2021.04.22. 06:58
Sokan nem örülnek a szóbeli hiányának
Közeleg az érettségire való felkészülés hajrája. A nemrég életbe lépett kormányrendelet alapján elmarad a szóbeli vizsga. A döntésről megoszlik az iskolavezetők, pedagógusok és diákok véleménye.
Már tavaly is mindenhol a vírus árnyékában írták a vizsgákat, így a Verseghy gimnáziumban is
Fotó: Csabai István
Szűcs Sándor, a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese hírportálunknak elmondta: a tavalyi, már szintén a járvány árnyékában megszervezett vizsgákhoz képest leginkább a testnevelés-érettségi változik. Idén ugyanis meg lehet tartani a gyakorlati vizsgát, kivéve az úszás vizsgarészt.
Írás közben is kötelező lesz a védőmaszk használata
– Aki az írásbeli számonkérés alól mentesül középiskolai tanulmányai során, az az érettségin is jogosult szóbeli vizsgát tenni – beszélt a részletekről Szűcs Sándor.
– Az ő számuk a mi iskolánkban nagyon csekély arányban van. Betartjuk az előírt szabályokat, miszerint a vizsga ideje alatt kötelező a maszk használata, illetve egy teremben maximum tíz tanuló tartózkodhat. Pedagógusaink számára megkönnyebbülés a szóbeli elmaradása. Megkapták ugyan az első vakcinát, a teljes védettség azonban még nem alakult ki. Másrészről a védettség nem azt jelenti, hogy mi nem fertőzhetünk. A kollégákban felmerült a félelem, hogy tudtukon kívül esetleg megfertőzhetnek diákokat, akik ezt továbbadhatják – tette hozzá a patinás szolnoki gimnázium vezetőhelyettese.
Szűcs Sándor azt is elárulta, hogy tanulóik a tavalyi tapasztalatok alapján készültek arra, hogy esetleg csak írásbeli megmérettetés lesz.
Közülük van, akit jól, van, akit rosszul érint a szóbeli elmaradása – ez beállítottságuktól függ.
Elvileg felelet nélkül sem szenvedhet hátrányt senki
– A szóbeli vizsga általában az összpontszám egyharmadát jelenti, ez képes akár pozitív, akár negatív irányba befolyásolni a végső eredményt. Általában azonban a szóbeli teljesítmény nem mutat markáns eltérést az írásbelitől. Mivel a szóbeli mindenki számára elmarad, így senki nem szenved hátrányt.
A szolnoki Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnáziumban egyfajta csalódottság érezhető a pedagógusok részéről, hiszen szerintük jó hatással lenne a gyerekek eredményeire a szóbeli vizsga. A számonkérés lebonyolításáról és a diákokon észlelhető félelemről a két intézményvezető, Balogh Zsolt igazgató és Virágné Józsa Csilla igazgatóhelyettes beszélt hírportálunknak.
Sok tanuló szerette volna megmutatni, mit is tud
– A szervezés nagyrészt úgy fog zajlani, mint a tavalyi évben – hangsúlyozta Virágné Józsa Csilla intézményvezető helyettes.
– Szerencsére a testnevelés gyakorlati vizsgát és szóbelit meg lehet tartani. Illetve van olyan tantárgy, amiből csak szóbeli vizsgánk szokott lenni, ez pedig a hittan, így ezt is megtarthatjuk. Tanáraink hónapokkal ezelőtt elkezdték a végzős diákokat felkészíteni a szóbeli érettségire. A tavalyi évhez képest – ahol már sokkal hamarabb tudtuk, hogy nem lesz szóbeli – nehezebb dolgunk van. Tapasztalataink alapján a tanulók nagy része csalódott, hogy elmarad a vizsga szóbeli része.
– Sok olyan tanulónk van, aki szerette volna megmutatni, hogy mit tud – tette hozzá Balog Zsolt intézményvezető.
– Mindez különösen igaz az emelt szintű vizsgázókra is. Pedagógusaink mindenesetre igyekeznek segíteni diákjainkat a felkészülésben kiscsoportos foglalkozások keretében.
A végzős diákok abban bíznak, hogy könnyebb dolguk lesz
– Szerintem majdnem kilenc hónap online oktatás után nagy terhet vesz ez le a vállunkról – mondta a szóbelik elmaradásáról a szolnoki Varga Katalin Gimnázium két tannyelvű szakos tanulója, Nagy Dorina Kata.
– A célnyelvi civilizációt választottam ötödik vizsgatárgynak, amiből középszinten csak szóbeli érettségi létezik, így várható volt, hogy ezt megtartják. Úgy gondolom, könnyebbség, hogy majdnem mindenből csak írásbeli vizsgák lesznek. Azonban nincs lehetőségünk javítani, ha szeretnénk. Hiszen a szóbelin szinte csak javítani szoktak az érettségizők. Számomra szintén egyszerűbb, hogy abban a körülbelül egy hónapban az írásbelik után csak egy tantárgyra tudok majd koncentrálni a négy helyett. A szóbeli tételeket már rég kidolgoztuk, ezt a tudást azonban kamatoztatni tudjuk majd a feladatlapok kitöltésekor is – tette hozzá.