Hubai Imre

2021.03.19. 11:30

Néhány év alatt kell behoznunk több emberöltőnyi lemaradást

Alighogy 2019 őszén megválasztották a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közgyűlés elnökévé, és a tisztségének, illetve habitusának megfelelően, nagy lelkesedéssel megkezdte hivatali munkáját, a 2020 elején berobbanó koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzet máris szokatlanul új feladatrendszert követelt meg Hubai Imrétől. Miután a megye első embere a versenyszektorból érkezett a közszférába, megtanulta kezelni a válsághelyzeteket. Képes hosszan és türelemmel viselni bármilyen megpróbáltatást, és munkatársaival együtt fegyelmezett, következetes munkával válaszolt a váratlan kihívásokra.

Mészáros Géza

A fejlesztési koncepció kidolgozásakor az eddiginél újszerűbb, komplexebb szemléletet alkalmaztunk – magyarázta Hubai Imre

Fotó: Mészáros János

– Amilyen ígéretesen indult, olyan vészterhesen folytatódott és ért véget a tavalyi esztendő. Kitekintve a megyeháza ablakából, szokatlan volt a sokszor zajos, rohanó Szolnokot kihaltnak látni – kezdte Hubai Imre.

– 2020 a társadalom, a gazdaság és az önkormányzatok, így a megyei önkormányzat szempontjából is a korlátozásokról, és egy teljesen új helyzethez való alkalmazkodásról szólt.

Az újratervezés immár egy éve, folyamatosan jelen van az életünkben.

– Ha meg akarjuk érteni a megyénkben zajló folyamatokat, akkor ismernünk kell azt az erőt, amit ilyen vészterhes időkben az identitásunkból és az összetartozás élményéből meríthetünk. Az egész emberiség háborúban áll egy eddig ismeretlen, láthatatlan kórokozóval, amely könyörületet nem ismerve tör az életünkre, felforgatja mindennapjainkat, és mi verejtékes versenyt futunk az idővel, ami sajnos ebben az esetben nem nekünk dolgozik.

Az orvostudománynak, a kutatóknak és az operatív döntéshozóknak hála, ma már van hatásos vakcinánk, így csökkenthetjük az egészségügyre, a rendvédelemre és az ellátórendszerre nehezedő nyomást.

– Életvitelünk és önkormányzatiságunk három évtizedes vívmányainak fenntartása fegyelmezettséget, türelmet követel tőlünk a korlátozó, távolságtartó intézkedésekkel szemben. Erős, megyei identitásunkból fakadóan szolidárisak vagyunk egymással, és képesek vagyunk óriási erőket mozgósítani, ha a rászorulók, az elesettek felkarolásáról és támogatásáról, adományozásról, vagy szeretethidak építéséről van szó. A megyei önkormányzat a lakosság, a gazdák, a vállalkozások, az önkormányzatok, a civil szervezetek, az állami intézmények, valamint a kínai testvérmegyék felajánlásai révén tavaly is tízezreken tudott segíteni. A megye politikai diskurzusa egész évben a sorsközösségről és az egymás iránti felelősségvállalásról, továbbá a hatékony megoldáshoz vezető út megtalálásáról szólt. A lakosság mentális egészségének megőrzése érdekében online programokat indítottunk, melyeket folytattunk idén is. Tudom, hogy a járványhelyzet számai ma kevés bizakodásra adnak okot, de a kormányzati intézkedéseknek és a társadalom felelős magatartásának köszönhetően mégis napról napra, minden egyes beadott védőoltással közelebb jutunk a korlátozások feloldásához, így a nyitás lehetőségéhez is.

Tavaly meggyőződhettünk róla, hogy nyitni csak rendkívül körültekintően szabad.

– Azért is kell ragaszkodnunk ehhez, mert szinte mindannyiunk családját, ismerős és baráti körét vagy kollektíváját megrendítette már a kór áldozatainak elvesztése miatti gyász, ami alól én sem vagyok kivétel.

A fejlesztési koncepció kidolgozásakor az eddiginél újszerűbb, komplexebb szemléletet alkalmaztunk – magyarázta Hubai Imre
Fotó: Mészáros János

– A pandémia és az óvintézkedések következtében sérült-e bármiben is az önkormányzatiság intézménye?

– Lassan egy éve, hogy a megyei közgyűlés rendkívüli jogrendben működik, ami az elnök felhatalmazása és felelőssége tekintetében is rendkívüli. Különös körültekintést igényel a döntések meghozatala, melyeknél kihagyhatatlannak tartom a Borbás Zoltán alelnökkel, illetve a megyei közgyűlés tagjaival, a bizottságok elnökeivel és hivatalunk munkatársaival való előzetes egyeztetést. A rendkívüli jogrend a közgyűlés üléseinek tilalma ellenére sem jelenti az önkormányzatiság intézményének sérülését. Ugyan a döntéseket, határozatokat elnöki hatáskörben, egy személyben hozom meg, de ezeket – mint ahogy említettem – megelőzi a széles körű politikai és szakmai egyeztetés, a törvényességi garanciát pedig a megyei kormányhivatal jelenti.

A pandémia alatt érzékelhetően nőtt a megye összetartó ereje, és a gyorsan előtérbe került digitális kapcsolattartás új megközelítési módot szolgáltatott az egyeztetéseknek, párbeszédeknek.

