2 órája
Egy megtévesztő ajánlat beárnyékolhatja a kedvezményekkel csábító fekete pénteket
Közeleg a Black Friday, azaz a fekete péntek. Néhány évvel ezelőtt csak az Egyesült Államokban jelentette a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét, ma már azonban világszerte tartanak akciókat, és nem csak ezen az egyetlen napon. Hazánkban, és a Jászkunságban is „feketézhetünk". Mindenképp legyünk résen azonban, hiszen a Black Friday megtévesztő ajánlatokat is kínálhat.
Egy nap, mely fekete. Nem kell megijedni, nem valami rossz hírről van szó, sokkal inkább már a csillogó karácsonyra kell gondolni azon a bizonyos napon. A tengeren túlról „induló" Black Friday hagyományosan a hálaadás utáni első péntek, ami idén november 29-e, de sok üzletben már javában tartanak a leárazások. Számos kereskedelmi egységben az egész november erről szól. Legyünk óvatosak, mert a Black Friday megtévesztő ajánlatokat is tartogathat.
– Minden évben elutazunk a férjemmel egy kis lazításra a téli időszakban is. Általában két-három napra szökünk el. Már tavaly is a Black Friday keretében foglaltam le egy kellemes utat, most is ezt céloztam be – mesélte Szaniszló Vanda. Az egyik jászkunsági településen élő hölgy szerint ez egy jó lehetőség, de egyéb vásárlásoknál nem követi a „fekete akciókat". – Csak azért, mert akciósan kínálják, nem veszek új kabátot, cipőt, ha éppen nincs rá szükségem. De biztosan sokaknak kiváló lehetőség ez a lehetőség – tette hozzá a fiatal hölgy.
Kampány indult a fogyasztói tudatosság érdekében
A felmérések szerint ilyenkor
- a műszaki cikkek mellett
- a ruhaneműk,
- cipők
- és divatkiegészítők
a legkeresettebbek. De bármit is vásárolunk, legyünk nagyon körültekintőek. A megtévesztő ajánlatok elkerülése és a fogyasztói tudatosság növelése érdekében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tájékoztató kampányt indított – ebben az időszakban ugyanis jellemző, hogy a kereskedők a fokozott vásárlási kedvet kihasználva megtévesztik a fogyasztót.
Mik a Black Friday megtévesztő ajánlatai?
– Gyakori trükk a nagy arányú kedvezményeket hirdető akció, amely csak néhány, limitált mennyiségű termékre vonatkozik, vagy az eredeti árakat emelik meg az „akció” előtt, hogy a kedvezmény mértéke még látványosabbnak tűnjön.
Emellett a sürgető üzenetek, mint például a „Már csak pár darab maradt!” vagy a „Csak ma érvényes az ajánlat!” könnyen impulzusvásárlásra ösztönözhetnek
– hívja fel a figyelmet a GVH.
Az árleszállításnak komoly szabálya van
Fontos tudni azt is, hogy egy 2022-ben bevezetett szabályozás szerint a kereskedőnek minden akció esetében fel kell tüntetnie a korábbi árat, amely kizárólag a megelőző, legalább harminc napon belüli legalacsonyabb ár lehet. Így színlelt árcsökkentések elvileg már nem fordulhatnak elő. Vagyis a korábbi gyakorlat, miszerint voltak üzletek, ahol a leértékelések meghirdetése előtt rövid időre megemelték a termék árát, majd utána abból számítva adták az engedményt, vagy a régi árat visszaállítva, azt tüntették fel akciósként, nem fordulhat elő.
Az egyes kereskedők árait azonban továbbra is érdemes összehasonlítani, akár online vásárolunk, akár az üzletben. Előfordulhat ugyanis, hogy az akciósként hirdetett termék máshol olcsóbban kapható.
Az online vásárlásnál legyünk még figyelmesebbek
Internetes vásárlások kapcsán a fogyasztóvédelmi szakemberek arra is figyelmeztetnek, hogy a magyar nyelvű honlap vagy a „.hu” végződés nem feltétlenül jelenti azt, hogy hazai kereskedőtől rendelünk.
– Minden vásárlás előtt kattintsunk a „kapcsolat” menüpontra, mert innen látható, hogy milyen nemzetiségű webáruházban böngészünk. Ha külföldi, akkor amennyiben az áru visszaküldésére kerül sor, félő, hogy a postázás többe kerül majd a terméknél – hívják fel a figyelmet a szakemberek.
A webáruházak ellenőrzéséhez érdemes megnézni a jogsértést elkövető e-kereskedőket felsoroló www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalt is. Kiemelten fontos a fizetési módok áttekintése is: a fogyasztóvédelmi szakemberek szerint a legbiztonságosabb mindig az utánvét.