Eszközökkel segítik a rászoruló családokat szerte a megyében

Iskolán kívüli tanítás, online órák és számtalan megoldandó feladat. A koronavírus terjedésének lassítása érdekében néhány hete digitális oktatásra tértek át az iskolák. A pedagógusok virtuális osztálytermeket hoztak létre és interneten keresztül küldik a feladatokat a diákoknak. Megyeszerte akadnak viszont olyan települések és családok, ahol problémát okozott az átállás. Az oktatási intézmények, az önkormányzatok és helyi vállalkozások különböző eszközökkel próbálják segíteni a tanulókat.

Munkatársainktól

Sok megyei családnak nincs számítógépe, okostelefon azonban szinte mindegyik háztartásban van kéznél

Fotó: P. Pusztai Nóra

Nyilatkoztak a szülők, hogy mennyi és milyen digitális eszköz áll a rendelkezésükre, van-e internet – mondta hírportálunknak a Karcagi Általános Iskolai és Alapfokú Művészeti Iskola Kiskulcsosi Általános Iskolájának intézményvezetője. Plósz Csilla Margit tájékoztatása szerint az internetkérdést végül minden család megoldotta.

– Sajnos azonban több háztartásban csak okostelefon van, néhánynál abból is csak egy. Gondot okoz, hogy több gyerek is azt az egyet használja. Pontosítottuk az e-mail-címeket és telefonszámokat, naplóztuk az órákat, a házi feladatokat kijelöltük a KRÉTA felületén. Ezzel egy időben kialakították az osztályfőnökök a facebookos zárt csoportokat, ott is megkezdődött a tananyagok közzététele, folyamatos a kapcsolattartás – számolt be a helyzet alakulásáról Plósz Csilla Margit intézményvezető.

Most vált igazán láthatóvá, hány helyen nincs internet

– Most vált érzékelhetővé a családoknál az internet-előfizetés hiánya, több iskoláskorú gyermek esetében a családi eszközpark hiányossága – hangsúlyozta Toldi Attila, a Nagykun Baptista Oktatási Központ Általános Iskola, Középiskola és Kollégium Illéssy Sándor Szakgimnázium és Szakközépiskola Tagintézményének igazgatója.

– Nehézséget okoz, hogy sokaknak nem áll otthon rendelkezésre asztali számítógép vagy laptop, és hiába van okostelefonjuk, nem olyan minőségben tudnak azon dolgozni. Bár iskolánk könyvtárában biztosítjuk – maximum öt fővel – a géphasználatot, ám tanulóink kétharmada nem kisújszállási, így még nem élt senki a lehetőséggel – tette hozzá az intézményvezető.

Ha kell, bevetik a könyvtár számítógépeit

Örményesen is sikeresen átálltak a digitális oktatásra, a tanulók szinte mindegyike rendelkezik az ehhez szükséges eszközökkel – válaszolta kérdésünkre Török Tamás polgármester.

– Természetesen tudunk biztosítani eszközt, ha valaki segítségre szorul, mégpedig a könyvtárunkban. Eddig egy középiskolás diák jelezte nekünk, hogy szüksége van számítógépre, ő most a könyvtárban tanul – tette hozzá.

A településvezető hangsúlyozta, a könyvtárban négy eszköz áll rendelkezésre, ezeket úgy alakították ki, hogy megfelelő távolságra legyenek egymástól. Amennyiben többen jelentkeznek, úgy váltott csoportokban, a higiéniás szabályok betartásával és gyakori szellőztetéssel használják majd a könyvtárat a diákok.

Sok megyei családnak nincs számítógépe, okostelefon azonban szinte mindegyik háztartásban van kéznél
Fotó: P. Pusztai Nóra

– A Jászberényi Tankerületi Központhoz tartozó oktatási intézményekben tanuló diákok túlnyomó részénél mindenhol biztosított a digitális oktatáshoz szükséges tárgyi feltétel. Jászladányon van olyan gyerek, ahol nincs otthon számítógép, de telefonról ott is meg tudják oldani a tanulást – mondta el érdeklődésünkre Zsemberi Zoltán, a Jászberényi Tankerületi Központ igazgatója. Megtudtuk, hogy a tankerület hatezer-ötszáz tanulója közül körülbelül harminc diáknál jelent problémát a laptop hiánya, de telefonon ott is tudnak információt szerezni. A tankerületi igazgató példaként említette, hogy Jászágón az egyik tanulónak szüksége volt számítógépre. Ezt a helyzetet az önkormányzat segítségével oldották meg.

Az SZMSZC Klapka György Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájában egy-két tanulónál jelentett problémát a digitális eszközök hiánya. A jászberényi intézmény igazgatója, Tamás Zoltán elmondta, hogy helyben számítógéppel segítették azt a diákot, akinek nem volt eszköze. Internet vagy mobilinternet valamennyi családnál rendelkezésre áll, ám ahol ez nem biztosított, ott rokonok segítségével oldják meg a problémát.

Akadt olyan család is, ahol ezért köttették be a netet

Az Újszászi Vörösmarty Mihály Általános Iskolában, valamint a Szolnoki Szakképzési Centrum Rózsa Imre Középiskolája és Kollégiumában is voltak kisebb zökkenők kezdetben, hiszen a digitális oktatás bevezetése egy olyan új helyzetet teremtett, amire még nem volt példa.

