2021.11.22. 06:58
Sok munkát ad a hideg idő a jászkunsági gumiszervizekben
A hideg évszak beköszöntével egyre több autós szánja rá magát a gumicserére. A szervizekben néhány hete megállás nélkül folyik a munka, s ebben egy ideig még aligha lesz változás. Egyes helyeken a forgalom fokozatos emelkedését is tapasztalják.
Ezekben a hetekben naponta huszonöt-harminc autón végezzük el a kerékcserét – mutatja Péli Henrik, az egyik szolnoki gumiszerviz műhelyfőnöke
Fotó: Nagy Balázs
Szakértők szerint – és az ajánlást a szakma is egyöntetűen elfogadta –, amikor a napi átlaghőmérséklet már 7 fokra csökken, cseréljük le a nyári abroncsokat az autónkon, mert a téli változat nagyobb biztonságot jelent. Az ennél hidegebb időben jöhetnek olyan útviszonyok, amikor a téli gumi adja a jobb tapadást, a rövidebb fékutat, a könnyebb irányíthatóságot. Az autógumik – elsősorban azoknak természetes kaucsuk összetevői – egyszerűen felkeményednek hideg hőmérsékletben, míg a melegebb évszakokban puhulnak, kenődnek.
– Hozzávetőlegesen öt héttel ezelőtt kezdődött a szezon felfutása – válaszolt érdeklődésünkre Péli Henrik, a szolnoki Péli Gumiszerviz műhelyfőnöke.
– Vannak olyan ügyfelek, akik annyira előrelátók, hogy október elején-közepén váltják le az abroncsaikat a járműveiken.
Nem kockáztatnak, ekkortájt ugyanis vannak már olyan napok, de főleg éjjelek, amikor talaj menti fagyokat mutatnak a hőmérők, s emiatt már hasznosabb a közlekedésre a téli barázdájú futófelület. Október végére, november elejére kapcsolunk a legmagasabb fokozatra, ekkorra kezdődik a dömping. Ilyenkor szoktam mondogatni, hogy már jobban várom a Mikulás-napot, mint a gyerekek. December elejére, közepére ugyanis kezd lecsengeni a csereidény – osztja meg tapasztalatait hírportálunkkal a szakember.
A szezonális időben hozzájuk naponta 25-30 jármű érkezik, legtöbbjük személygépkocsi.
Akadnak persze motorok, kvadok, kisebb-nagyobb két- és négykerekűek is, sőt, különleges, három- vagy hatkerekes különlegességek is. Néhány évtizede még kevesebb autó volt, kisebb kerekű kocsik rótták az utakat, azóta évről évre egyre több a méretesebb jármű, melyeknek egyre nagyobb és nehezebb kerekeik, illetve gumiabroncsaik vannak.
A gumiszervizekben ilyentájt nem csupán hétköznap dolgoznak, hanem a hétvégéket is bevállalják, hiszen sok a munka. Henrik a testvérével, Zsolttal közösen viszi a műhelymunkát az édesapjuktól megörökölt kisüzemben, de dömping idején hárman-négyen is dolgoznak a futóműveken.
Jelzik, ha baj van az abronccsal
Hogy a gumiszervizekben dolgozóknak mi a feladatuk, ha nem megfelelő abroncsokat hoznak cserére a kocsitulajdonosok?
– Mi ugyan jelezzük az ügyfeleknek, ha rossz állapotban lévő vagy alig használható, 3-4 milliméter alatti profilmélységű abroncsokat szereltetnének fel a kocsijukra, de a kockázatos döntést nekik kell meghozniuk… – tárja szét két karját a szakember.