2023.06.24. 15:30
A legfejlettebb csúcstechnikát képviselte a lezuhant szolnoki katonai helikopter
Az öt évvel ezelőtt megrendelt húsz forgószárnyasból sajnálatosan tizenkilenc maradt. De mit tud ez a gép?
Illusztráció
Forrás: MW archív
Fotó: Bánkúti Sándor
Egy flotta tagja volt az a katonai helikopter, amely a héten zuhant le Horvátországban. A gépekkel kapcsolatban hazánk 2018. június 29-én írt alá megállapodást húsz darab Airbus H145M típusú forgószárnyas beszerzéséről az Airbus Helicopters gyártóval a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program keretében. A flottában van csapatszállító, kutató-mentő és tűztámogató kialakítású is. A szerződés három elemről szólt, a helikopterek egy részét HForce fegyverrendszerrel is felszerelték. A szerződés része a logisztikai csomag, illetve a repülőműszakiak és a helikoptervezetők kiképzése is. A helikopterek szállításával párhuzamosan – a kiképzési és logisztikai csomag részeként – megérkezett több ezer tartozék és alkatrész, kiképeztek kilencven műszaki üzemeltető szakembert, valamint több mint ötven pilótát.
A szakemberek felkészítését többfős gyári mentorcsoport segítette hónapokon át, ennek köszönhetően rekordidő alatt sikerült elérni, hogy a repülési és műszaki-üzemeltetési, valamint minőségbiztosítási feladatokat a bázis állománya önállóan végezhesse. A helikopterek ma már éles feladatokat teljesítenek és több nemzetközi gyakorlaton is bizonyították magas szintű alkalmazhatóságukat.
A H145M hatezer méteren is képes repülni, ami ritkaságnak számít a helikopterek között. Ezeknek a gépeknek az utazósebessége 240, csúcssebessége 280 kilométer óránként, és 1600 kilogrammnyi terhet tudnak felemelni. A civil társaiknál jóval ellenállóbb katonai gépeket természetesen fegyverzettel lehet ellátni. Hatótávolságuk meghaladja a 630 kilométert. A személyzet egy vagy két pilótából vagy egy pilótából és egy fegyverkezelőből áll. Összesen tíz személyt szállíthatnak. Egy Airbus H145 mintegy 4-5 milliárd forintba kerülhetett.
A helikopterek 2022 februárja óta éles feladatokat teljesítenek és több nemzetközi gyakorlaton is bizonyították magas szintű alkalmazhatóságukat. Az Airbus Helicopters H145 típusú helikopterének katonai változata kilenc országban áll hadrendben. A gép jelenlegi verziója 2015 májusában szerezte meg az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől a légialkalmassági engedélyeket, az első példányt fél évvel később szállították le a német légierőnek.
A H145M az egyik legmegbízhatóbb, legstabilabb modellnek számít. Ennél már vészhelyzetnek minősül az, ha a helikoptervezető a kezelőszervekhez nyúl, mivel az Airbus filozófiája szerint egy jól beprogramozott számítógép sokkal pontosabban vezeti a helikoptert, mint a helikoptervezető – állította korábban dr. Bali Tamás ezredes, a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
Szót ejtett arról is, hogy a pilóta szempontjából a legnagyobb észrevehető különbség a H145M repülése során a stabilitása volt. Hozzátette, az IFR repülés most már teljesen automatizált, a H145 egyedül repül, továbbá a helikopter sokkal szélesebb körű teljesítményt tud nyújtani.