2022.11.10. 16:30
Minden készen áll: felkészült a télre a Magyar Közút
Téli üzemmódra váltott a Magyar Közút Nonprofit Kft. Csütörtök óta a megyében is készenlétben állnak a gépek, berendezések és a szükséges anyagok, a társaság munkatársai pedig 0-24 órában, tizenkét órás váltott műszakokban dolgoznak a téli útüzemeltetési feladatok ellátásán, koordinációján.
Forrás: Illusztráció
Fotó: MW-Archív
– Hosszú idő óta nem volt ilyen nagy indulókészletünk síkosságmentesítő nátrium-kloridból, így bizakodva tekintünk az idei tél elé. Jelen pillanatban több mint nyolcezer tonna a megyei sókészletünk, s egy átlagos télen nagyjából ötezer tonna fogy ebből az anyagból – emelte ki Zsigmond Attila a Magyar Közút megyei igazgatóságán tartott sajtótájékoztatón.
A megyei üzemeltetési és fenntartási osztályvezető további információkról is beszámolt a téli üzemmóddal kapcsolatban, kiemelte: a munkatársak és a gépek, berendezések is készenlétben állnak mostantól.
Megyénkben több mint kétszáz munkatárs lát el szolgálatot a téli időszakban, akik négy mérnökségről és egy telephelyről „vethetők be” szükség esetén.
– A szolnoki, jászberényi, kisújszállási és tiszafüredi mérnökségeken, valamint a kunszentmártoni telephelyen több mint negyven gép áll rendelkezésre. Jelen pillanatban huszonöt, kettős rendeltetésű, vagyis sószóróként és hóekeként is működő autónk van, s kettő ilyen még érkezik. Mérnökségenként egy-egy hómaró, és gréderek, rakodógépek várják a „bevetést” – számolt be a megyei gépparkról az osztályvezető.
A gépek felkészültsége mellett a téli üzemmódban felhasználható anyagok mennyisége is megfelelő.
– Ahogy említettem, sóból van elég. Emellett tizenhatezer tonna kalcium-klorid granulátumunk van, 155 ezer liter ugyanebből, csak oldatként, valamint 470 tonna érdesítőanyag áll rendelkezésünkre a megyében. A gépek, anyagok és a személyzet mellett pedig különböző eszközök is segítik a téli üzemeltetést, így az előrejelzések, a radarképek és a diszpécser rendszer. Bevetéskor pedig nagyban segíti a munkánkat az a rendszer, mely a síkosságmentesítő autónkat követi nyomon – részletezte Zsigmond Attila.
A Magyar Közút megyei igazgatósága 1370 kilométer megyei közúthálózatról gondoskodik, ebből közel négyszáz főút, a mellékutak hosszúsága pedig majdnem ezer kilométer. A társaság kezelésébe tartozik még harminchat kilométer kerékpárút, valamint száztizenkilenc darab híd.
Utóbbiak karbantartása ráadásul különösen fontos, hiszen a téli időszakban ezeknél fokozott a páralecsapódás veszélye. Amíg nem köszönt be az igazi téli időjárás, a szakemberek előkészületeket végeznek, így például eltávolítják a zavaró növényzetet az utak mentén, vagy hóvédműveket helyeznek ki a szakemberek.
A téli üzemeltetésben négy fokozatot tartanak számon, mindig az adott szint szerint avatkoznak be a szakemberek, s természetesen vannak kiemelt helyzetek, így például a hófúvás vagy az ónos eső.
A Magyar Közút a tájékoztatás szerint felkészült, ugyanakkor fontos, hogy a közlekedők is körültekintőek és felkészültek legyenek, indulás előtt mindig tájékozódjanak.
Számos felújítás történt a közúthálózaton
A 2022-23-as téli szezon sok szempontból a korábbiakhoz hasonlóan indul, de több változás is volt az elmúlt hónapokban, ami az országos utak üzemeltetését is érinti. – Szeptember 1-től 1237 kilométernyi autópálya koncessziós kezelésbe került, így azokon a szakaszokon a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. látja el a téli üzemeltetési feladatokat. Megyénkben az M4-es és M44-es utakat érinti ez a változás – emelte ki a sajtótájékoztatón Kovács Péter, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója.
– Ezzel együtt örömmel számolhatok be arról, hogy az idei évben tizenkét milliárd forintból történtek felújítások, megyénkben a legnagyobb beruházás a 46-os főúton történt. Pályázatok segítségével, de saját kivitelezésben is több felújítást tudtunk végeztetni, illetve végezni – hangsúlyozta a megyei igazgató.