2024.09.05. 13:55
Remegnek a házfalak, szenvednek a megnövekedett kamionforgalom miatt a 34-es út menti települések
A Tisza-tó környékének egyes települései fellélegeztek, másokon viszont gond lett amiatt, hogy egy hónapja súlykorlátozást rendeltek el a térségben. A 34-es út mentén lakók életét megkeseríti a megnövekedett kamionforgalom, a helyiek már félnek kimenni az útra, házaik tönkremennek, a 34-es állapota pedig egyre romlik.
– Én nem tudom, miért lett itt ekkora kamionforgalom, de ez valami rettenetes! – panaszolta hírportálunknak Jónás Mária. A helyi asszonnyal Tiszaörsön, a 34-es út mentén beszéltünk, s míg ezt elmondta, kiabálnia kellett, mert akkor is épp egy teherszállító dübörgött el mellettünk.
– Magam is a 34-es út mentén lakom egy régi parasztházban.
Esténként remeg alattam az ágy, a tányérok, poharak majd kiesnek a szekrényből
– ecsetelte. Mária úgy látja, az úton kerékpárral már nem lehet közlekedni. Félő, hogy elütik az embert.
„Szétrepednek a házak” – kínozza a kamionforgalom a helyieket
A kamionforgalom azok után élénkült meg Tiszaörsön, hogy augusztus 1-jétől súlykorlátozást vezettek be a Tisza-tó környékén. A döntés értelmében a 20 tonnánál nehezebb gépek nem járhatják a térség útjait. A szigorítást azért rendelte el a Magyar Közút Zrt., mert az érintett utakra rászoktak azok a fuvarozók, akik az M4-es autóút Törökszentmiklós és Kisújszállás között jelenleg épülő szakaszára szállítják az építőanyagot. Csakhogy a tiltás nem vonatkozik a 34-es útra, így a teherforgalom oda terelődött.
– Szörnyű! Mi itt lakunk a főútnál, a járdán vagyok kénytelen kerékpározni, az útra nem merek kimenni – mondta el hírportálunknak a tiszaörsi Falcsik Dezsőné, hozzátéve, a terhelés miatt „lassan szétreped a házuk is”.
Pedig szerinte nem lenne ekkora a baj, ha a kamionosok betartanák a szabályokat. De tapasztalatai szerint többnyire átszáguldanak a falun.
A szintén helyi Koncz József a súlykorlátozásról nem hallott, de szerinte is túl sok kamion jár feléjük.
– Ezt a terhelést ez az út nem bírja. Javítgatták ugyan, de aki elmegy Tiszafüredig, láthatja, hogy néz ki. Megcsinálták, de már most jön szét. A házak se bírják, repedeznek.
A férfi szerint is félnek a helyiek közlekedni, mert a kamionok nagy sebességgel zúgnak keresztül a községen. Feléjük ráadásul sokan kerékpárt használnak, azokat pedig könnyen elsodorhatják a hatalmas teherszállítók.
Bodonné Gyöngy Erika jelenlegi és Bacsa Sándor megválasztott polgármesterrel hárman ültünk a tiszaörsi polgármesteri hivatalban. Miközben beszélgettünk, a községháza félpercenként megrázkódott a mellette eldöngető kamionok robajától.
– Ez iszonyatos – sóhajtott Bodonné polgármester. Mint mondta, Tiszaörs nem támogatta a súlykorlátozást, a hozzájáruló nyilatkozatot sem írták alá.
– A térségben vannak már helyrehozott utak, és itt van a 34-es. Előbbiekről elterelték a kamionokat, ami az ottani települések szempontjából érthető, de mi már előtte is nehezen viseltük a forgalmat – fejtette ki.
Mint mondta, amíg épül az M4-es, a teherautóknak a 34-est kell használniuk. Emiatt utóbbi úton mélyedések keletkeznek, és a házak is tönkremennek.
Ezek vályogházak. Nem maiak, de jó állapotúak lennének. Ezt a kárt ki fizeti ki a helyieknek?! Ráadásul a lakosság már nem meri használni az utat, mert balesetveszélyes
– sorolta a polgármester. Hozzátette, bár a rendőrség segítőkész és gyakran tart ellenőrzést a környékükön, a fuvarozók sietnek, ezért nem lassítanak.
Bacsa Sándor szerint azért, mert a társaságokon nagy a nyomás. A gépeknek naponta kétszer kell fordulniuk a rakománnyal, ezért inkább kifizetik a több száz ezer forintos bírságot. Mint mondta, megoldást az M4-es elkészülte hozhat. Pláne, ha utána a 34-est is rendbe teszik.
