2021.05.14. 06:55
Megrázta a környék pilótáit a surjányi repülőbaleset híre
Egy ember életveszélyesen, egy pedig súlyosan megsérült szombaton, amikor felszállás után nem sokkal a földbe csapódott egy motoros vitorlázó repülőgép Törökszentmiklós Surjány városrészének közelében. Azt egyelőre vizsgálják, miért zuhant le a gép, de az általunk megkérdezett szakértők szerint felszálláskor az éppen uralkodó szélirány, a megválasztott sebesség, illetve a pálya állapota is közrejátszhat különféle balesetek bekövetkezésében. A műszaki hibát pedig sosem lehet kizárni.
Mentőhelikopter is érkezett a baleset helyszínére
Fotó: Mészáros János
Szombat délután szállt fel a Surjány melletti területről az a 2010-es gyártású, német Scheibe SF-25 Falke típusú vitorlázó repülőgép, amely néhány perc múlva a földbe csapódott.
A szerencsétlenül járt gépben egy 58 éves törökszentmiklósi és egy 50 éves szolnoki férfi tartózkodott, súlyosan megsérültek. Egyiküket a tűzoltóknak kellett kivágni a roncsból, a férfit mentőhelikopter szállította Szegedre, életveszélyes állapotban. A másik sérültet a szolnoki Hetényi Géza Kórházba vitték.
– A baleset egyik sérültjét súlyos, de nem életveszélyes állapotban szállították intézetünkbe. A beteg állapota jelenleg stabil – válaszolta kérdésünkre Piroska Miklós, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Hetényi Géza Kórház és Rendelőintézet főigazgatója.
A Szegedi Klinika a másik sérült állapotáról nem közölt információt.
A történtek megrázták a környékbeli pilótákat, csak találgatják, miért zuhanhatott le a gép a tapasztalt sporttársakkal. A szakemberek csak általánosságban, név nélkül beszéltek arról, mi okozhat hasonló baleseteket.
– A repülés két legkritikusabb szakasza a fel- és leszállás.
– A pályák az esetek nagy többségében már eleve az uralkodó széljárásnak megfelelően vannak kialakítva. Ez azért fontos, mert mindig széllel szemben kell elkezdeni a felszállást. Ha mégis oldalszélben száll föl a gép, az egy jóval nagyobb figyelmet igénylő manőver. Rá kell tartani egy kicsit az oldalszélre, és úgy kell emelkedni. Nagyon fontos ilyen esetben a felszállópálya hossza, hiszen ha rövid, hiába tart rá a pilóta, ha nincs elég kifutóhelye, ezáltal lendülete ahhoz, hogy megfelelő erő keletkezzen a felszálláshoz – magyarázta az egyik szakember.
Hozzátette, a gépeket minden évben alkalmassági vizsgára kell vinni, csak így kaphatnak engedélyt.
Emellett vagy a hangármesternek, vagy az üzemeltetőnek – aki nagyon sok esetben maga a pilóta – elindulás előtt mindenképpen ellenőriznie kell a gép műszaki állapotát is. A felszállás szempontjából pedig a pálya hosszúsága is fontos, a surjányi repülőtér hatszázszor ötven méter alapterületű.
A szombati baleset körülményeit még vizsgálják a hatóságok. A törökszentmiklósi rendőrkapitányság a légi közlekedés veszélyeztetése miatt indít eljárást az ügyben.
A gép típusától is függ a sebesség
A szél iránya és a pálya alkalmassága is meghatározza a felszállás körülményeit, emellett a megfelelő sebesség megválasztása is elengedhetetlen a sikeres elinduláshoz, mondták el a hírportálunk által megkérdezett szakértők.
– A felszálláskor megválasztott sebesség a repülőgép típusától függ. Mindegyik esetében más, hogy milyen tempónál képes elemelkedni a földtől. A pilóta ismeri a saját gépét, és tudja, hogy ez mikor következik be – mondta egy másik szakember.
Hozzátette, mielőtt a pilóta beül a gépbe és kigurul a pályára, mindig ellenőrzi az aktuális szélirányt is, akár szélzsák segítségével, vagy ha ilyen nincs, egy marék fű feldobásával.