2022.01.20. 17:25
Májustól a kamu akciók ellen is fellép a hatóság
Idén nyártól a vásárlók is ellenőrizhetik, ha egy pár nappal korábban megemelt árú terméket áraznak vissza, és tüntetnek fel akciósként. A megtévesztő engedményeket a fogyasztóvédelem is ellenőrzi. Indokolt a szigor, ugyanis a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal által tavaly ellenőrzött leárazások tíz százaléka hamis volt.
A boltban, vásárlás előtt is érdemes ár-összehasonlítást végezni, hogy kiszúrjuk az álkedvezményeket Illusztrációfotó: MW
Fotó: Dallos István
Napjainkban sokan kifejezetten az akciókhoz kötik vásárlásaikat, tudatosan keresve a leárazásokat. Ám a mutatós százalékok néha csalókák – hívta fel a figyelmet a megyei kormányhivatal. Rendre előfordul ugyanis, hogy az ügyeskedő árusok a valósnál kedvezőbb színben tüntetik fel „akcióikat”. Ezt többnyire úgy teszik, hogy rövid időre, mesterségesen feltornázzák áraikat, abból számítva kedvezményeiket, vagy a régi árat állítják vissza, de már akciósként feltüntetve.
E gyakorlatok visszaszorítása érdekében – uniós irányelv alapján – idén változnak az árfeltüntetés részletes szabályai. Május 28-tól minden akcióhirdetéskor fel kell tüntetni a korábbi árat, amely kizárólag a megelőző legalább harminc napon belüli legalacsonyabb ár lehet.
Az új szabályozás az online kereskedelemre is kiterjed
– tájékoztatta hírportálunkat a megyei kormányhivatal.
– Különösen a Black Friday vagy a karácsonyi időszakban jellemző színlelt árcsökkentést figyeli és megszünteti az online kereskedelemben azt a gyakorlatot, hogy az eladó egy-egy akciós időszak előtt pár nappal megemeli a termék árát azért, hogy minél nagyobb mértékű engedményt mutathasson.
Csak olyan termékek esetében lesz érvényesíthető a kedvezmény, amely 15 napnál régebben van forgalomban.
Ebben az esetben a 15 nap alatti legalacsonyabb ár lesz irányadó, ahhoz képest kell a leértékelést kiszámolni. Hogy az üzletek eleget tesznek-e az új szabályoknak, azt a fogyasztóvédelem is ellenőrzi majd.
Mint megtudtuk, akkor is eljár a fogyasztóvédelem, ha a vállalkozás által meghirdetett kedvezmény az akciót megelőző árhoz képest nem változik vagy annál magasabb. Ezekben az esetekben sor kerülhet az akciós reklámújságokban található termékek árának adatgyűjtésére, nyomon követési eredményeinek vizsgálatára. Szezonális kiárusítások során a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálja a vásárlók megtévesztésére alkalmas árak alakulását, különösen abból a szempontból, hogy azokat az akció előtt megemelték-e.
A szigorúbb szabályokra és az ellenőrzésre egyaránt szükség van a vásárlók megkárosításának megelőzése érdekében.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal tavalyi ellenőrzései alapján a kedvezményes árak tíz százalékában fordult elő jogsértés, míg az akciós egységár kifogásolási aránya 9,3 százalék volt.
Ezen ellenőrzések során 121 terméket érintően fordult elő, hogy csak a kedvezmény mértékét tüntették fel, a ténylegesen fizetendő akciós árat azonban nem. A megyei fogyasztóvédelmi szakemberek tapasztalatai szerint a vásárlói megkárosítás leggyakoribb esetei az akciós árnál drágábban történő értékesítés, illetve hogy kizárólag az akció mértékét tüntetik fel, az árat már nem.