2021.12.15. 13:56
Átadták az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszát, és az új tiszaugi hidat
Ünnepélyes keretek között szerdán adták át a forgalomnak az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt közötti szakaszát és az Európában egyedülálló új tiszaugi hidat, amely hazánk negyedik négysávos közúti Tisza-hídja.
Balról: Juhász Zoltán, Herczeg Tamás, Dankó Béla, Lezsák Sándor, Mosóczi László, Boldog István, dr. Kovács József és Varga Antal, a Duna Aszfalt Zrt. ügyvezetője
Forrás: Lehoczky Péter
Az M44-es gyorsforgalmi út építése hosszas előkészítő munka után 2016-ban kezdődhetett el. A tervezett 125 kilométeres hosszából eddig 100 kilométer készült el. A most megvalósult 10 kilométeres szakasz ékköve az 556 méter hosszú Tisza-híd, melynek szerkezete Európában is egyedülálló. A híd több mint 2500 tonna acél beépítésével valósult meg. Statikus próbaterhelését 22 darab, egyenként 38 tonna súlyú tehergépkocsival végezték – ismertette az ünnepélyes átadáson Juhász Zoltán a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. igazgató-helyettese. Elmondta, a munka tovább folytatódik, jelenleg is épül a Lakitelek-Szentkirály közötti szakasz, és bíznak benne, hogy a Szentkirálytól Kecskemétig tartó 32 kilométeres szakaszt, amellyel az út teljessé válhat, jövő év elején el tudják kezdeni.
Kovács József, Békés megye 3. számú választókerületének országgyűlési képviselője arról beszélt, hogy ez a híd egy összekötő kapocs. A Duna-Tisza közét a Tiszántúllal köti össze. A beruházással nagyon sokat javultak a közlekedési körülmények a térségben. A fejlesztés az itt élő emberek tiszteletét és megbecsülését jelenti.
A gyorsforgalmi út 125 kilométer hosszúságú főpályáját, és a mintegy 50 kilométernyi kapcsolódó közutat csaknem 400 milliárd forintból építik meg 2025-re – tette hozzá az államtitkár.
A kormány korábban sosem látott fejlesztéseket hajt végre a hazai közúthálózaton eddig példátlan ütemben. A közlekedésfejlesztési beruházások segítenek megalapozni az érintett térségek, települések gazdasági fejlődését, javítják a helyi életminőséget – fogalmazott az átadási ünnepségen Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.
Elmondta, kiemelt szakpolitikai törekvés a még csak kétsávos főutakon elérhető megyejogú városok bekötése a gyorsforgalmi hálózatba. A 2010 óta átadott beruházásoknak köszönhetően vált négysávos úton megközelíthetővé Eger, Salgótarján, Sopron, Szolnok, Szombathely és Veszprém. 2025-ig elkészül az M44-es összes szakasza, az évtized közepére így Békéscsabára is gyorsforgalmi úton utazhatunk majd. A fejlesztéssel az M44-es már három megyét kapcsol össze: Békés, Jász-Nagykun-Szolnok után már benyúlik Bács-Kiskun megyébe is – hangsúlyozta az államtitkár, aki szólt arról is, hogy a magyar kormány a kényelmes, gyors és biztonságos elérés feltételeinek megteremtésén dolgozik az ország minden részében. Így az M44-es megvalósítását teljes egészében hazai forrásból, a magyar költségvetésből finanszírozták.
Az M44-es gyorsforgalmi út 125 kilométeres főpályáját és még majdnem 50 kilométer kapcsolódó közutat összesen mintegy 400 milliárd forintból építik meg 2025-re.
Mosóczi László arról is beszélt, hogy Magyarország a gazdasági növekedésre alapozva a magyar emberek munkájának köszönhetően képessé vált arra, hogy önerejéből fejlessze a közlekedési infrastruktúrát. A 2010-ben még kevesebb mint 1300 kilométeres hazai gyorsforgalmi hálózat már 1900 kilométer fölé nőtt. 2009 óta minden évben száznál több kilométerrel gyarapították az autópályák és autóutak összes hosszát. 3600 milliárd forintos keretösszegű útprogram beruházásai közelebb visznek egy másik stratégiai célkitűzés valóra váltásához is. Feltett szándékunk, hogy mielőbb bármelyik hazai településről 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos út. Ugyanakkor 6000 milliárd forintot szánunk a környezetbarát, enerigahatékony vasút korszerűsítésére – sorolta Mosóczi László.
Lezsák Sándor, a 4. számú választókerület országgyűlési képviselője úgy fogalmazott, hogy ez a hídavató ünnepség egy új korszak nyitánya, amit képviselőként is évtizedek óta várt. Felidézte, hogy parlamenti interpellációk, költségvetési viták, bizottsági ülések, határozati javaslatok, képviselői, államtitkári, miniszteri, miniszterelnöki egyeztetések, a térség képviselőinek, polgármestereinek példázatos összefogása, a helybéliek hathatós ösztönzése után kezdődött meg a tervezés, aztán a kivitelezés.
Mindazonáltal a tömeggyilkos koronavírus fenyegetettségében, szervezettségből is egyaránt jelesre vizsgáztak az útépítők és hídépítők.
A honatya szerint, ez a híd, az M44-es autóút sok-sok milliárdja befektetés a térség jövőjébe. Az út és a híd azonban csak lehetőség, amelynek segítségével minőségi életet szervezni az út mellett, a térségben, belakni az országot jó kedvvel és bőséggel, szent kötelességünk.