– Muszáj volt gyorsan alkalmazkodnunk az online platformok lehetőségeihez, mert minden helyzet, ami az életünkről szól, gyors döntéseket és hatékony végrehajtást igényel. S miután az elmúlt év az elmélyült önvizsgálatra is alkalmat adott, áttekinthettük, hogy a rendelkezésünkre álló erőforrásainkkal valóban elég fenntarthatóan gazdálkodunk-e. Nagy tanulsága a „csend évének”, hogy egyes területeken, leginkább a jövőnk újratervezésében ritmus- és szemléletváltásra van szükségünk. Egy másik kihívás is vár ránk. A megyei önkormányzatnál dolgozó köztisztviselő kollégák átlagéletkora ugyanis meglehetősen magas. Ez nem egyedülálló jelenség, ám különös odafigyelést igényel, hiszen ha nem becsülnénk meg, hamarosan elveszíthetnénk jó pár évtizednyi bölcsességet, tapasztalatot, tudáskincset, melyre a hamarosan nyugdíj előtt álló kollégáink tettek szert, és tovább szeretnének adni az utódoknak.

– A járványhelyzet miatt félbemaradtak-e már zajló beruházások, avagy maradnak-e el tervezett fejlesztések?

– Épp ellenkezőleg. A megyében működő önkormányzatokat és vállalkozásokat segítő, valamint a lakosok életminőségét javító operatív programok, továbbá a kerékpáros- és közúthálózat fejlesztései is zavartalanul futhattak tovább. A sikeres pályázatok megvalósulását a kormány minden erejével támogatta, így az önkormányzatok elkerülhették a forrásvesztést, melyhez a Pénzügyminisztériummal egyetértésben meghozott döntésekkel a megyei önkormányzat is hozzájárult.

A megyében nyertes önkormányzati beruházások forrása így rendben van, és a járvány ellenére megérkeztek az indokolt költségnövekmények fedezetéül szolgáló többletforrások is.

– Ennek is köszönhetően, a projektek 98 százaléka egész biztosan megvalósul. Viszont két százalék különböző nehézséggel küzd, ezekre az önkormányzatok – néhány kivételtől eltekintve – velünk közösen keresik a megoldást. Jó hír, hogy több mint ezermilliárd forintban mérhető a térségünkben elindult, vagy hamarosan elinduló projektek összértéke.

Legfontosabbnak az Alföldet átszelő M4-es gyorsforgalmú út további szakaszainak építését,

és a meglévő, mintegy ezerkétszáz kilométernyi közút, továbbá a közlekedés biztonságát szolgáló létesítmények és a vasúthálózat felújítását tartom. A megújuló közterek, belvízelvezető rendszerek, iskolák, óvodák és bölcsődék, vagyis a növekvő közvagyon és a javuló elérhetőség együttesen növelik településeink versenyképességét és népességmegtartó erejét. További munkahelyteremtő beruházások is jönnek, és a vállalkozások adóereje is hozzájárul a fejlődéshez, így értékeink átadhatóak lesznek a jövő nemzedékei számára. Legyünk optimisták, hiszen minden kormányzati szándék abba az irányba mutat, hogy az általunk javasolt megyei fejlesztések megkapják a zöld utat.

– Milyen egyéb jelentős források érkezhetnek megyénkbe az elkövetkezendő időszakban?

– Számunkra az elmúlt év a források felhasználásának tervezésével is telt. A „Jász-Nagykun-Szolnok megye 2030” elnevezésű fejlesztési koncepció kidolgozásakor az eddiginél újszerűbb, komplexebb szemléletet alkalmaztunk, mely egyszerre fog a megyében élő népesség és a gazdaság előnyére is válni. A már hagyományosnak mondható operatív programok közül kiemelném a TOP Plusz programot, melyben külön kitértünk a Jászapáti és a Kunhegyesi járások kiemelt fejlesztésére.

Jó hír, hogy a Vidékfejlesztési Program a korábbi keret mintegy négyszereséből tudja továbbsegíteni a megye agráriumának versenyképesebbé válását.

– Jóváhagyást követően indulhat a Debrecen központú, hat megyét összefogó Északkelet-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna, mely Szolnok és megyénk vonatkozásában a legkülönbözőbb területeken, mintegy kétezermilliárd forint értékű fejlesztést foglal keretbe. A kormány határozott szándéka, hogy a küszöbön álló programok megvalósulását követően az ország keleti megyéi, gazdasági fejlettségüket tekintve utolérjék a nyugatiakét, és Jász-Nagykun-Szolnok megye önkormányzatai a társadalmi felzárkózást, a munkahelyteremtést, valamint a gazdasági növekedést is segíteni tudják. A tervezés során az ár- és belvízvédelem, az öntözés, az infrastruktúra, az ipar, az erőforrások, az agrár- és élelmiszer-gazdaság, a turizmus fejlesztése és az életminőségünk javítása maradt a fókuszban. Köszönettel tartozok a polgármestereknek, a kormányoldal országgyűlési képviselőinek, a köztestületeknek, a települések és hivatalunk szakembereinek az elmúlt hónapok megfeszített munkájában nyújtott segítségükért.

Azért dolgozunk, hogy megyénk a küszöbön álló beruházások révén az évtized végére fejlettségben utolérje a nyugat-magyarországi megyéket.

– Van dolgunk tehát bőven, hiszen néhány év alatt mintegy száz esztendő lemaradását kell behoznunk. Ehhez a munkához pedig folyamatos és stabil felhatalmazásra lesz szükségünk.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában