2018.09.07. 17:24
A szabálytalankodók miatt veszélyben vannak az útépítést végző munkások
Megyénkben is veszélyt jelentenek a munkásokra azok az autósok, akik nem tartják be az útfelújítások munkaterületén meghatározott sebességkorlátozást. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. erre figyelmeztető molinókat helyezett ki országszerte, melyből kettő a Jászkunságba került.
Fotó: Ladóczki Balázs/ NMH
A közlekedők figyelmetlensége miatt gyakran éri személyi sérülés a munkaterületen dolgozó szakembereket. Az elmúlt fél év során kettő halálos baleset is történt az M0-s autóúton. 2000 óta pedig a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tizenhét kollégája vesztette életét figyelmetlen autósok miatt az útépítési munkaterületeken – tudtuk meg Pécsi Norbert Sándortól, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetőjétől.
Az elmúlt másfél évben közel két tucat alkalommal hajtottak neki a terelések elején található, a dolgozókat védő ütközéscsillapítóba. Szintén az elmúlt másfél évben tucatnyi esetben rohantak bele útellenőri autókba is, melyek a leállósávban vagy az út szélére húzódva, lassan közlekedtek. A balesetek nagy része nappal történik, így ezekben az esetekben nem beszélhetünk a rossz látási viszonyokról. Gyakori azonban az is, hogy az árkot kaszáló lassú járművekbe is belehajtanak…
– Napi szintű probléma, hogy a megengedett sebességet jelentősen túllépve haladnak el kollégáink mellett az autósok, főleg a gyorsforgalmi utakon. Ezért is kérjük mindig a járművezetőket, hogy tartsák be az útépítések melletti sebességkorlátozásokat, hiszen azok nem véletlenül vannak kint. Jász-Nagykun-Szolnok megyében szerencsére nem jellemzőek a korábban említett esetek, de ettől függetlenül mindenképpen arra kérjük az autósokat, hogy a megyében is fokozott óvatossággal közlekedjenek a munkaterületek mellett – kéri a kommunikációs osztályvezető.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság folyamatosan végez sebességellenőrzést a megye közútjain, a sebességtúllépések és a közlekedési balesetek visszaszorítása érdekében. Hosszú évek óta ugyanis a közlekedési balesetek egyik legfőbb oka a gyorshajtás, mely számos esetben tragikus kimenetelű helyzetet teremt.
Pár héttel ezelőtt Szabó Zita megyei rendőrségi szóvivő arról tájékoztatta hírportálnkat, hogy – más autósok mellett – az ellen a járművezető ellen is eljárást indítottak, aki a 4-es számú főút megyei szakaszán az útfelújítási munkálatok miatt megengedett negyven kilométer/óra helyett százkilencvenöt(!) kilométer/óra sebességgel közlekedett.
Pécsi Norbert Sándor rávilágított arra is, hogy néhány száz méternyi munkaterületen másodpercekben mérhető az az idő, amit azzal nyernek az autósok, ha gyorsabban hajtanak a megengedettnél. Azonban minél nagyobb sebességgel közlekednek, annál inkább nő egy esetleges baleset kialakulásának a veszélye.
– Belterületi szakaszon harminc kilométer/óra sebességgel is csupán két percbe telik áthaladni az egy kilométer hosszú munkaterületen, dupla akkora sebesség mellett is egy percbe. Ezért is kérjük a közlekedőket, hogy ha késésben vannak, esetleg dugóba kerültek, akkor ne a munkaterület mellett próbálják meg azt behozni. Ezért is kezdtünk országos szintű akcióba, hogy erre felhívjuk a közlekedők figyelmét. A kampány az online térből most az „utakra” költözött, országosan száz darab nagy méretű molinót helyezünk ki, ebből Jász-Nagykun-Szolnok megyében kettővel találkozhatnak a közlekedők, a 402-es és 442-es főúton. Az előbbi helyszínről azonban sajnos a molinót ismeretlenek már most ellopták… – árulta el némi keserűséggel az osztályvezető.
A felelősség lehet a védőfal
A Biztonságunk az ön kezében elnevezésű kampány fő üzenete, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által kezelt közutakat használó járművezetők figyelmességükkel, magatartásukkal, közlekedési stílusukkal három és fél ezer, úton dolgozó biztonságáról döntenek. Az ezredforduló óta tizenhét közutas munkatárs vesztette életét munkaterületi balesetben. Apák, férjek, nagyapák, fiúk, barátok, akiket a nap végén hazavártak. A közútkezelő ezért arra kér minden közlekedőt, hogy tartsák meg a munkaterületek melletti sebességkorlátozásokat…
Borítókép: Sokszor nem elég a védőkorlát… A sofőrnek is bele kell taposni a fékbe, hogy ne történjen tragédia.
Illusztrációfotó: Ladóczki Balázs/ NMH