2024.02.06. 13:53
Üröm az örömben: drága mulatság lehet Tiszapüspökinek az M4-es
Bár az M4-es gyorsforgalmi út számos pozitív hozadékkal jár a 2000 fős Tiszapüspöki számára, a kistelepülés most azzal szembesült, hogy bizonyos szakaszokat valószínűleg az önkormányzatnak kell karbantartania, egyelőre úgy tűnik, mindenféle plusz állami forrás nélkül.
Bander József polgármester az M4-es Tiszapüspökinél található felüljáróján, ahol balesetek miatt megrongálódott az autósokat védő szalagkorlát
Fotó: Mészáros János
– Az M4-es beruházásához kapcsolódva épült egy 6 kilométer hosszú átkötőút Tiszapüspökitől Szajolig, ami jelentősen lerövidíti az utat Szolnok felé időben, és távolságra is. Emellett az M4-es gyorsforgalmin egy felüljáróval ellátott lehajtórész is épült a településünk irányába. Utóbbin csúszás miatt az elmúlt, fagyos időszakban három, személyi sérüléssel nem járó baleset történt, melynek során több méter hosszan elgörbült a szalagkorlát. Ekkor szembesültünk a problémával – kezdte a kérdéses eset felvázolását Bander József, Tiszapüspöki polgármestere. Mint mondta, a balesetek után az okozott dilemmát az önkormányzat számára, hogy kinek a feladata a felüljáró letakarítása, síkosságmentesítése, a szalagkorlát helyreállítása, egyáltalán, az út karbantartása. De, ugyanez felmerült a 6 kilométer hosszú szajoli átkötőút esetében is.
– Azt gondoltuk, mivel külterületi utakról van szó, a feladat a Magyar Közút Zrt-hez tartozik, de válaszukból kiderült, hogy nem – szögezte le a településvezető. Mint mondta, a szajoli összekötő ugyanis még földútként az önkormányzat tulajdonában volt, és mint kiderült, még most is az, csak immár aszfaltburkolattal. De nem csak ez, a másik, körülbelül 1 kilométer hosszú, M4-es részét képező felüljáróval ellátott lehajtórész is Tiszapüspöki közigazgatási területéhez tartozik. Az M4-es gyorsforgalmit, mint kiderült, a 2022-ben alakult Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kezeli.
Az ügyben megkerestük a MKIF Zrt-t, hogy az M4-eshez tartozó, felüljáróval ellátott tiszapüspöki lehajtó kezelése is a társasághoz tartozik-e.
– Az M4-es gyorsforgalmi Abony (Kelet) -Törökszentmiklós (Nyugat) közötti szakasz Szolnok északi elkerülőn, Tiszapüspökinél található felüljáró nem társaságunk kezelésébe tartozik. Mivel a lehatárolási tervek alapján önkormányzati kezelésű a szóban forgó terület, ezért annak javítása, karbantartása a tiszapüspöki önkormányzathoz tartozik – állt a válaszban. Tiszapüspöki önkormányzata azonban úgy véli, a település költségvetése nem bírja el a szajoli összekötő, de főképp az M4-es lehajtó karbantartását.
– Két problémával szembesültünk. Ha még volna is erre pénzünk, nem biztos hogy van jogunk megjavítani egy olyan vagyonelemet, ami nem került vagyonátadásra az önkormányzat tulajdonába. Jelen pillanatban ennek az útnak a vagyoni értéke nem szerepel az önkormányzat könyvelésében. Vagyis, az önkormányzat így egy állami tulajdont javítana meg. Amennyiben mégis átkerül Tiszapüspöki kezelésébe, akkor jön a kérdés, hogy egy ilyen, közútnak számító szakasz fenntartását hogyan tudná ellátni egy akkora település mint Tiszapüspöki? Speciális szakemberek, speciális műszerek kellenek hozzá – hangsúlyozta Bander József polgármester. Hozzátette, amennyiben meg kell javítaniuk a megrongálódott szalagkorlátot, megteszik, hiszen jelenleg semmi nem védi a veszélyes szakaszon az autósokat az akár 8-10 méter zuhanástól, de ehhez plusz állami forrásra is szüksége lenne az önkormányzatnak.
Egyelőre úgy tűnik, nincs plusz állami forrás a karbantartási feladatra
Az ügyben megkerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot is.
– A helyreállítással kapcsolatos illetékesség a sérült elemek és helyszín ismeretében állapítható meg. Az állam ezekhez a kötelességekhez külön forrást nem biztosít, a felmerülő költségek és feladatok ellátását az érintett kezelők, az önkormányzat és az MKIF Zrt. vállalta a lehatárolási terv aláírásával, ennek alapján adták ki az M4-es gyorsforgalmi forgalomba helyezési engedélyét – tájékoztatott a minisztérium.