2022.01.18. 06:54
Az olcsóbb, egy-két milliós használt autókat keresik a Jászkunságban
Mintegy húszszázalékos drágulás történt az elmúlt két évben az újautó- piacon többek között a globális csiphiány és a koronavírus- járvány miatt. Ráadásul nemcsak az új, hanem a használt autók körében is egyre csökken a kínálat, miközben a járművek átlagéletkora is nő hazánkban. Körképünkből kiderül, hogy megyénkben főként az olcsóbb, egymillió forint körüli vagy alatti használt autókat keresik a vevők.
Nagyon fontos, hogy a kiszemelt autó leellenőrizhető legyen – emelte ki Péntek Róbert, a szolnoki Nesztor Kft. munkatársa Fotó: Nagy B.
Fotó: Nagy Balázs
– A használt autók körülbelül ugyanúgy fogynak nálunk, mint eddig, ebben nem történt túl nagy változás – mondta tapasztalatairól Péntek Róbert, a szolnoki Nesztor Kft. munkatársa.
A beszerzés viszont nehezebb, hiszen jóval kisebb a kínálat, kevesebb a lehetőség.
– Amennyiben valaki most szeretne autót vásárolni, nem talál akkora választékot, mint korábban. Egyrészt a külföldről behozott autók száma is csökken, illetve a belföldi piacon, főleg flottákból visszamaradtakból – melyek két-három, esetleg ötévesek – is kevesebb van mostanában. Régebben ugyanis sűrűbben cserélték ezeket a cégek – magyarázta a szakember.
Hozzátette, autókereskedésükben leginkább és legtöbben azokat a hat-nyolc-tíz éves autókat keresik, melyeknek ára másfél-két millió forint körül mozog.
– Tegnap este feltettem egy autót egymillió forint alatt, hárman hívtak, hogy el ne adjam, mert másnap jönnek megnézni – ezt már egy másik szolnoki kereskedő, Török Kálmán mesélte hírportálunknak.
– Nálunk nagyon sokan az ötszáz-hatszázezer forint árkategóriájú autókat keresik a leginkább, miközben vannak másfél-két millió forintos autóim, melyek iránt hónapok óta nem is érdeklődnek. Míg például az egymillió forint alatti autókból eladok tízet, addig a másfél millió forint körüliből egyet. Azt tapasztalom, hogy tavaly november óta pang a piac, nagyon megfogyatkozott a vevők száma is – tette hozzá.
Mint a szakember elmondta, az olcsó autó vásárlásának viszont az a hátulütője, hogy ezeket a gépjárműveket egy idő után általában folyamatosan szervizbe kell hordani, ami szintén tetemes költséget jelenthet később.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az elmúlt esztendők során látványosan megugrott a személygépjárművek száma az országban. Míg 2014-ben hárommilliónál kicsivel több, addig 2020-ban már közel négymillió gépjármű közlekedett Magyarország közútjain. Ugyanez a szám megyénkben 2014-ben kilencvennyolcezret, 2020-ban pedig már százhuszonkilencezret jelentett. A gépjárművek átlagéletkora szintén nőtt. Míg 2014-ben 13,4, addig 2020-ban már 14,7 volt ez a szám. Vagyis a Magyarországon – így vélhetően ezzel összhangban megyénkben – használt személygépjárművek átlagosan tizennégy-tizenöt esztendősek.
A kocsi „előélete” elengedhetetlen információ, érdemes utánanézni!Mint azt Péntek Róberttől, a szolnoki Nesztor Kft. munkatársától megtudtuk, egyre több a kétszázezer kilométernél is többet futott autó a piacon. Szerinte a kilométeróra állása is nagyon lényeges információ autóvásárláskor, viszont nem az a legfontosabb. – A kérdés inkább az, hogy rendszeresen vitték-e szervizbe. Hiszen mindenki szeretné elkerülni, hogy pont nála menjen úgy tönkre, hogy még rá kelljen költeni az autó árának a felét... Ezért nagyon fontos, hogy az autó múltja lekövethető legyen, vagyis meg lehessen ismerni a gépjármű valós műszaki állapotát. Ha személy szerint én venni szeretnék egy hatéves autót – ezeket két és fél millió forint körül árulják –, inkább adnék érte kétmillió kétszázezer helyett kettőmillió nyolcszázezret, de le tudjam ellenőrizni azt, hogy volt-e korábban sérülése, rendszeresen hordták-e szervizbe – tanácsolta a szakember.
– A kérdés inkább az, hogy rendszeresen vitték-e szervizbe. Hiszen mindenki szeretné elkerülni, hogy pont nála menjen úgy tönkre, hogy még rá kelljen költeni az autó árának a felét... Ezért nagyon fontos, hogy az autó múltja lekövethető legyen, vagyis meg lehessen ismerni a gépjármű valós műszaki állapotát. Ha személy szerint én venni szeretnék egy hatéves autót – ezeket két és fél millió forint körül árulják –, inkább adnék érte kétmillió kétszázezer helyett kettőmillió nyolcszázezret, de le tudjam ellenőrizni azt, hogy volt-e korábban sérülése, rendszeresen hordták-e szervizbe – tanácsolta a szakember.