2021.09.02. 17:28
Különleges mozdony került a Szolnoki Járműjavító elé
Ünnepélyes keretek között adtak át a minap egy felújított M44 sorozatú, úgynevezett BoBo mozdonyt. A különleges jármű a szolnoki Járműjavító központi parkolója melletti parkos részen kapott helyet.
A napokban az eredeti kivitelben felújított, a szolnoki Járműjavító központi parkolója melletti parkos részen kiállított M44 sorozatú (BoBo) mozdony ünnepélyes átadása zajlott le
Fotó: Kiss János
Az eseményen a vasúttársaság képviseletében Kerékgyártó József, a MÁV-START vezérigazgatója mondott beszédet. A típus történetét is felelevenítették.
Az 1950-es évek gazdasági és vasúti kihívásai keltették életre a hazai gyártásban a kiállított jármű alapsorozatát, mely a tengelyelrendezése után BoBo becenéven került be a vasúti nyelvbe. A gőzvontatás háttérbe szorítása és a fejlődési irány kijelölése volt a cél, amikor megkezdték a kifejlesztését. Sorozatgyártása az ötvenes évek második felére esik. Az egyik legsikeresebb magyar vontatójármű, hiszen a gyártás tizenöt éve alatt ezeregyszáz-huszonöt darab készült belőle.
Az 1990-es évek közepén a mozdony kedvező tulajdonságaira alapozva megfogalmazódott az igény a korszerűsítésre.
Kiemelt feladat volt, a kor színvonalának megfelelő dízelmotor, vezérléstechnika, segédüzemi berendezések beépítése mellett a mozdonyvezető munkakörülményeinek javítása is a vezetőfülkében. Ez a program 1999-ben kezdődött Szolnokon, és öt éven át tartott. A megújítás eredményeként még ma is ellátják feladatukat a járművek a MÁV hálózatán.
Persze a megújítás folyamata ezzel nem zárult le, hiszen a MOL megrendelte hét iparvasúti mozdony munkáit, melyet további négy jármű követ, ezek teljesítése jelenleg folyamatban van.ki
A Szolnok Napja programsorozathoz szombaton nyílt nappal csatlakozik a szolnoki Járműjavító.
A telephelyre látogató vendégek ízelítőt kapnak az ott folyó munkákról, a mozdonyok és vasúti személykocsik javításáról, valamint a folyamatban lévő CAF kocsik felújításáról, az IC+ gyártásról, és megtekinthető lesz egy KISS emeletes motorkocsi is.
Negyvenöt évig szolgált BoBo
A kiállított mozdonyt 1963-ban adták ki 714-es gyári számmal a DVM2-15 típusból, amely M44 062 pályaszámmal szolgált. Előszört Budapest Ferencvárosba került, majd az ország több helyén megfordult. Utolsó aktív éveit már a járműjavító szomszédságába a szolnoki állomáson és fűtőházban töltötte. Végül 2008 februárjában az újabb mozdonysorozat remotorizáció, valamint a tolatási igények csökkenése miatt állították le véglegesen.