Életveszélyes kerékpározni a 34-es menti települések főútján
Nem Tiszaörs a súlykorlátozás egyedüli elszenvedője. A szintén a 34-es menti Kunhegyes polgármestere, Szabó András hírportálunknak azt mondta, városközpontjuk tele van kőhordó kamionokkal. Ez ellen semmit nem tehetnek, a helyiek viszont rajtuk kérik számon, hogy már biciklizni sem lehet az utakon. Holott az önkormányzat épp most költött kilencmillió forintot kátyúzásra.
Szilágyi László, Tiszaigar polgármestere is arról számolt be, hogy a súlykorlátozás életbe lépése óta jelentősen megnőtt a teherforgalom községükben, és a lakosság is jelezte neki, hogy rengeteg probléma adódott már a dologból.
– Hatalmas sebességgel érkeznek a kamionok. Sokszor épphogy csak megállnak, ha valaki átmegy az úton. A közelmúltban történt is egy súlyos baleset, amelyben két kamion ütközött össze. A 34-es út leromlott, a padkák tönkrementek, nagyon sok a nyomvályú. Kerékpárral és kismotorral pedig egyenesen életveszélyes közlekedni. Holott itt az arborétum, ahová sokan akár gyalog, akár kerékpárral szívesen mennének, de nem mernek, mert hatalmas a teherforgalom.
Elérte eredeti szándékát a súlykorlátozás?
Az éremnek persze ezúttal is van másik oldala. Azt a súlykorlátozást ideiglenesen elszenvedők is elismerik, hogy az M4-es elkészülte a térség, így az ő érdekük is. A tiltás elrendelésekor a Magyar Közút is azzal indokolta a döntést, hogy meg kell védeni az érintett térség mellékútjait, ha már nemrég felújították azokat. Minderről az érintett önkormányzatok, a közlekedési hatóság, a rendőrség és a közút együttesen határoztak. Utóbbi cég anno azt közölte, az intézkedés hatását folyamatosan nyomon követik, szükség esetén módosításokat vezetnek be a minél gördülékenyebb közlekedés fenntartása érdekében.
Pozitív változásról számolt be a súlykorlátozás kapcsán Tiszaszentimre polgármestere. Koczúrné Tóth Ibolya elmondta, amikor megtárgyalták a kérdést, a 34-es utat jelölték ki teherforgalomra.
A súlykorlátozás Tiszaszentimre szempontjából eredményes, a település kamionforgalma enyhült, így meg tudják őrizni közútjaik állapotát.
– Az útjainkat most újították fel. Ezt fel is fedezték a fuvarozók. És értjük, miért szeretnék használni azokat. De ha nem lépünk közbe, széttúrják a frissen felújított utakat – fejtette ki a településvezető, hozzátéve tapasztalatai szerint a rendőrség is számon kéri az új szabályok betartását.
Érdeklődtünk az ügyben a Magyar Közút Zrt.-nél. A társaság hírportálunkkal azt közölte, a súlykorlátozással a megnövekedett tranzit teherforgalmat szerették volna visszaterelni a mellékutakról a főutakra.
Az elmúlt évtizedben a térség mellékútjai jelentős részben megújultak, azonban ezek a mellékutakat az építésük idején jóval kisebb teherforgalomra méretezték.
– A súlykorlátozással társaságunk a közlekedési hatóság, a rendőrség az érintett önkormányzatokkal közösen többek között ezen útszakaszok állapotának megőrzését is célul tűzte ki – fejtették ki.
A Közút tapasztalata is az, hogy csillapodott a térségbeli mellékutak terhelése, ezzel együtt nőtt a nyomás a 34-esen. Szeptemberben viszont már utóbbi is mérséklődhet. A közúttársaság szerint ugyanis ekkor ér véget az M4-es épülő szakaszhoz a nagytömegű anyagszállítás.
Közölték továbbá, hogy a súlykorlátozás hatásait jelenleg vizsgálják, a tapasztalatokat folyamatosan gyűjtik. Ennek végeztével – partnereinkkel közösen – döntenek arról, hogy a bevezetett intézkedéseket szükséges-e módosítani.
Bírságot és büntetőpontot kap, aki megszegi a súlykorlátozást
A súlykorlátozás betartásának tapasztalataival kapcsolatban megkerestük a rendőrséget is. Érdeklődésünkre a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Rendőr-főkapitányság azt válaszolta, hogy az adott területeken rendszeresen végeznek közlekedésrendészeti ellenőrzést, ezekbe beletartozik a súlykorlátozással érintett útszakaszok ellenőrzése. Tudakoltuk azt is, hogy eddig hányan szegték meg a súlykorlátozást, de ilyen statisztikát a rendőrség nem vezet. Az viszont biztos, aki húsz tonnánál nehezebb járművel hajt fel a tiltással érintett utakra, az
- 26 ezer forintos bírságra
- és három büntetőpontra számíthat.