2024.11.05. 13:55
Parkolás zöldterületen: csúnyán ráfizethet, aki így akar spórolni
Mindennapos jelenség Szolnok belvárosában, hogy egyesek nem parkolásra szánt közterületen, hanem zöldterületen, magántulajdonú területen „felejtik” autóikat, így megspórolva a parkolódíjat. Pedig a parkolás zöldterületen ennél sokkal többe is kerülhet.
Az idős férfi egyből kiszúrta, hogy fényképezek. Nem is csoda hogy erősen kémlelt, megvolt rá az oka. Ugyanis közvetlenül a fizető parkoló mellett, egy – amúgy magántulajdonú – füves téren várakozott autójával Szolnok belvárosában. Az említett helyet naponta autósok tucatjai szemelik ki parkolásra, de a jelenség nem egyedi és nem is helyhez kötött. A vármegyeszékhely városközpontjának számos részén megfigyelhető a parkolás zöldterületen, vagyis, hogy egyesek a fizető parkolók helyett előszeretettel hagyják autóikat füvön, esetleg betonon.
Szolnokon sem ingyenes a parkolás
Tény: Szolnokon a parkolásért fizetni kell.
- A belváros leginkább frekventált részein (I. zóna) óránként 500 forintért állhatunk meg autóval,
- emellett óradíjért lehet parkolni egyes kintebbi, de forgalmas utcákban is: a II. zónában 370, a III. zónában 280 forintos óránkénti tarifát számol fel az NHSZ Szolnok.
- A rendszeresen autózók pedig ezeknek a zónáknak megfelelő havi bérleteket is vásárolhatnak, kerekítve 3700, 4000 és 8400 forintos áron, a kombinált – mindhárom zónára érvényes – bérlet ára 10 ezer forint (ennél némileg drágább a bérlet, ha személyesen, illetve ha jogi személyek részére vásárolják azokat).
Ezt a díjat azonban láthatóan nem mindenki óhajtja kifizetni. Így a szabályosan parkoló (és fizető) többség joggal mérgelődhet a jelenség láttán.
Parkolás zöldterületen: szabad vagy sem?
Magát a parkolás általános rendjét a KRESZ szabályozza. Eszerint parkolni – egy-két kivételtől eltekintve – csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. Ez vonatkozik az úttest melletti vagy attól távol eső füves közterületre is.
Ha egy zöldterület épp a szabálytalan parkolások miatt már nem „zöld” attól még a szabályok ugyanúgy vonatkoznak rá. Tehát a kérdésre a válasz: nem szabályos az, ha valaki a zöldterületre parkol
– tájékoztatott ezzel kapcsolatos érdeklődésünkre a vármegyeszékhely közterület-felügyeleti osztályának vezetője. Szabó Zoltán azt viszont hangsúlyozta, hogy ezt a kérdést már nem a KRESZ, hanem a közterületek rendeltetéstől eltérő használatáról, valamint a zöldterületek használatáról szóló helyi önkormányzati rendelet szabályozza.
A rendelet szerint – hívta fel a figyelmet az osztályvezető – közhasználatú zöldterületen tilos parkolni, közlekedni. Kivéve, ha jelzőtábla megengedi, vagy ha hatóság arra engedélyt adott. Szintén kivételt képeznek a megkülönböztető jelzéssel ellátott járművek. Azokkal oda is be szabad hajtani, illetve ott is szabad várakozni – jelzésüket használva – ahová más járművekkel nem.
Jelentős pénzbírságot is kaphatunk érte
A zöldterületen parkolásért egyébként extrém esetben akár 150 ezer forintos pénzbírság is kiszabható. Ez a közösségi együttélés szabályainak megsértését követő eljárás után róható ki. Helyszíni bírságként pedig 50 ezer forintra büntetheti a zöldön parkolókat a közterület-felügyelet.
A fokozatosság elve miatt azért erre ritkán kerül sor. Mint megtudtuk, a szankcionálás a figyelmeztetéssel indul, ezt követi – ha megint ugyanilyen szabálysértést követ el a vétkes – egy 15 ezer forintos bírság. Ez kúszhat magasabb összegig többszöri elkövetés esetén.
Zöldterületen parkolás miatt egyébként tavaly 292 eljárást indított a közterület-felügyelet, pénzbírságot 17 esetben szabtak ki. Idén az év eddigi részében pont ugyanennyiszer, 17-szer bírságoltak, 278 eljárásból. Szabó Zoltán szerint ebből is látszik, hogy a figyelmeztetés kiszabása javarészt megteszi hatását, emellett az ilyen jellegű szabálysértések száma nem emelkedett számottevően.
Sokszor nem szolnokiak követik el
– Tapasztaltunk szerint nagy számban fordul elő, hogy nem szolnokiak a jogszabálysértők. Ettől függetlenül az itt élők nagy többsége szabálykövető, toleráns, betartja a közlekedési szabályokat – mutatott rá az osztályvezető.
Szabó Zoltán hozzátette, mindig is voltak és lesznek olyanok, akik nem érzik magukra kötelező érvényűnek a jogszabályokat és mindig a legkevesebb kiadással, valamint a legkevesebb gyalogos vagy tömegközlekedéssel szeretnének az úti céljukhoz eljutni és ott megállni és várakozni.
Ez pedig így végül nem mindig a legolcsóbb megoldás.