2022.11.29. 13:55
Idén már 160 riasztást kaptak a Jászkunságból a légimentők
Súlyos sérülések, újraélesztés, sürgősségi kórállapotok – elsősorban ilyen esetekhez riasztják a leggyorsabb segítőket, vagyis a légimentőket Magyarországon, évente több mint 3500-szor. A pilótáknak és a szakképzett orvoscsoportnak amellett, hogy életeket mentenek, számos egyéb körülményre is figyelniük kell munkájuk során. Megyénkbe 4 légibázisról érkezik a segítség, attól függően, honnan repülhetnek a leggyorsabban a helyszínre.
A terepakadályokat is figyelembe kell venniük leszálláskor a mentőknek
Fotó: Mészáros János
A berekfürdői strandon lett rosszul augusztusban egy 70 év körüli férfi, akin civilek kezdték el, majd mentők folytatták az újraélesztést, de továbbra is kritikus állapotban volt. A helyszínre riasztott mentőhelikopter perceken belül kórházba szállította, így a férfi életét végül sikerült megmenteni. Néhány nappal korábban egy faléc szúrta át egy kőtelki férfi tüdejét, aki szintén a szakszerű ellátás, és a gyors kórházba szállítás miatt maradt életben. És ez csak kettő abból a számtalan esetből, amikor légimentőket riasztottak megyénk bajbajutottjaihoz, súlyos sérültjeihez.
– Jász-Nagykun-Szolnok megye földrajzi adottságai miatt mind a szentesi, budaörsi, miskolci és debreceni légimentő bázisról riaszthatnak helikoptereket, attól függően, hogy a megye melyik szegletében van szükség a segítségre. Az ország 7 légimentő bázisán évente több, mint 3500, Jász-Nagykun-Szolnok megyében az idei évben közel 160 riasztás történt – tájékoztatott az ORFK Kommunikációs Szolgálata.
A mentőhelikoptereket elsősorban súlyos sérültekhez hívják, ezek lehetnek például közlekedési–, ipari–, vagy háztartási balesetek, magasból esés, de égési sérülés is. Emellett újraélesztéshez, és egyéb belgyógyászati, neurológiai okú sürgősségi kórállapotokhoz is a légimentők gyors segítségét kérik.
A mentéseket végző Magyar Légimentő Nonprofit Kft. 7 légimentő bázison, 7 helikopterrel teljesít szolgálatot, valamint 2 tartalék helikopter is rendelkezésükre áll. A cég összesen 23 pilótát foglalkoztat.
2020 januárjától egyébként már a rendőrség feladata a légimentés technikai feltételeinek biztosítása. Minden helikopteren egy kapitány vagy pilóta, egy paramedikus-technikai személyzet, vagyis mentőtiszt vagy mentőápoló, valamint egy, sürgősségi orvoslásban jártas orvos dolgozik.
– Minden esethelyszíni leszálláskor a személyzet bevonásával a pilóta dönt a leszállás helyéről, melyet mindig körültekintően kell megválasztani a biztonságot szem előtt tartva.
A sűrűn beépített lakott területek, magasfeszültségű vezetékek, és egyéb terepakadályok miatt számos esetben csak az esettől távolabbi leszállási helyszínt sikerül választani. A beteg, vagy sérült ellátása során is mindig az ellátó biztonsága az elsődleges, ezért csak a helyszíni veszélyforrások azonosítása után kezdődhet meg a betegellátás.
– A kórházon kívüli, helyszíni ellátás kompromisszumokkal teli, így speciális felkészültséget kíván. A beteg ellátása, állapotstabilizálása után kezdődhet csak a beteg légi szállítása. A fedélzeten ugyanis már igen korlátozott lehetőség van a további ellátásra, emiatt a stáb a gyors szállításra törekszik – vázolta a légimentés körülményeit válaszában az ORFK.
Mint azt Piroska Miklós főigazgatótól megtudtuk, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Hetényi Géza Kórház-Rendelőintézet mentőhelikopter leszállója körülbelül havonta 10-15 alkalommal fogad mentőhelikoptert.
Minden körülményt figyelembe vesznek a riasztás során
A helikopterek riasztását az Országos Mentőszolgálat megyei irányítócsoportjai végzik.
– A beérkező segélykérés, bejelentés alapján egy előre kidolgozott helikopter-riasztási kritériumrendszer szerint mérlegelnek a mentésirányítók a helikopterek bevetéséről.
A helikopter riasztási igény jelzése után a légimentők koordinátora indítja a legközelebbi, elérhető mentőhelikoptert a helyszínre – tájékoztatott az ORFK Kommunikációs Szolgálata.