2018.04.20. 11:25
Fejtörést okoz a sok galamb és ürülékük a kunszenti vasútállomásnál
Nap mint nap galambok lepik el a nemrégiben felújított kunszentmártoni vasútállomás épületének tetejét. A madarak nemcsak összepiszkítják az ingatlant és annak környékét, de félő, hogy a tető héjazatában is kárt tesznek.
Nem egyszerű a galambok elleni védekezés – állítja Katona Mihály madármegfigyelő és a vasúttársaság
Fotó: Joó Zuzsa
Finoman szólva sem impozáns látvány egy galambürülékkel borított épület és annak közvetlen környéke. Legyen az az ingatlan lakóház vagy középület.
Az ember fejében óhatatlanul megfordul az a gondolat is, mi lesz, ha a madarak meg is rongálják a tetőszerkezetet?
– Túlzás lenne azt mondani, hogy a madarak képesek szétcsipkedni, tönkretenni egy épületet. Az viszont igaz, hogy ürülékük sok problémát okoz – vélekedik Katona Mihály madármegfigyelő, akivel a kunszenti vasútállomáson beszélgetünk, a galambok egyik legkedveltebb tartózkodási helyén.
Szerinte vitathatatlan, hogy az állomáson, sőt, szinte mindenhol rendkívül elszaporodtak a galambok. Ennek oka, hogy felborult az ökológiai egyensúly. Egyre kevesebb az a ragadozó madár, mely a galambokra vadászott, például a héja vagy a sólyom.
– A másik gond, hogy igen körülményes a galambok gyérítése. Egyenként kell(ene) összefogdosni e jószágokat, a kilövés, mérgezés városon belül nem lehetséges.
Mihály hozzáteszi, ha a galambokat megfogják, el lehetne szállítani azokat állatkertekbe, ahol – tudja, drasztikus – megetetnék őket más ragadozókkal. Kérdésünkre, mit lehet egy épület „galambtalanításáért” tenni – amennyiben nem az összegyűjtést választják –, a szakember a riasztást javasolja.
A műbaglyok kihelyezése például az állomásépület tetejére jó megoldásnak tűnik. A MÁV Zrt. másban (is) gondolkodik.
A kunszentmártoni állomásépület homlokzatát 2015-ben újították fel, akkor nem építettek ki galambvédelmi rendszert. Nem tettek azonban le erről, hiszen a madárproblémát ők is tapasztalták, ezért az épület belső felújításával együtt szeretnék kialakítani a galambvédelmet.
Nagy kérdés, hogy hogyan. Mindenesetre addig is ütemezetten tisztítják az ereszcsatornákat, és a lehulló galambürüléket is takarítják.
Ahogy a vasúttársaság nyilatkozta, a galambok jelenléte a vasútállomásokon ismert – és nem csak kunszenti – probléma, ez ellen több módszerrel folyamatosan küzdenek.
A fizikai akadályok közül a madárriasztó tüske a legalkalmasabb és legelterjedtebb módszer a galambok és más madarak távol tartására, ilyen készült például Vácon, Szegeden, Pécsett, Kaposvárott és a Keleti pályaudvaron az új utastájékoztató rendszernél.
Elektromos riasztóberendezések is alkalmazhatók, melyek kevésbé zavarják az építészeti arculatot, de az eddigi tapasztalatok alapján a galambok idővel hozzászoknak és visszatérnek, a vékony huzalokat pedig elszakítják.
Egy mű holló vagy sólyom elhelyezése is segít, de ez is csak ideig-óráig rettenti el a hívatlan vendégeket, ráadásul a műanyag madár nem mozdul, ezért idővel újra megjelennek a madarak.
A letelepedésüket akadályozza még a galambriasztó gél is, azonban ez is csak egy évig hatásos, évente újra kell kenni, fenntartási költsége magasabb. Egyelőre tehát úgy tűnik, nagyobb a küzdelem, mint a siker…