2018.03.27. 19:50
Tudta, hogy Törökszentmiklóson is gyártottak alkatrészeket a Ford „autómobilokhoz”?
Több mint kilencven éve, 1927. szeptember 27-én Detroitban legördült a gyártósorról a Ford-T gépkocsi utolsó darabja. A „Bádog Böske” becenevet viselő szerkezet néhány évtized alatt a világ első népautójává vált, amelyből a fenti időpontig több mint tizenötmillió darabot adtak el.
Forrás: afp
A Ford-T elnevezésű személygépkocsi éppen száztíz évvel ezelőtt, 1908. augusztus 12-én készült el. Amikor Henry Ford 1903-ban megalapította a Ford Motor Companyt, Földünk országútjain még kevés gépjármű közlekedett.
Az „autómobilokat” jórészt apró műhelyekben szerelték össze, áruk pedig a csillagos eget közelítette. Ford alapvető célkitűzése azután forradalmi módosításokat indított el és megteremtette a modern autóipart.
Az ő elképzelése egy viszonylag olcsó, egyszerű szerkezetű, tömegesen gyártható autó megalkotása volt. 1904-ben alkalmazta a Makón született Galamb Józsefet, aki az ugyancsak magyar Farkas Jenővel és az amerikai Childe Harold Willsszel együtt megalkották a Ford-T modellt, és megszervezték a sorozatgyártást.
Az autó azután pontosan olyan lett, mint amilyennek Ford megálmodta.
A gépkocsi hátsókerék-meghajtással és bolygóműves váltóval rendelkezett. A Galamb József által tervezett váltómű kétsebességes volt, a harmadikat a hátramenet jelentette.
A magyar mérnök által tervezett váltómű ragyogóan bevált az üzemeltetés során. Az első autók kerekei még fából készültek, 1927-től lehetett rendelni az acélküllős típusokat.
A legelső Fordok még nyitott utastérrel épültek. Az autót eleinte még 825 dollárért lehetett megvásárolni, a futószalagon történt gyártást követően ára 370 dollárra csökkent.
Galamb József elképzelése nyomán jött létre a világ első gyártósora, melyről egy évtized elteltével már több ezer Ford-T gépkocsi gördült le. Az I. világháborút követően az utakat túlnyomórészt Ford autói lepték el.
A T-modellre épülve 1917-ben a Ford megalkotta a mezőgazdaság számára a Fordson nevű traktort. Ebből nemcsak az amerikai farmerek vásároltak több ezer darabot, de a világ számos országába eljutott – többek közt hazánkba is.
Számunkra itt válik érdekessé a Ford története! A világszerte ismertté vált gyár képviseletet létesített Magyarországon is. Nemcsak a fővárosban, de a jelentősebb vidéki városokban is.
Volt például ügynöksége Debrecenben és persze a főként mezőgazdasági jellegű Jász-Nagykun-Szolnok megyében is.
Törökszentmiklóson alakult meg a Ford megyei képviselete, a Lábassy-féle gépgyárban. De ki volt Lábassy János, akinek nevét Törökszentmiklóson napjainkban utca és iskola is őrzi?
Lábassy a Törökszentmiklós határában fekvő Basch dűlőben alapította meg kis műhelyét 1848-ban. Egyszerű szerkezetű, de a kor követelményeinek megfelelő ekéit vásárokra hordta eladni.
A kereslet olyan nagy volt a termékek iránt, hogy a tanyán már nem tudott eleget tenni a megrendeléseknek, ezért bement Törökszentmiklósra, és megvásárolta a Kossuth Lajos u. 85. alatti telek egy részét. Itt manufakturális műhelyében készítette ekéit és talajművelő eszközeit. Az ekén kívül boronák, kultivátorok gyártását végezték.
1918 után a gyár elnevezése „Lábassy féle Mezőgazdasági Ipar és Gépgyár R.t.” lett. A mezőgazdasági eszközöket újabbak gyártásával bővítették, a régi gyártmányokat korszerűsítették.
1925-ben traktorok, személy- és teherautók alkatrészeinek gyártására kértek iparengedélyt, azután 1927-ben, – kilencven évvel ezelőtt – a gyárban megalakult a „Ford-Fordson autorizált magyarországi képviselet” s a Ford személyautók, teherautók és Fordson traktorok eladását, javítását végezték.
Utóbbi tevékenységüket legalább két évtizeden keresztül végezték, hiszen még 1946-os leltárban is megtalálható a Fordson traktor. Az üzem később a MEZŐGÉP egyik gyáregysége lett, napjainkban is mezőgazdasági gépeket gyárt, a Claas Hungária telepeként.
Borítókép: AFP