2024.10.26. 15:25
Kigyulladt Szolnok egyetlen romantikus stílusú vasúti épülete – videóval
A csütörtökön kigyulladt egy különleges épület a szolnoki belvárosban. A romos vasúti ház Szolnok egyik építészeti kuriózuma. A története is különleges.
Elhagyatott épület gyulladt ki csütörtökön este Szolnokon – számolt be a hírről a minap a Szoljon.hu. A katasztrófavédelem közlése nyomán azt írtuk, ruhák és hulladék kapott lángra a Mártírok útján álló házban. A másnapi fotók beigazolták a gyanút, hogy a Tisza-parti sétány mellett álló egykori vasúti épület gyulladt ki. A romos vasúti ház Szolnok egyik építészeti kuriózuma.
A szolnokiakat izgatja az épület sorsa
Az omladozófélben is patinás épület sorsa a szolnokiak figyelmét is vonzza. Erre példa, hogy pár hete egy helyi közösségi csoportban felvetődött az épület sorsa.
A témához akkor sokan hozzászóltak.
Az egyik kommentelő elárulta, az ő nagyszülei még ebben a házban laktak, mivel az épület anno a MÁV tulajdona volt, a nagypapát pedig a vasút foglalkoztatta.
- Volt, aki szerint restauráltatni kellene az épületet,
- más hozzászóló szerint akár bemutatóteret is kialakíthatnának benne,
- és megint más szerint teljesen más terveket is lehetne szőni az ingatlannal kapcsolatban.
Az épület kihasználása egyébként az elmúlt évek városfejlesztési tervei között is szerepelt, mint a szomszédos RepTár egyik bővítési lehetősége.
Kuriózum a romos vasúti ház Szolnokon
A találgatások mellé egy igen érdekes, hosszú leírás is érkezett, még pedig Áy Zoltántól, aki a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány külsős munkatársa, szakmai anyagok szerzője.
A vasúttörténész leírta, a romos vasúti ház valójában egy város- és vasúttörténeti kuriózum, amit kevesen tudnak, így viszont legalább lehetőség adódott felhívni rá a figyelmet.
Eszerint az épület 1857-ben készült. Mint a szakember rámutatott, akkoriban még nem létezett a MÁV, hanem magántársaságok működtek. Így a mai RepTár épületét, Szolnok hajdani első állomását a Magyar Középponti Vasúttársaság építette, 1847-ben.
„Már akkor tervben volt a sínek Debrecen felé való továbbvezetése. Az irány azonban más volt, mint ami megvalósult” – fogalmazott. Így a vonatok a Tisza partján jártak volna a jelenlegi belvárosi hídig, ahová vasúti hidat álmodtak. Ezt azonban az akkori városvezetés leszavazta, mert a töltés elzárta volna a lakosokat a folyótól.
Időközben – írta – a már meglévő Pest-Szolnok vonal Cegléd-Szolnok közötti szakaszát egy másik cég, a Tiszavidéki Vasúttársaság vette meg, ők építkeztek aztán tovább Debrecen felé.
Közben eltelt tíz év, az építészetben a klasszicista stílust felváltotta a romantika. Ez a kis ház is romantikus stílusú, Bécsben tervezték, a cég irodájában. Tulajdonképpen a Debrecenbe tovább haladó vonal 1. sz. őrházáról van szó, amely sose látta el eredeti funkcióját, mivel végül is a vonal északról kerülte meg Szolnokot. A pályaudvar is már a mostani helyen épült meg. Mivel azt az állomásépületet 1900 körül elbontották, elmondhatjuk, hogy a most szóba került házacska maradt Szolnok egyetlen romantikus stílusú vasúti épülete
– fogalmazott Áy Zoltán.
A romos ház környékén – még kigyulladása előtt – hírportálunk is szétnézett. Videónk még a tűz pusztítása előtti állapotokat mutatja be. Kérdés, most, hogy kigyulladt, menthető-e még a – mint kiderült, épített örökség szempontjából pótolhatatlan – vasúti épület?