2018.10.24. 06:45
Autósok vs. bringások: mi a szabály az egyirányú utcákban?
Autós és egy kerékpáros gyakran keveredik nézeteltérésbe. Főként, ha egyirányú utcákban találkoznak szembe egymással. A problémát nem szabad félvállról venni, hiszen komoly baleset lehet a vége.
Fotó: Mészáros János
Az előírások szerint ugyanis az egyirányú utcákba behajthatnak szemből a kerékpárral közlekedők, ha ezt tábla engedélyezi számukra. A megyében azonban egyelőre igen kevés településen alkalmazzák ezeket a jelöléseket.
Kétpó azon kevés települések egyike, ahol találkozhatunk ilyen kiegészítő táblákkal.
– Évek óta működik ez a közlekedési rend a község központjában, s úgy tűnik, teljesen bevált – mondta el kérdésünkre válaszolva Keresztes Péter, a település polgármestere.
– Az érintett utcák ahhoz túl keskenyek, hogy kétirányú autós forgalom haladhasson rajtuk, viszont a faluban az emberek többsége kerékpárral közlekedik. Ők kényelmesen elférnek egy autó mellett, így értelmetlen lett volna a bicikliseknek is megszabni, hogy melyik irányból haladhatnak.
Szolnokon éppúgy, mint a megye más városaiban, számos problémát okoz a közlekedési szabályok ismeretének a hiánya, amelynek akár végzetes következményei is lehetnek. Mindezt csak tetézi, hogy egy-egy szabályt a közlekedők saját szájízük szerint értelmeznek.
Gyakran követnek el szabálytalanságot a kerékpározók azzal, hogy forgalommal szemben behajtanak az egyirányú utcába, pedig tilos, amíg azt egy kiegészítő tábla meg nem engedi. A kerékpárok legnagyobb előnye, hogy gyors közlekedést biztosít kisebb távolságokon, amelyet a biciklizők tovább akarnak fokozni azzal, hogy kis utcákon, egyirányú utcákon vágnak át úti céljuk eléréséhez.
Tudni kell azonban, hogy az autósok, amennyiben az egyirányú utcát jelző tábla alján nincs kitéve kiegészítő tábla, amely felhívja a figyelmüket a kerékpározókra, akkor nem számítanak arra, hogy velük szembe érkezhet jármű.
– Azzal tisztában kell lenni, hogy aki a kiegészítő tábla hiányában behajt egy egyirányú utcába a forgalommal szembe, megszegi a szabályokat – magyarázta Vasas Attila szolnoki gépjárműoktató.
– Sok balesetveszélyes helyzetet okoz, hogy hirtelen felbukkan egy kerékpáros ott, ahol nem számítunk rá. A tanulóinkat próbáljuk felkészíteni rá, hogy ne érje váratlanul őket egy ilyen szituáció sem, de ez olykor még gyakorlott autósnak sem könnyű.
– Bizony többször előfordult már, hogy akár vizsgán is vészfékezni kellett a figyelmetlen kerékpárosok miatt. Jómagam azt se tartanám elképzelhetetlennek, hogy a kerékpárosoknak is le kelljen tenni egy könnyített KRESZ-vizsgát annak érdekében, hogy valóban biztonságosan közlekedjenek.
Számos veszélyes helyzet alakul ki azoknál az eseteknél is, ahol a kerékpárút megléte ellenére a biciklizők a gyalogosokat veszélyeztetve a járdán, vagy a forgalmas úttesten közlekednek. Pedig a KRESZ egyértelműen fogalmaz: amennyiben van kijelölt kerékpárút, úgy a kerékpárosoknak azon kell haladniuk.
Amennyiben ennek nem tesznek eleget, velük szemben is lehet szankcióval élni. A rendőrök azonban ritkán ellenőrzik a bicikliseket.
Az elmúlt évek baleseti statisztikája alapján látszik, hogy a kerékpárosok folyamatosan a második helyet birtokolják a balesetet okozók és elszenvedők között, a személyautók után. Ez azért is figyelemfelkeltő, mert a kerékpározók nem rendelkeznek annyi biztonsági felszereléssel, védtelenek a legtöbb sérüléssel szemben.
Megelégelték a szabálytalanságot
Ülve tilos, tolva szabályos! – hirdeti a tábla Túrkeve több gyalogátkelőhelyénél is, a figyelmeztetve a kerékpárosokat, hogy mindenképpen szálljanak le járművükről a zebra előtt.
A város önkormányzata nemrégiben a legforgalmasabb, belvárosi, illetve iskolák, óvodák közelében lévő gyalogátkelőhelyeknél helyezett ki figyelmeztető táblákat. Megelégelték ugyanis, hogy sok biciklis nem tartja be a KRESZ szabályait.