Szoljon podcast

2023.08.07. 11:25

Megváltozik az orvosi ügyeleti rendszer szeptembertől a Jászkunságban is

A Magyar Közlönyben már közzétették, hogy szeptember 1-től Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében is változik az orvosi ügyelet. Az ügyeleti alapellátást az Országos Mentőszolgálat biztosítja majd. Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője a részletekről is beszámolt.

Pakainé Pusztai Nóra

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője

Forrás: MW archív

Fotó: Molnár Péter

Az ország hat vármegyéje után szeptember elsejétől a Jászkunságban is bevezetik az új orvosi ügyeleti rendszert, erről az Országos Mentőszolgálat levélben tájékoztatta az önkormányzatokat, de megkeresték a háziorvosokat is. 

Eljött az ideje, hogy a korábbi heterogén gyakorlattal ellentétben, egy egységes megoldást találjunk, ami a betegeknek egy magasabb színvonalú és garantált ellátást biztosít

 – hangsúlyozta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője.

Az új, egységes alapellátási ügyeletnek pontosan az a célja, hogy a beteg kiszámítható módon, megfelelő színvonalú, biztonságos ellátásban részesüljön.

– Volt egy másfél éves modellprogram Hajdú-Bihar vármegyében, ahol megnéztük azt, hogy egyáltalán ekkora területen az ügyeleti ellátás milyen elemekből áll. Figyeltük a beteg forgalmat, azt is mikor, milyen panaszokkal jelentkeznek ellátásra a lakosok. És bár egy vármegyéből nem lehet általánosítani, de sok értékes tapasztalatot gyűjtöttünk. Például, hogy a betegek 16 és 22 óra között szinte biztos, hogy valamilyen háziorvosi jellegű problémával fordulnak az ügyelethez, viszont 22 után hirtelen változik a helyzet és tényleg azok jelentkeznek, akiknek akut panaszai, hirtelen tünetei vannak és valamiféle sürgősségi ellátásra van szükségük – számolt be a tapasztalatokról.

Az új ügyeleti rendszer ezen tapasztalatokra és alapos elemzésekre épül, így a betegek igényeihez igazították az ellátást. Hétköznap délután 16 és 22 óra között, valamint szombaton, vasárnap és ünnepnapon 8 és 14 óra között háziorvosok ügyelnek, míg 22 után és hétvégén azt biztosítják, hogy igazi sürgősségi ellátás álljon a rendelkezésre.

Ahhoz, hogy még könnyebben hozzáférhető legyen a betegek számára az ellátás, egységes ügyeleti telefonszámot hoztunk létre. A 1830 szeptember 1-től Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében is hívható, ha bármilyen ügyleti probléma van ehhez fordulhatnak a lakosok

 – emelte ki a szóvivő.

A rendszer úgy épül fel, hogy a vármegye területén kilenc ponton – Szolnokon, Jászberényben, Mezőtúron és Karcagon a kórházban, míg Törökszentmiklóson a rendelőintézetben, Kunszentmártonban Városi Egészségügyi Központban, addig Tiszafüreden a Nefelejts út 4. szám alatt, Kunhegyesen a Dózsa György u. 4. szám alatt, Jászapátiban pedig Kossuth Lajos út 10. szám alatt – háziorvosi ügyelet működik, és, ha éjszaka van probléma négy helyszínen – Szolnokon, Jászberényben, Karcagon és Tiszafüreden – éjszakai ügyelet is van. 

Fontos tanács, hogy komoly panasz esetén, mielőtt bárhova elindulnánk, azt javasolják, hívjuk a 1830-as telefonszámot.

– A telefon az Országos Mentőszolgálat szakemberénél csörög, aki meghallgatva a tüneteket tanácsot ad és dönt milyen segítségre van szükség. Ha kell ügyeleti kocsit vagy mentőt küld, ez a beteg szempontjából biztonságos megoldás – tette hozzá Győrfi Pál.

A tapasztalatok szerint, amikor új vármegyék csatlakoznak a rendszerhez, az első napokban megugrik a 1830-as telefonszámra érkező hívások mennyisége. Sokan próbaképp hívják a megadott számot. 

– Nincs kétség! Szeptember elseje péntek délután 16 órától működni fog a telefonszám – erősítette meg az OMSZ szóvivője.

A betegek visszajelzéseit egyébként folyamatosan gyűjtik.

– Eddig hat vármegyében különlegesen jók a tapasztalatok és a betegek véleménye az új rendszerről. Mindent megteszünk azért, hogy Jász-Nagykun-Szolnok vármegye lakossága is ilyen jó ellátást kapjon – közölte.

Kiemelte még a gyermekek kérdését, hiszen ahogy látják, az ügyeleti betegek egynegyede kiskorú.

– Természetesen a 1830-as telefonszám az ő esetükben is érvényes, ha egy szülő tanácstalan, hívják bátran. Egyébként minden telephelyen vegyes ügyelet van – fogalmazott.

– Ha éjszaka adódik komoly egészségügyi probléma akár felnőttről, akár gyermekről legyen szó, akkor ne induljunk el sehová, hanem telefonáljunk, mi segítünk eldönteni, mire van szükség! – fűzte hozzá általános tanácsként.

Vegyes rendszert kellett egységesíteni

Az ügyeleti ellátás múltja úgy alakult, hogy régen az orvoshoz bármikor, akár éjszaka is be lehetett kopogni, ha szükség volt rá, vette a kabátját és indult a beteghez, ez valahogy benne volt az orvos kötelezettségeiben is.

– Fejlődött a világ és az intézményrendszer, nem lehetett elvárni egy doktortól, hogy a nap 24 órájában elérhető legyen és betegeket lásson el – mondta Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője.

Az ötvenes években már arról szóltak a híradások, hogy a tanácsok külön orvosokat szerződtettek erre a feladatra. A rendszerváltás után az önkormányzatok gondoskodtak erről.

– Az elmúlt évtizedekben egy nagyon heterogén kép alakult ki az országban. A legjellemzőbb megoldás, hogy az önkormányzat külön szerződött az orvossal vagy egy céggel. Az elmúlt évtizedekben, ha szakmailag nézzük voltak helyek, ahol jól működött és a betegek elégedettek voltak, de sajnos még több helyen ennek az ellenkezőjét lehetett tapasztalni. A betegek panaszkodtak a működésre, az egységesítés erre jó megoldás – hangsúlyozta.

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában