2021.03.09. 11:25
Máris van halálos áldozata a tavaszi motoros szezonnak
Épphogy elkezdődött az idei motoros szezon, máris életet követelt. Megyénk útjain négy nap leforgása alatt hárman szenvedtek balesetet kétkerekűjükkel. Annak ellenére történik sok hasonló tragédia, hogy a rendőrség minden évben felhívja a figyelmet a motorozás veszélyeire.
A telet követően érdemes a sofőröknek végigcsinálniuk egy vezetéstechnikai tréninget
Forrás: Beküldött fotó
Néhány nap leforgása alatt három baleset is történt
Életét vesztette az a segédmotoros kerékpáros, aki frontálisan ütközött egy furgonnal február 26-án kora este, a 3117-es számú úton, Jászberény és Farmos között. A kisteherautót vezető tápiószelei lakos előzés közben későn észlelte a vele szemben haladó – feltehetően kivilágítatlan – segédmotorost, ezért következett be a baleset.
Másnap délután Szolnokon egy rákóczifalvi lakos kezdett motorkerékpárjával egy hat járműből álló gépkocsioszlop előzésébe. A manőver végrehajtása közben észlelte, hogy az oszlopban harmadikként haladó személyautó balra akar kanyarodni, megijedt, és vészfékezés közben elesett. A motoros nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett.
Egy héttel ezelőtt pedig Törökszentmiklóson vesztette el uralmát a járműve irányítása felett egy motoros, és elesett. A férfi szintén nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett.
Indulás előtt vizsgáljuk át műszakilag a motort!
– Ahogy kisüt a nap, és a hőmérséklet emelkedik egy kicsit, a motorosok már pattannak is a nyeregbe – mondta hírportálunknak Bálint F. Levente megyei rendőrségi sajtóreferens, aki immár maga is több mint harminc éve motorozik. – Mielőtt azonban útnak indulnak, nagyon fontos, hogy átnézzék a „téli álmot alvó” járgányukat. Vizsgálják meg, milyen a gumik és a lánc állapota, ellenőrizzék az olajszintet, a guminyomást, a féket, a világítást és a kormányt.
– Emellett, ha lehetőségük van rá, frissítsék fel a tudásukat egy vezetéstechnikai tréningen. Az is hasznos lehet, ha például hétvégén pár órát eltöltenek egy rutinpályán, és gyakorolják, amit anno a vizsgán megtanultak. Így azok a mozdulatsorok, amiket egy veszélyhelyzet elkerülésénél vagy egy hirtelen fékezésnél produkálni kell, gyorsabban, rutinszerűbben jönnek.
A láthatóság olyan fontos, mint a megfelelő védőruha
Bálint F. Levente a megfelelő ruházat és felszerelés fontosságáról is beszélt, hiszen nagyon sokan csak bukósisakot és kesztyűt vesznek fel a motorozáshoz. Ez pedig magában hordozza a komolyabb sérülés veszélyét egy esetleges baleset esetén.
Motorozás közben mindig viseljenek protektoros kabátot, nadrágot és a lábat megfelelő módon védő cipőt vagy csizmát.
A sajtóreferens kiemelte: a motorosok gyakran elfelejtkeznek róla, hogy ilyenkor a levegő hőmérséklete már kellemes, de az aszfalté még nem megfelelő ahhoz, hogy biztosítsa a gumik biztonságos tapadását. Emellett még mindig korábban sötétedik, vagyis nagyon fontos a láthatóság, mint arra a múlt heti halálos baleset is rávilágított. A motor mindig legyen megfelelően kivilágítva, és a ruházat se sötét darabokból álljon, valamint viseljenek láthatósági mellényt.
Visszaszokáskor kövessük a fokozatosság elvét!
– A másik probléma így, szezon elején, hogy az autósok is elszoknak attól a négy hónap alatt, hogy motorosok is közlekednek az utakon – folytatta Bálint F. Levente.
– A motoros pedig abból a szempontból tud felelőtlen lenni, hogy amikor két keréken megtapasztalja a szabadságot, nem tartja be a fokozatosságot. Vagyis, hogy egy kicsit jobban odafigyelve és óvatosabban közlekedjen, esetlegesen fény- és hangjelzéseket kibocsátva jelezzen egy adott helyzetben, például egy kereszteződéshez érve, vagy ha kocsisorok között araszol előre, hogy észrevegyék az autósok. Problémát okozhat, hogy amikor a motoros elindul, és jön az az életérzés, az adrenalin, akkor nem feltétlenül tartja be a sebességhatárokat, és nem az adott körülményeknek megfelelően közlekedik.
– Ha pedig ez azzal társul, hogy az aszfalt nem megfelelő hőmérséklete miatt nem jó a tapadás, és esetleg még a gumi minőségével is gond van, az már súlyos balesetekhez is vezethet – hangsúlyozta a sajtóreferens, aki hozzátette: ugyanezen okból fontos az is, hogy tartsanak nagyobb követési távolságot ebben a kora tavaszi időszakban.
A haladás nyomvonalát pedig úgy válasszák meg, hogy ne az előttük közlekedő jármű közepe, hanem a széle mögött menjenek. Így az előttük haladó esetleges vészfékezése esetén van esélyük egy kikerülési manőverrel elkerülni az ütközést.
Ez azért is lényeges, mert egy motorost a védőruházaton, a sisakon, a kesztyűn, csizmán kívül semmilyen karosszéria nem véd. Míg egy esést sérülésekkel megúszhat a motoros a megfelelő védőfelszerelésben, addig egy ütközésnél sajnos nagyobb az esélye a súlyos sérülésnek, vagy tragédia bekövetkezésének.
Ismernünk kell a saját és a kétkerekűnk korlátait
– Éppen ezért a motorosoknál sokkal inkább a megelőzésről beszélünk – világított rá Bálint F. Levente. – Nagyon fontos lenne belátniuk, hogy a felkészülés, a megelőzés az ő szempontjukból elengedhetetlen feltétele annak, hogy biztonságosan tudjanak motorozni.
– Ehhez azonban folyamatosan fejlődni, gyakorolni, tanulni kell, de a motorozáshoz nagymértékű alázat is kell. Vagyis ismerje meg a saját határait, tudja, hogy a motorral együtt mire képes.
– Vegye figyelembe az összes egyéb külső körülményt, tehát az időjárást, a saját fizikai állapotát, beleértve a pszichés hangulatot, és azt, hogy mennyit pihent, valamint tudatosan tervezze meg az útvonalat, figyelembe véve az adott út sajátosságait.
Némiképp szigorítottak a jogosítvány megszerzésén
Bálint F. Leventétől megtudtuk, hogy március 1-jétől megváltozott a motorosok képzése. Ennek egyik oka, hogy megsokszorozódott az ilyen típusú jogosítványt szerzők száma, és nagyon sok a motoros baleset is. Másrészt pedig a szakemberek szerint túl könnyen jutnak motoros jogosítványhoz a jelentkezők, és nem szereznek elég rutint ahhoz, hogy a sikeres vizsga után kimenjenek a forgalomba. Teljesen más követelményrendszert állítottak fel, amelyek sokkal szigorúbbak, így ez valószínűleg jelentősen meg fogja nehezíteni a vizsgázók dolgát.
Kállai Zsolt, a szolnoki INDEX Autós-motoros Iskola szakoktatója hírportálunknak elmondta, hogy alapjaiban változott meg a járműkezelési pálya, közismertebb nevén a rutinpálya. Sokkal komolyabb lett, és több lett a feladat, valamint nehezebbek is, de a képzési óraszámok nem változtak.
Profi motoros trénerek állították össze a pályát, amin nagyobb hangsúlyt kapnak a manőverezési feladatok, mint például a nagy sebességű irányváltoztatások, fékezések, az ellenkormányzásos kikerülés és a jármű bedöntése kanyarodáskor. Az is változás, hogy most már motoron kell kísérnie az oktatónak a tanulót, nem pedig autóval, valamint részletesebben oktatják a motorozáshoz szükséges ruházat és védőfelszerelések kiválasztását és helyes használatát.