– Akadtak, akik beköttették az internetet. Azok pedig, akik ezt nem tehették meg, papíralapon igényelték a tananyagot. Ez azt jelenti, hogy ők minden hétfőn papíron kapják meg az adott heti oktatási anyagot, és ez esetben telefonon történik a konzultáció. Azoknak, akiknek számítógépe nem volt otthon, az iskolák saját eszközállományukból biztosították ezt. Tehát mindkét intézmény el tudta látni az önkormányzat segítsége nélkül is a tanulókat – tudtuk meg Dobozi Róbert polgármestertől.

Az abonyi önkormányzat táblagépekkel segíti a diákok tantermen kívüli oktatását. A készülékeket a polgármesteri hivatalban vehették át a helyi iskolák igazgatói a közelmúltban. Az eszközöket azoknak adják, akik nem rendelkeznek hasonlóval
Fotó: Abony sajtó

Az abonyi önkormányzat viszont táblagépekkel segíti az iskolások tantermen kívüli oktatását. Lőrinczy Veronika, a polgármesteri hivatal sajtóreferense azt közölte, a közelmúltban adták át azokat a táblagépeket, melyeket az önkormányzat vásárolt, valamint az Abonyi Karitász csoport adományozott az iskolásoknak. Az intézmények igazgatói már át is vették a mobileszközöket. A kiosztott táblagépeket az iskolák adják át az érintett, jelenleg a tanuláshoz nélkülözhetetlen eszközzel nem rendelkező diákoknak – tudtuk meg. Ezen eszközökön kívül több vállalkozó és magánszemély is tett felajánlást. A számukra már nem szükséges készülékeket szintén megkaphatják a tanulók.

Eszközök gyűjtésébe fogott a tiszaföldvári vállalkozó

Tiszaföldváron egy helyi vállalkozó, Bravik Tamás karolta fel az ügyet.

– Elsősorban a helyi Kossuth Lajos Általános Iskola igazgatójával vettük fel a kapcsolatot, ő tájékoztatott, hogy sajnos sok olyan kisgyermek van, akik a digitális oktatásban nem igazán tudnak részt venni – mondta az üzletember.

– Ekkor merült fel a gondolat, hogy gyűjtsünk eszközöket, megoldásokat. Vannak olyan családok, ahol nem volt internetkapcsolat, erre találtuk ki, hogy SIM-kártyákat vásároltunk, illetve néhányan informatikai eszközöket ajánlottak fel, amiket ugyancsak szétosztottunk a rászoruló családok között – mondta a helyi vállalkozó.

– Eddig tizenhárom eszköz jutott a diákokhoz, de további darabok is gazdára várnak – hangsúlyozta. Majd hozzátette, reméli: az elindított kezdeményezéshez mások is csatlakoznak majd.

A földvári vállalkozók már korábban is tervezték, hogy összefognak, az események felgyorsultak az utóbbi időben.

– A helyi vállalkozókkal összeültünk, és élelmiszercsomagokat állítottunk össze – részletezte Bravik Tamás.

Analóg távoktatást választottak

A tanulók nagy többségénél probléma és hiányosság merült fel az eszközök terén – tájékoztatta hírportálunkat a karcagi Kováts Mihály Általános Iskolai Tagintézményénél tapasztaltakról Plósz Csilla Margit intézményvezető. – Az adatgyűjtés során kiderült, hogy a felsős tanulók többségénél van telefon és internet, de nincs asztali gép vagy laptop. Az alsós tanulók esetében a szülőknek van csak telefonjuk. A nevelőtestület javaslata alapján az analóg alapú távoktatást választottuk – tette hozzá az igazgató.

Ez azt jelenti, hogy a legfőbb eszközök továbbra is a tantárgyakhoz kapcsolódó tankönyvek, munkafüzetek, füzetek. A pedagógusok munkatervet készítenek, és differenciáltan összeállítják a feladatlapokat. Minden hétfőn összekészítik a névre szóló csomagokat, majd az egészségügyi előírások betartásával kiosztják azokat. A beérkezett feladatlapok egy hétig „karanténba” kerülnek, ezt követően történik azok értékelése. A visszajelzések alapján mind tanulói, mind szülői téren elégedettek a rendszerrel.

Az ebéddel együtt kapják meg feladatlapjaikat a gyerekek

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványának intézményei, így a tiszabői és tiszaburai is zökkenőmentesen álltak át az új típusú munkarendre. Mivel a szolgálat óvodái, iskolái zömmel a leghátrányosabb helyzetű településeken vannak, a digitális munkarendben a feladatokat nem egyszer papíron adják át a diákjaiknak.

– Külön nehézséget jelent, hogy az otthonok eszközellátottsága nagyon vegyes, ezért nem tudják csak digitálisan kiosztani a feladatokat. Van olyan település, ahol azt hetente két alkalommal nyomtatott formában adják át a pedagógusok, amikor a családok úgyis megjelennek az ételosztáson – részletezte közleményében Thaisz Miklós, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány ügyvezető igazgatója.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában