Podcast

2024.06.16. 19:01

Sanyi és Süni, a két terápiás kutya a szandaszőlősi iskola tanársegédei lettek

Amikor Sanyi és Süni megjelenik, máris jobban megy a tanulás. Braunitzer Nikolett, a Szandaszőlősi Általános Iskola pedagógusa terápiás kutyáival segíti a tanulást az intézményben. Hogy hogyan szerepelnek a négylábúak tanársegédként, arról gazdájuk, munkatársuk mesélt a Szoljon.hu podcastjében. A pedagógus szakemberrel Hartai Gerely rádiós szerkesztő beszélgetett.

Rimóczi Ágnes

– Először is beszéljünk arról, hogy miként vonhatók be az állatok az oktatásba, a pedagógiába?

terápiás kutya, podcast
Braunitzer Nikolett
Fotó: Hartai Gerely

– Tapasztalataim szerint a kutya jelenléte az osztályteremben már önmagában motiváló, és ez egy külön módszerré nőtte ki magát az elmúlt időszakban. A módszer neve: állatasszisztált pedagógia. Ennek keretében a négylábú társam, társaim velem tart, tartanak az osztályokba, a tanórákon.

– Hogy fogadják a gyerekek mindezt? Milyen korosztállyal dolgozik?

– Nagyon örömmel, mostanra már várják a kutyás órákat. Amikor véletlenül elmarad egy-egy óra, nagyon szomorúak. Jelenleg első és második osztályos gyerekekhez járok velük.

– Mit kell tudni a terápiás kutyáiról? Hogyan váltak ők pedagógai asszisztensekké?

– Sanyi egy angol springer spániel, a tanulókutyám pedig Süni pedig border terrier. Sanyival 2017 óta dolgozom általános iskolákban, Süni pedig most vizsgázik majd. A kutyusoknak, ahhoz hogy asszisztensek lehessenek, komoly temperamentum vizsgán kell átmenniük. Nekik nagyon komoly kritériumoknak kell megfelelniük, ugyanis sok gyerek van körülöttük, akik persze nyüzsögnek. Az utasításokat ilyen, akár zavaró körülmények között is teljesíteniük kell. Ez nagyon fontos a saját épségükért is.

– Hogyan zajlik ennek a módszernek a vizsgája, amit Sanyival már letettek?

– Két részből áll, van egy temperamentum- és egy záróvizsga. Előbbiben vannak engedelmességi feladatok, volt úgynevezett kifektetés, amikor fekve kell maradnia bizonyos ideig. A záróvizsgán öt gyerekkel és egy gyógypedagógussal vizsgáztunk meghatározott feladatok szerint.

– Kanyarodjunk vissza az elejére. Hogyan került kapcsolatba ezzel a módszerrel, hogyan ismerkedett meg Sanyival? Hogy kezdődött a közös munkájuk?

– 2017-ben még egy másik iskolában, egy másik városban dolgoztam, ahol gyengébb képességű gyerekekkel foglalkoztam. Olyan módszert kerestem, amivel hatékonyabbá tudnám számukra tenni a tanítást, a tanulást. Egy barátnőm ajánlotta a figyelmembe ezt a módszert, s még azt is mondta, hogy Sanyi, a kutyám alkalmas lehet erre. Sanyi akkor hároméves volt, s a jelleme, temperamentuma éppen alkalmassá tette minderre. A Kutyával Egy Mosolyért Alapítvány segítségével indultam el az úton.

– Hogyan kell elképzelni egy tanórát Sanyival? Milyen feladatokban vesz ő részt?

– Nagyon sokfélében. Kiváló motiválóképessége van, a jelenléte már aktívabbá teszi a gyerekeket. Jobban akarnak teljesíteni, hiszen, ha jól válaszolnak, akkor megsimogathatják például a kutyát, jutalomtrükköt mutat be nekik. Ezek a dolgok sokkal jobban motiválja a gyerekeket, mint akármennyi pirospont.

– Hogyan készülnek az órára a kutyával, a kutyákkal?

– Kolléganőimmel szoktam egyeztetni, akiknek az óráikra bemegyünk, hogy mi a tananyag. Együtt ötletelünk, hogyan tudjuk mindebbe bevonni a kutyákat. Ami határt szabhat, az a kreativitásunk és a kutya tudása. Tapasztalatom szerint a kollégák is nagyon élvezik ezeket az órákat.

– Meddig tud a kutya koncentrálni?

– Sanyi türelme végtelen. Nagyon szereti a gyerekeket, amikor reggel érzi, tudja, hogy indulunk, akkor éveket fiatalodik (most egyébként tíz éves). Nagyon szeret az iskolába jönni, csillogás van a szemében. Persze már kicsit öregszik, de nagyon lelkes és bohókás. Most úgy érzem, hogy még jó néhány évig csinálhatjuk.

– Van olyan kutyafajta, amelyik alkalmasabb erre a feladatra? S függ-e az életkoruktól?

– Nem fajtafüggő, hanem az állat személyiségétől, jellemétől, temperamentumától függ az, hogy jó terápiás kutya válhat belőle. Valószínűleg a legjobb, ha kicsi korától foglalkoztatjuk, tréningezzük erre. De, ahogy Sanyi példája is mutatja 3 éves kor után is alkalmas lehet erre a feladatra.

– Mondta, hogy a kutyák nagyon élvezik ezt a munkát? Mit érez ön , amikor kutyás órát tart?

– Számomra is nagy boldogság. Amikor látom a gyerekek arcát, az felbecsülhetetlen érzés. Amikor kijövök az óráról, nagyon elégedett vagyok.

Hogy milyen feladatokat „ad" Sanyi a gyerekeknek, s ezek, hogyan vannak pozitív hatással a kisdiákoknak, arról is mesélt a kutyus gazdája. A kedves történeteket meghallgathatják a Szoljon.hu podcastjében.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában