2022.03.13. 11:25
Számos madárcsalád lakja be a szolnoki Kodály iskola udvarát
Madárbarát iskola címet nyert el a Szolnoki Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola és Néptánc Alapfokú Művészeti Iskola. A cím a pedagógusok, szülők és gyerekek összefogásának eredménye.
A Kodályban nagy hangsúlyt fektetnek a szemléletformálásra, így például a diákok etetik a madarakat, ezáltal megszokják, hogy felelősséggel tartoznak a környezetük iránt Beküldött fotó
– Az idén negyvenéves Kodály a városban elsők között, 2012-ben csatlakozott az Ökoiskola programhoz. Az itt dolgozó pedagógusok elkötelezett környezet- és fenntarthatóság-barátok – tekintett vissza az előzményekre Szamosfalvi Gabriella intézményvezető.
Tavaly nyáron határozták el, hogy megpályázzák a Madárbarát iskola címet.
Ennek eléréséhez tudatos lépésekre volt szükség. Hatalmas udvarukat már idáig is számos madárfaj népesítette be, saját készítésű etetőkkel segítették át tollas barátaikat a téli táplálékhiányos időszakon.
Az odúk különbözőségét a forma és a berepülő nyílás mérete adja, ettől függ, hogy milyen madár fészkel bele.
– Március végére várjuk a sarlósfecske-költőládákat, hiszen az őszi ablakcsereprogram miatt megszűnt e madarak fészkelőhelye. Ezáltal majdnem teljessé válik a megálmodott odúbemutató terület kialakítása – összegzett az intézményvezető.
Az ősszel megkezdett etetés hatásosnak bizonyult, a decemberi nyugalmasabb időszakot követően egyre több madárfaj tűnik fel az udvaron.
– Széncinegét, házi verebet, feketerigót, fakopáncsot, erdei pintyet, sárgafejű királykát, varjakat, csókákat is láthatunk – számolt be tapasztalatairól.
Terveik szerint a jövőben a parkban színes, képes ismeretterjesztő táblákkal hívják fel az iskolások és látogatók figyelmét az odúkra és a bennük fészkelő madarakra. A Madárbarát iskola program legalább olyan mértékben szól a gyerekekről, mint a madarakról, hiszen a tollasok jelenléte nemcsak hasznos, de rengeteg élményt is nyújt.
A madárvédelem mellett egyedülállóan jó lehetőséget kínál az iskola tanulóinak környezettudatos szemléletformálásra is.
– Az adottságaink lehetővé teszik, hogy itt, a belvárosban meg tudjunk állni egy pillanatra, és meglássuk a körülöttünk lévő természet szépségeit, élvezhessük madaraink közelségét, illetve megtaníthatjuk diákjainknak, hogy vigyázzanak rájuk – hangsúlyozta Szamosfalvi Gabriella.