Óvatosan utazzunk!

2024.07.14. 16:00

Extrém hőség: még a vasúti sínek is eldeformálódhatnak

A napok óta tartó kánikula a hétvégén és a jövő hét első felében is kitart. A huzamos idejű magas hőhatás, az extrém hőség nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak.

Rimóczi Ágnes

A MÁV-VOLÁN-csoport minden tőle telhetőt elkövet, hogy kezelje az extrém hőség okozta problémákat: fenntartsa a vasúti közlekedés folyamatosságát és biztosítsa a megfelelő körülményeket az utazáshoz. A MÁV-VOLÁN-csoport ezért több tanáccsal, illetve kéréssel is fordul az utazóközönséghez.

Extrém hőség MÁV
Itt a bizonyíték: az extrém hőség felforrósítja a vasúti síneket
Fotó: MÁV-START

Legyen elég folyadék nálunk utazáskor

– Kérjük utasainkat – különösen azokat, akik a hőségre érzékenyek, egészségügyileg veszélyeztetettek –, hogy az állami hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak, ha így tesznek, feltétlenül tájékozódjanak az aktuális forgalmi helyzetről, a bevezetett korlátozásokról – hívja fel a figyelmet a MÁV kommunikációs igazgatósága.

Ugyancsak fontos, hogy utasaink elegendő mennyiségű ivóvízzel vagy szomjoltó folyadékkal induljanak útnak.

 Napközben a forgalmasabb busz- és vasútállomásokon természetesen továbbra is vizet osztunk a harmadfokú hőségriasztás ideje alatt – emelik ki.

Karbantartják a klímaberendezéseket

A vasúttársaság üzemirányítói igyekeznek minél gyorsabban reagálni, ha a rendkívüli időjárási körülmények miatt operatív beavatkozásra van szükség.
– Kiemelten felügyeljük a légkondicionáló berendezésekkel ellátott járművek esetén az előhűtés elvégzését. A járművek klímaberendezéseinek beállítását folyamatosan vizsgáljuk, a klímákon rendkívüli tisztításokat végezünk, hogy a hatékonyabb működésüket elősegítsük. A rendkívüli terhelés miatt bekövetkező meghibásodásokat lehetőség szerint soron kívül javítjuk. Sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem úgynevezett légjavítóberendezéssel felszerelt, ezek a készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak.
Utasainknak ez természetesen nem vigasz, de a klíma miatti panaszok kivizsgálása után legtöbbször az derül ki, hogy a kérdéses készülékek működtek, csak a technikai korlátjaik miatt nem voltak képesek olyan mértékben lehűteni a levegőt, hogy az az utasok többségének komfortos legyen - részletezik.

Síneket hajlíthat, vezetéket nyújt az extrém hőség

A tartós rendkívüli hőség következtében a magas sínhőmérséklet – 50-60 Celsius-fok között – a pálya egyes szerkezeti elemeiben a forgalombiztonságot veszélyeztető, maradandó alakváltozásokat okozhat, ugyanis a hőtágulás hatására a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik az időszakos karbantartások mellett is. Amennyiben ennek előjelei mutatkoznak, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be. A felsővezetékek a nagy meleg hatására megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata. A MÁV pálya- és felsővezeték-hálózatát karbantartó szakemberei folyamatosan készen állnak arra, hogy kijavítsák a vasúti hálózatban keletkező hibákat.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában