2022.02.18. 11:20
Több mint kétszáz vitánál segítettek a békéltető testületnél tavaly
A békéltető testületek tavaly is több mint tízezerszer biztosítottak ingyenes vitarendezési lehetőséget a kereskedőkkel panaszügyükben dűlőre jutni nem tudó fogyasztóknak – derült ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményéből. Megyénkben 2021-ben több mint kétszáz ügyben született határozat, és a panaszok körülbelül fele-fele arányban vonatkoztak termékre, illetve szolgáltatásra.
Illusztrációfotó/Shutterstock.com
Ha a fogyasztónak kifogása merül fel, és egyedi jogvitáját a vállalkozással nem tudja rendezni, a gyors, ingyenes és egyszerű eljárást lefolytató békéltető testülethez fordulhat. A fővárosi és megyei iparkamarák mellett működő testületek egyezséget próbálnak meg létrehozni vevő és eladó között, amelynek betartatása szükség esetén bírósági úton is kikényszeríthető.
Tavaly hazánkban több mint 1900 alkalommal született megegyezés, így az egyezségi arány közel kétszeresére javult az elmúlt években. További több mint 1200 ügyben a vállalkozás és a vásárló között az eljáráson kívül jött létre megállapodás, vagy visszavonta a vevő a kérelmét.
– A békéltető testületeket 2010 óta szabályozási eszközökkel és szervezeti oldalról is megerősítettük – emelte ki Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár.
– Törvényben írtuk elő, hogy a meghallgatáson a cég képviselője köteles megjelenni, máskülönben bírságot szab ki rá a fogyasztóvédelmi hatóság. Lényegesen egyszerűsítettük a békéltető testületi tagok kiválasztását, álláspályázat útján bárki jelentkezhetett, aki a szakmai és jogszabályi feltételeknek megfelelt. Az elkészült országos eljárási szabályzat alapján egységes gyakorlat szerint működik mind a húsz testület. A békéltetők kimagasló tavalyi teljesítménye újabb fontos eredmény a fogyasztóvédelmi intézményrendszer hatékonyságának növelésében – fűzte hozzá.
Dr. Lajkóné dr. Vigh Judit ügyvéd, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Békéltető Testület elnöke hírportálunk megkeresésére elmondta, hogy tavaly 246 kérelem érkezett a megyei békéltető testülethez, melyből 232 ügyet be is fejeztek. Ezek között tíz olyan akadt, amelyek az előző évről húzódtak át, a maradék 222 viszont új kérelem volt.
– A tavalyi esetek többsége ajánlással, illetve egyezséggel végződött, de elutasító és megszüntető határozat is született – fejtette ki dr. Lajkóné dr. Vigh Judit.
– Ezen kívül kisszámban kötelezés, illetve áttételt elrendelő döntés is előfordult. A megszüntető és elutasító határozatokra főként megalapozatlanság miatt került sor az eljáró tanácsok részéről – részletezte.
Mint megtudtuk, tavaly 232 határozat született, amelyek 47,84 százaléka termékre és 52,16 százaléka szolgáltatásra vonatkozott, tehát körülbelül fele-fele volt az arány a
panaszok tárgya szerint.
– Rendszeresen előfordul, hogy a vállalkozások a fogyasztói szavatossági igényeket nem ismerik el, illetve egyéb okokra hivatkozva megtagadják a hibás termék kicserélését, kijavítását – számolt be a tapasztalatokról az elnök.
– A szolgáltatások esetében pedig egyre nagyobb számban jelentkeznek a közüzemi vagy távközlési szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok, illetve több alkalommal előfordult építőipari ügyek kapcsán felmerült reklamáció is. A megyei békéltető testület által lefolytatott eljárások jelentős része azonban érdemi határozattal zárult. Az eljárások során a meghallgatások alkalmával legtöbbször egyezség, illetve ajánlás születik.
Rendszeresen látogatják a honlapjukat
Dr. Lajkóné dr. Vigh Judit arról is beszélt hírportálunknak, hogy a békéltető testületi eljárások átlagos időtartama 45-50 nap. A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Békéltető Testület hétfőnként tart tanácsadást 10-től 12-ig, az ügyfeleket pedig minden hétköznap 9 és 14 óra között várják
– A megyei békéltető testület által létrehozott honlapot, ami a jaszbekeltetes.hu címen érhető el, a fogyasztók rendszeresen látogatják, letöltik a kérelem formanyomtatványt, illetve egyre többen nyújtják be a szükséges iratokat online formában – világított rá az elnök.