2022.09.21. 06:55
Bizalommal fordulhatnak hozzájuk lelki segítségért
A Lelki Elsősegély Telefonszolgálat a súlyos élethelyzetek megoldásának egyik modern, közel ötven éve létező és világszerte egyre inkább elterjedő formája. A pandémia idején különösen felértékelődött a szolgálat szerepe, megszaporodott a telefonálók száma. Az éjjel-nappal ingyenesen hívható telefonszámon jól felkészült önkéntesek fogadják a legkülönfélébb problémával küzdőktől érkező hívásokat, többek között Szolnokon is.
Fotó: Illusztráció / Shutterstock.com
A telefonszolgálat elsődleges célja az öngyilkosságok megelőzése, de nyilván nem csak a legkritikusabb helyzetben lévők hívásait fogadják a vonal másik végén ülők. A legkülönfélébb krízishelyzetek, lelki traumák, veszteségek esetén bárki telefonálhat.
Olyan személy fogadja hívását, aki értő figyelemmel fordul felé, nem ítélkezik, hanem lelki támaszt nyújt, és segíti átlendülni a nehéz, sokszor kilátástalannak tűnő élethelyzeten.
Nem konkrét tanácsokat ad, hanem a beszélgetés során olyan szemszögből segít láttatni a helyzetet, mely révén a hívó könnyebben talál megoldást, hozzásegíti őt saját, belső erőforrásainak mozgósításához. Súlyos esetben pedig a megfelelő szakemberhez irányítja.
A telefonszolgálatot gyakran hívják érzelmi problémák, családi konfliktusok, párkapcsolati krízis, válás, haláleset, munkahelyi, egészségügyi, sőt, megélhetési gondok kapcsán is. Az idősek jellemző problémája az elmagányosodás, ők sokszor telefonálnak azért, mert nem tudnak kivel váltani néhány emberi szót.
Nagy könnyebbség a betelefonálónak, hogy úgy beszélgethet egy képzett, értő hallgatóval, hogy nem köteles feltárni, ki ő, így nem kell nyíltan felvállalnia, hogy bajban van, segítségre szorul. Ez különösen férfiak esetén fontos szempont.
Az éjjel-nappal ingyenesen hívható 116–123-as lelki elsősegélynyújtó telefonszámhoz tartozó egyik szolgálat Szolnokon működik, az 1990-ben ilyen célból megalapított Bizalom Mentálhigiénés Egyesület működteti. Mottójuk: „Az élet a legnagyobb érték”. A segítők – telefonos ügyelők – önkéntesek, tehát nem ellenszolgáltatás fejében végzik ezt a munkát.
– Nem jellemző a lemorzsolódás, de mindig van, hogy elköltözik valaki, vagy betegsége, élethelyzetének megváltozása miatt nem tudja folytatni azt a tevékenységet – mondta Csáti Andrea, az egyesület elnöke.
– Ezért időről időre újra keresünk önkénteseket. Egyébként is szükséges a tagság frissítése, ez a fennmaradásunk záloga. Jelenleg is toborzunk új embereket. Ehhez nem szükséges, hogy képzett szakember legyen az illető, de fontos az empátia, a segítői szándék és képesség.
A 21 és 65 év közötti, legalább érettségivel rendelkező jelentkezőnek át kell esnie egy kiválasztási folyamaton, és el kell végeznie egy százhúsz órás önismereti és speciális kommunikációs felkészítő tréninget, az ismeretekből pedig le kell vizsgáznia
– részletezte.
Segíteni jó dolog, de valljuk meg, fárasztóvá válhat egy idő után a mások nyűgével-bajával foglalkozni, főleg, ha az ember nem kap cserébe semmit – gondolhatnánk.
Ám Csáti Andrea rácáfol: van, amit igenis nyer az ember a csatlakozással. Például magas fokú önismeretre tesz szert, amire a mai világban nagy szükség van képességeink megfelelő felméréséhez, önbizalmunk megerősítéséhez. A kommunikációs képzés révén elsajátítja többek között a konfliktuskezelést, melyet saját életében is kamatoztathat családi, párkapcsolati vagy munkahelyi nézetkülönbségek esetén.
Nagyon jó közösség a miénk, vannak programjaink, tagjaink évente több alkalommal ingyenes szakmai előadásokon vehetnek részt, ahol hasonló érdeklődésűekkel találkozhatnak. Egyébként az ügyelőket szupervízióval is segíti a szolgálat, így ők maguk is kapnak lelki támogatást.
Folyamatosan toborozzák a segítőket
A Bizalom Mentálhigiénés Egyesületnek jelenleg harminckét tagja van, közülük huszonnégyen aktív telefonos segítők. Persze mindig elkél a plusz segítség. Most is várják a 21–65 év közötti, legalább középfokú végzettséggel rendelkezők jelentkezését egy rövid életúttal és motivációjuk leírásával a [email protected] e-mail-címre.