19 órája
Ha tehetnék, átugranák a tanulóvezetőket a türelmetlen sofőrök
Káromkodás, kiabálás, mutogatás. A tanulóvezetőket oktatók életének mindennapos velejárói a közlekedés többi szereplőjének reakciói. Vadas Attilát, a szolnoki Sprint Autósiskola vezetőjét arról kérdeztük, mit tapasztalnak a türelmetlen sofőrökkel kapcsolatban a vármegyeszékhelyen, milyenek Szolnokon azok, akik az utakat róják.
Hosszú az a folyamat, míg a tanulóvezető a nagyobb forgalomban is magabiztosan közlekedik. Az oktatók először jó esetben a rutinpályán tanítják meg a járműkezelés alapjait, majd kevésbé forgalmasabb területeket választanak, mielőtt a belvárosi forgalomba irányítanák a kezdő vezetőket. Lassabb döntések, lefulladások még így is előfordulnak, a türelmetlen sofőrök emiatt sok esetben ingerülten nyilvánulnak meg.
– Kénytelenek vagyunk a városban is gyakorolni. A türelmetlenség a tanulóvezetőkkel és oktatókkal szemben leginkább olyan helyeken fordul elő, ahol nem lehet minket kikerülni – magyarázta Vadas Attila, a szolnoki Sprint Autósiskola vezetője.
A városban szerezhetnek valódi tapasztalatot a tanulóvezetők
Az oktatók azt a vádat is megkapják, hogy miért hozzák be a városba a rutintalan vezetőket.
– 9 óra rutinképzés van, amikor megtanítjuk a járműkezelésre a tanulót, aki persze az elején lassabb, nem biztos a döntéseiben. Aztán behozzuk őket a városba, de még mindig nem a forgalmas csomópontokba, így haladunk lépésről lépésre – fejtette ki.
A türelmetlen sofőrök úgy gondolják, a rutintalanság lassítja a forgalmat
A tapasztalat azt mutatja, hogy a mai rohanó világban az emberek azért választják az autót, hogy minél hamarabb elérjék céljukat. Ebben „gátolják” őket a tanulóvezetők, akik rutintalanságuk és bizonytalanságuk miatt alacsonyabb sebességet választanak. Néha mutogatás, káromkodás, kikiabálás az autóból is előfordul, amikor egy-egy türelmetlen sofőr elhalad mellettük.
Jogos és érthető, hogy egy tanulóvezető lassabban közlekedik. Ezért viszont néha ránk dudálnak, vagy próbálják „átugrani” az oktatóautót. Mindennaposak ezek az esetek, az oktatók jól tolerálják
– mondta.
A tanulókat kevésbé érik atrocitások, hiszen a járműért az oktató felel.
– Sokszor éppen azért nem avatkozunk bele egy-egy helyzetbe, hogy a diák megtanulja az önállóságot. Természetesen, ha balesetveszélyes szituáció adódik, azonnal cselekszünk – tette hozzá.
Már messziről látható a tanulóvezetőket jelző tábla
A motorosoktatások helyzete talán még feszítettebb, ugyanis ebben az esetben rádióval irányítják a tanulókat, így rájuk bízzák a döntéseket. A közlekedés többi résztvevője viszont láthatja, hogy oktatás zajlik, hiszen az autó tetején messziről látható tábla hirdeti azt. Az egymás iránti figyelem elkerülhetetlen a közutakon.
Kiemelte: a tapasztalat még mindig az, hogy a sofőrök nagy százaléka elfogadó, sokan nem felejtették még el, hogy valamikor ők is tanultak.