2023.08.07. 11:25
Megváltozik az orvosi ügyeleti rendszer szeptembertől a Jászkunságban is
A Magyar Közlönyben már közzétették, hogy szeptember 1-től Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében is változik az orvosi ügyelet. Az ügyeleti alapellátást az Országos Mentőszolgálat biztosítja majd. Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője a részletekről is beszámolt.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője
Forrás: MW archív
Fotó: Molnár Péter
Az ország hat vármegyéje után szeptember elsejétől a Jászkunságban is bevezetik az új orvosi ügyeleti rendszert, erről az Országos Mentőszolgálat levélben tájékoztatta az önkormányzatokat, de megkeresték a háziorvosokat is.
Eljött az ideje, hogy a korábbi heterogén gyakorlattal ellentétben, egy egységes megoldást találjunk, ami a betegeknek egy magasabb színvonalú és garantált ellátást biztosít
– hangsúlyozta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője.
Az új, egységes alapellátási ügyeletnek pontosan az a célja, hogy a beteg kiszámítható módon, megfelelő színvonalú, biztonságos ellátásban részesüljön.
– Volt egy másfél éves modellprogram Hajdú-Bihar vármegyében, ahol megnéztük azt, hogy egyáltalán ekkora területen az ügyeleti ellátás milyen elemekből áll. Figyeltük a beteg forgalmat, azt is mikor, milyen panaszokkal jelentkeznek ellátásra a lakosok. És bár egy vármegyéből nem lehet általánosítani, de sok értékes tapasztalatot gyűjtöttünk. Például, hogy a betegek 16 és 22 óra között szinte biztos, hogy valamilyen háziorvosi jellegű problémával fordulnak az ügyelethez, viszont 22 után hirtelen változik a helyzet és tényleg azok jelentkeznek, akiknek akut panaszai, hirtelen tünetei vannak és valamiféle sürgősségi ellátásra van szükségük – számolt be a tapasztalatokról.
Az új ügyeleti rendszer ezen tapasztalatokra és alapos elemzésekre épül, így a betegek igényeihez igazították az ellátást. Hétköznap délután 16 és 22 óra között, valamint szombaton, vasárnap és ünnepnapon 8 és 14 óra között háziorvosok ügyelnek, míg 22 után és hétvégén azt biztosítják, hogy igazi sürgősségi ellátás álljon a rendelkezésre.
Ahhoz, hogy még könnyebben hozzáférhető legyen a betegek számára az ellátás, egységes ügyeleti telefonszámot hoztunk létre. A 1830 szeptember 1-től Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében is hívható, ha bármilyen ügyleti probléma van ehhez fordulhatnak a lakosok
– emelte ki a szóvivő.
A rendszer úgy épül fel, hogy a vármegye területén kilenc ponton – Szolnokon, Jászberényben, Mezőtúron és Karcagon a kórházban, míg Törökszentmiklóson a rendelőintézetben, Kunszentmártonban Városi Egészségügyi Központban, addig Tiszafüreden a Nefelejts út 4. szám alatt, Kunhegyesen a Dózsa György u. 4. szám alatt, Jászapátiban pedig Kossuth Lajos út 10. szám alatt – háziorvosi ügyelet működik, és, ha éjszaka van probléma négy helyszínen – Szolnokon, Jászberényben, Karcagon és Tiszafüreden – éjszakai ügyelet is van.
Fontos tanács, hogy komoly panasz esetén, mielőtt bárhova elindulnánk, azt javasolják, hívjuk a 1830-as telefonszámot.
– A telefon az Országos Mentőszolgálat szakemberénél csörög, aki meghallgatva a tüneteket tanácsot ad és dönt milyen segítségre van szükség. Ha kell ügyeleti kocsit vagy mentőt küld, ez a beteg szempontjából biztonságos megoldás – tette hozzá Győrfi Pál.
A tapasztalatok szerint, amikor új vármegyék csatlakoznak a rendszerhez, az első napokban megugrik a 1830-as telefonszámra érkező hívások mennyisége. Sokan próbaképp hívják a megadott számot.
– Nincs kétség! Szeptember elseje péntek délután 16 órától működni fog a telefonszám – erősítette meg az OMSZ szóvivője.
A betegek visszajelzéseit egyébként folyamatosan gyűjtik.
– Eddig hat vármegyében különlegesen jók a tapasztalatok és a betegek véleménye az új rendszerről. Mindent megteszünk azért, hogy Jász-Nagykun-Szolnok vármegye lakossága is ilyen jó ellátást kapjon – közölte.
Kiemelte még a gyermekek kérdését, hiszen ahogy látják, az ügyeleti betegek egynegyede kiskorú.
– Természetesen a 1830-as telefonszám az ő esetükben is érvényes, ha egy szülő tanácstalan, hívják bátran. Egyébként minden telephelyen vegyes ügyelet van – fogalmazott.
– Ha éjszaka adódik komoly egészségügyi probléma akár felnőttről, akár gyermekről legyen szó, akkor ne induljunk el sehová, hanem telefonáljunk, mi segítünk eldönteni, mire van szükség! – fűzte hozzá általános tanácsként.
Vegyes rendszert kellett egységesíteni
Az ügyeleti ellátás múltja úgy alakult, hogy régen az orvoshoz bármikor, akár éjszaka is be lehetett kopogni, ha szükség volt rá, vette a kabátját és indult a beteghez, ez valahogy benne volt az orvos kötelezettségeiben is.
– Fejlődött a világ és az intézményrendszer, nem lehetett elvárni egy doktortól, hogy a nap 24 órájában elérhető legyen és betegeket lásson el – mondta Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője.
Az ötvenes években már arról szóltak a híradások, hogy a tanácsok külön orvosokat szerződtettek erre a feladatra. A rendszerváltás után az önkormányzatok gondoskodtak erről.
– Az elmúlt évtizedekben egy nagyon heterogén kép alakult ki az országban. A legjellemzőbb megoldás, hogy az önkormányzat külön szerződött az orvossal vagy egy céggel. Az elmúlt évtizedekben, ha szakmailag nézzük voltak helyek, ahol jól működött és a betegek elégedettek voltak, de sajnos még több helyen ennek az ellenkezőjét lehetett tapasztalni. A betegek panaszkodtak a működésre, az egységesítés erre jó megoldás – hangsúlyozta.
Szoljon podcast
- Influenza elleni védőoltás: nem kell kapkodni, de beadatni mindenképpen érdemes a szolnoki orvos szerint
- Mozi korlátok nélkül Szolnokon: egyedülálló kezdeményezésben vesz részt a TISZApART Mozi
- „Amit a Jóisten rám bízott, igyekeztem túlteljesíteni” – nyugdíjba vonult Szabó József törökszentmiklósi elnök-lelkész
- Régészeti szenzációt jelentettek be: emberi maradványokat rejtett a titkos kápolna
- Egy járvány messze földön hírhedtté tette hazánkat – dr. Bartha Júlia Szolnokon erről is mesélt