgatóság.
Ez megterhelő lehet. Már a képzésben van erre vonatkozó rész, de hogy fel lehet-e erre készülni, az jó kérdés. 

– A mozdonyvezető-képzés első szakaszában vannak erre vonatkozó témakörök. Emellett az oktatási anyag része a stresszkezelés, és szélsőséges helyzetekben helytállásra felkészítés is. A mozdonyvezetők előzetes orvosi vizsgálatánál kötelező a munkapszichológiai vizsgálat. Az aktív mozdonyvezetők pedig időszakos oktatás során kapnak pszichoszociális kockázatokra vonatkozó ismeretanyagot, azok kezelésre, csökkentésre javaslatot – részletezték a társaság illetékesei, akik hangsúlyozták: a vasúti átjárós balesetek rendkívül magas száma miatt 2022. május 3-án a mozdonyvezetők nyílt levélben fordultak a közúti közlekedőkhöz, amiben felhívták a figyelmet a munkatársakat és az utasokat baleset során ért traumákra.

Szükség esetén mentor segít a mozdonyvezetőnek

– Gázoláskor egyébként a baleseti vizsgálók helyszínen feltett, szinte első kérdése, hogy vállalja-e a mozdonyvezető a további szolgálatot, vagy inkább a leváltását kéri. Ha a baleset nem befolyásolja a szolgálat ellátását, a mozdonyvezető folytatja a munkát. Ha a vasúti jármű vezetője mégis úgy érzi, hogy a baleset miatti lelki trauma következtében nem képes a munka folytatására, kérésére az üzemirányítás egy másik mozdonyvezetőt küld a leváltására – emelték ki, mi történik a baleset után.

Mint elmondták: ha a későbbiek során – akár másnap – úgy érzi a járművezető, hogy mégsem tudja feldolgozni az őt ért megrázkódtatást, természetesen orvosi segítséget is igénybe vehet. 

– Kollégánk a gázolást követő öt napra szolgálatai alól mentesítést kérhet „rehabilitációs szabadság” címén, de mentori kíséretet is igényelhet, amennyiben úgy ítéli meg, hogy az átélt trauma feldolgozása érdekében erre szüksége van. A felkért mentor a „rehabilitációs szabadság” után két szolgálatban elkíséri a mozdonyvezetőt, akinek legfőképpen lelki támogatást nyújt. A mozdonyvezető dönthet úgy is, hogy szakorvosi ellátást igényel. Ebben az esetben a Vasútegészségügyi Nonprofit Közhasznú Kft. területileg illetékes foglalkozás-egészségügyi orvosához fordulhat, akinek a segítségével biztosítják a számára szükséges szakorvosi ellátást – részletezték a lehetőségeket.

Megtudtuk: 2023-ban a mozdonyvezetői munkakörcsoportban 43 kolléga vette igénybe a rehabilitációs pótszabadságot. Öt mozdony- vagy motorvonat-vezető munkakörben foglalkoztatott kolléga igényelte a mentori kíséretet. 

– Nincs tudomásunk olyan esetről, amikor gázolás vagy ütközéses baleset miatt hagyott volna fel a szakmával kollégánk – hangsúlyozták.

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában