Teltház a szállón

2023.11.16. 13:55

Senki nem marad az utcán vagy fedél nélkül, aki segítséget kér Szolnokon

Múlt héten naponta legalább 38-an vették igénybe a 40 férőhelyes éjjeli menedékhelyet Szolnokon. Az utcai szociális munkások már októberben feltérképezték a városban élő hajléktalanok tartózkodási helyét, miközben motiválták őket a szolgáltatások igénybevételére. Ennek köszönhető, hogy már olyanok is bemennek a szállóra, akik korábban fűtetlen vagy veszélyes helyen töltötték az éjszakát.

Molnár-Révész Erika

A Humán Szolgáltató Központ Nappali melegedőjének konyháján főzésre is van lehetőség. Kiss Erika éppen csirkepaprikást készített magának és sorstársainak, Rékasi Bálintnak (balra) és Fullajtár Tamásnak

Fotó: Mészáros János

– Nem bírtam fizetni az albérletet. A gyerekeim elköltöztek, egyedül pedig nem tudtam tovább kigazdálkodni az árát. Így kerültem az utcára – ezt a szolnoki nappali melegedő konyháján meséli az egyik ellátott. Kiss Erika éppen csirkepörköltet főz, nem csak magának, de más hajléktalanoknak is akiket már jól ismer, és akik szintén igénybe veszik az ellátást.

– Két éve kerültem be a rendszerbe. Nem sokáig leszek már itt, a lányomhoz költözöm fel majd Pestre. Jelenleg dolgozom egy erdészetben, gyomlálok, fát vágok ha kell – mondta bizakodva az asszony.

– Két éve veszem igénybe a hajléktalanellátás szolgáltatásait, a nappali centrumot és az éjjeli melegedőt is. Nem tudok dolgozni, mivel rokkant vagyok – ezt már Fullajtár Tamás válaszolta kérdésünkre.

Barátja, Rékasi Bálint júliusban jött ki a kórházból, tüdőasztma miatt kezelték. Ezután kerül be a rendszerbe, azt mondja, családi problémák miatt maradt fedél nélkül.

Ahogy elárulták, sok sorstársuk járt hasonlóan, és köztük mindig akad néhány, akik télen sem mennek szállóra, inkább olcsóbb garázsokat bérelnek ki lakás gyanánt, de a többség azért igénybe veszik a szolgáltatásokat.

A Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása Humán Szolgáltató Központ nappali melegedője az év minden napján reggel 8 és délután 18 óra között fogadja az ügyfeleket. A 40 férőhellyel rendelkező intézményben tisztálkodási-, mosatási-, étkezési- és melegedési lehetőségen túl ruhapótlást is biztosítanak a központ munkatársai. Szintén ezen a telephelyen lehetősége van a fedél nélkül élőknek, hogy segítséget kérjenek hivatalos ügyeik elintézéséhez. Ilyenek lehetnek például munkahely vagy lakhatás keresése, esetleg kapcsolatfelvétel a családtagokkal, ismerősökkel.

A fokozódó hideg miatt egyre többen húzódnak be a Humán Szolgáltató Központ nappali melegedőjébe. Képünkön (balra) Rékasi Bálint és Fullajtár Tamás, akik az éjszakát az éjjeli menedékhelyen töltik
Fotó: Mészáros János 

Mint azt a Humán Szolgáltató Központ vezetőjétől megtudtuk, az elmúlt egy hétben naponta átlagosan 35-36 fő vette igénybe a nappali melegedő szolgáltatásait a nyitva tartás 10 órájában.

Az éjjeli menedékhely Szolnokon 43 férőhelyes. Múlt héten itt átlagosan 37-38 fedél nélkül maradt ember kérte elhelyezését éjszakára.

– A számokból látható, hogy már ebben az időszakban sokan igénybe veszik mind a nappali melegedő, mind az éjjeli menedékhely szolgáltatásait, de van lehetőségünk további igénybe vevőket fogadni. Természetesen, ha a menedékhelyünkön az engedélyezett férőhelyszámnál több személy kéri éjszakai elhelyezését szolgálatunktól, számukra is biztosítunk fektető helyet, ahogy az eddigi években is megtettük. Intézményünk számára elsődleges szempont, hogy senki ne maradjon utcán, vagy fedél nélkül, aki segítséget kér – hangsúlyozta Hegyi Anita, az SZKTT Humán Szolgáltató Központ igazgatója.

Mint elmondta, mivel a központ az év mindennapján, napi 24 órában biztosít ellátást a hajléktalan emberek számára, így semmilyen különös, vagy plusz ellátást nem vezettek be az őszi időjárás miatt.

– A jogszabályi előírásnak megfelelően a téli ellátás november 1-től, következő év április 30-ig tart. A felkészülés jegyében két utcai szociális munkásunk októberben nagyobb hangsúlyt fektetett a felderítő munkára, illetve folyamatosan monitorozták a területet és az ügyfeleket annak beazonosítására, hogy körülbelül hány fő ellátására kell számítani a téli időszak alatt.

Elsődleges feladatuk az ügyfeleikkel való kapcsolat tartás során, hogy motiválják őket a szolgálat által biztosított ellátások igénybe vételére. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy ezt a feladatukat hatékonyan látták el, hiszen sok olyan ügyfél igénybe vette a menedékhely szolgáltatásait, akik addig éjszakáikat fűtetlen, vagy kevésbé biztonságos helyen töltötték

– tájékoztatott az igazgató.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában