Galériával

2021.03.16. 07:30

Négy és fél milliárd forintból újul meg a Kiskörei Vízlépcső

Egy kerékpártúra és strandolás között kevés embernek jut eszébe, hogy hazánk második legnagyobb tavát eredetileg nem a szabadidő minőségi eltöltésére hozták létre. A háttérben sokkal nagyobb, több iparágat érintő célok húzódnak, melyek működésében a Tisza-tónak kulcsszerepe van.

Ujvári László

20210310_Kisköre_Fejes Lőrinc, kiskörei szakaszmérnök, háttérben a Kiskörei Vízlépcső_Kép: Ujvári László_ÚN

Fotó: Ujvári László

Három éve már, hogy elkezdődött a Kiskörei Vízlépcső átfogó rekonstrukciója, a milliárdos beruházásnak köszönhetően évtizedekre garantált lesz hazánk legnagyobb vízgazdálkodási létesítményének megfelelő műszaki állapota.

– Időszerű volt a Kiskörei Vízlépcső rekonstrukciója, hiszen 1973-ban adták át és helyezték üzembe elődeink, ezt követően csak az 1990-es években zajlott némi korszerűsítés, nagyobb volumenű karbantartás, de az sajnos elakadt – idézte fel hírportálunk érdeklődésére válaszolva Fejes Lőrinc.

– Ezután műszaki és technikai korszakváltás történt, amely tovább sürgette a létesítmény korszerűsítését, elég csak az automatizálásra és a számítástechnika fejlődésére gondolni – magyarázta a Kiskörei Szakaszmérnökség vezetője.

Pályázati úton sikerült a tervekhez jelentős forrást társítani, ennek köszönhetően számos hazai nagy műtárgy rekonstrukciójára nyílt lehetőség. A tizennégy milliárd forintos projektből négy és fél milliárd jut hazánk legnagyobb vízgazdálkodási létesítményére. A kivitelezés 2018 áprilisában kezdődött, először a duzzasztómű legnagyobb berendezése, a mozgó bakdaruk felújítása történt meg, hiszen a következő munkafázisokban szükség volt az egyenként negyven tonna teherbírású monstrumokra. Ezután fokozatosan került sorra a duzzasztómű öt nyílása.

– Huszonnégy méter széles nyílások, melyeket nyolc méter magas szegmenstábla zár el. Ezek mozgatása úgynevezett olajhidraulikus munkahengerekkel és elektronikus módszerrel történik – adott gyorstalpalót a szakaszmérnök. – A rekonstrukció kiterjed a vasbeton felületekre, például a darupályákra és az üzemi híd szerkezetére. Nem maradtak ki az irányítástechnikai és egyéb villamos berendezések, az acélszerkezetek és a gépészet sem – húzta alá.

Emellett megújultak az üzemi területen lévő parti – többnyire kiszolgáló – létesítmények, és a kapcsolódó közmű-infrastruktúra. Két ütemben történik a hajózsilipek rekonstrukciója is, az első még 2019-ben. Azonban a hajózási zárlat nem nyúlhat hosszúra, így a második szakasz idén májustól szeptemberig fog sorra kerülni.

– A koronavírus-járvány nem volt hatással a kivitelezésre, az érvényben lévő szabályok szigorú betartása mellett folyt a munka. Ugyanakkor az üzemlátogatásokra rányomta a bélyegét, csak szabadtéren, korlátozott számban fogadtunk látogatókat – mondta Fejes Lőrinc.

A Kiskörei Vízlépcső kulcsszerepet tölt be a Tisza vízgazdálkodásában, az Alföld legfontosabb műtárgya, nem utolsó sorban a Tisza-tó lelke. A duzzasztómű megfelelő üzemrendje biztosítja az optimális vízszintet a folyó lentebbi szakaszán, a vízerőmű pedig – a Tisza-tóból adódó helyzeti energiát kihasználva – villamosenergiát termel, míg a hajózsilipek az egész éves átjárhatóságot garantálják a hajóközlekedés számára.

– Hazánk legnagyobb ilyen létesítménye a Kiskörei Vízlépcső, fontos szerepet tölt be a vízkészlet-gazdálkodásban is, mivel a Tisza-tóban felhalmozott vízmennyiség nemcsak a turizmust szolgálja, hanem vízkészletet biztosít a nagykunsági, jászsági és tiszafüredi öntözőrendszerek számára – mutatott rá a szakember a Tisza-tó fontosságára.

Sőt, hazánk második legnagyobb tava vízátvezetést biztosít a Kőrös-völgybe kisvizes, aszályos időszakban. Valójában a Tisza-tó vize folyik a Kőrösök egy részében.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában