2024.11.07. 14:08
Téli gumicsere: javában zakatol a szezon – videóval
A szakemberek arra hívják fel a figyelmet, hogy nem érdemes decemberig halogatni a járművek téli abroncsainak felszerelését, mondván, nagyobb fagyok, havak addig úgysem lesznek. Sokaknak már októberben elkezdődött a téli gumicsere szezon.
A szolnoki Péli Gumiszervizben jártunk, ahol az abroncsváltó-dömping kellős közepébe kerültünk. A több évtizedes családi vállalkozás főnöke, a gumicserébe a kollégái mellett szintén keményen beleálló Péli Henrik a fülére illesztett headsetjével folyamatosan kommunikál az ügyfelekkel. Regiszterébe félórás különbségekkel jegyzi fel az abroncsátszerelést igénylőket, de manapság csak két héttel későbbi időpontokra. A műhely előtt autósor várakozik. Javában zajlik a téli gumicsere.
– A szezon általában az ősz közepén kezdődik meg. Az előrelátók nálunk már októberben gumiváltást kérnek az autójukra. A hónap közepén még csak szállingóznak az ügyfelek, novemberben viszont már kora reggeltől késő délutánig, sok esetben kora estig munkában vagyunk. Kis túlzással megállás nélkül dolgozunk. Nyilván kellenek beiktatott pihenőidők is, ám hogy ne legyen kiesés, váltva szusszanunk meg egy kicsit, vagy étkezünk, folyadékot pótlunk, egyebek – magyarázza a napi rutinfeladatokat a műhelyfőnök.
Már nem divat, hanem felelősség a téli gumicsere
És valóban. A szakértők már akár októberben is, de novemberben mindenképpen ajánlják a gumiabroncs-cserét, többek között azért, mivel a hidegebb időben a nyári gumi keménnyé válik, a tapadása sokkal rosszabb. Továbbá azért is jobb minél előbb túlesni rajta, mert minél későbbre halasztjuk a bejelentkezést, annál tovább várhatunk a gumisnál a többi halogató miatt.
– Évtizedekkel ezelőtt az elővigyázatos, óvatos autósok téli-nyári gumicsere-szezonjára voltunk berendezkedve. Persze mindig voltak és vannak új ügyfelek, de azért a hozzánk járó, bennünk bízó járművesek nagy többségét ismertük és ismerjük ma is. Ők biztos, hogy tavasszal és ősszel cseréltek. Régebben nem volt különösebb téma az abroncs-csere.
Sokan hidegben, melegben nyári gumival jártak, s vagy figyelmesebben vezettek telente, vagy csúszkáltak és akár emiatt balesetezhettek is.
– Aztán, amikor jó néhány éve a gumicsere szükségességére reklámok, propagandák figyelmeztettek, vagy többen a saját kárukon tapasztalták meg a hasznát, bővült az állandó gumiváltók tábora. Igaz, a magyar tél is hóval, faggyal jött, illetve egyre többen jártak járművekkel a határokon túli magaslatokba a decemberi szabadságuk alatt. A járművezetők többsége felvállalta az egyébként megfizethető, viszont fontossá váló, szezonális gumicserét.
A négyévszakos gumi ma a sláger
– A térségünkben néhány éve egyre inkább érezhető klímaváltozás azt eredményezte, hogy az enyhe telek miatt a mára minőségibbé vált négyévszakos abroncsokat szereltetnek fel. A hazai utakra tulajdonképpen még elfogadható is lehet ez a „többidényű” megoldás, de csak abban az esetben, ha a közútkezelők megfelelően karban tartják, gondozzák, síkosság-mentesítik az utakat.
Manapság azt a világot éljük, hogy ebben az idényben hozzánk forduló járművesek nyolcvan százaléka négyévszakos gumikat tetet fel a kocsijára. Többségük vélhetően nem, vagy ritkán vezet telente magasabb térségbe, mondjuk téli sportolni.
A gumicsere ára műhelyfüggő és keréknagyság-függő. A KSH adatai szerint egy „átlagos” személygépkocsi téli-nyári autógumi-szett cseréje 14-16 colos abroncsok esetében
- 4 darab kerék le- és felszerelés lemezfelnin
- gumi-átszerelés
- centírozás
öt évvel ezelőtt mintegy 4-8 ezer, manapság 6-8-12 ezer forint körül mozog.
Autónk téliesítése azonban nem szabadna, hogy megálljon a gumicserénél. A kerekek mellett még számos olyan alkatrész van a szakértő szerint az autón, amit fel kell készítenünk a téli üzemmódra. Gondolnunk kell megfelelő fagyállóra, ablakmosóra, motorolajra. Elengedhetetlen ezeken kívül az akkumulátor, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése is. Az őszi-téli közlekedés fontos kelléke a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó és a jégoldó spray is.