2021.02.19. 07:00
Sok család életét teszi könnyebbé az új iskola Tiszaigaron
Bár rendkívül nehéz feladat a speciálisan képzett szakemberek megtalálása, és szigorúak a törvényi előírások, de ezek sem tántorították el a Bibiána Alapítványt attól, hogy elindítsa a térség első és egyetlen autistákkal foglalkozó általános iskoláját.
Jelenleg a szükséges engedélyek beszerzése zajlik – mondja Tóthné Kovács Irén
Fotó: Ujvári László
Nyugodt, csendes helyen, de mindössze pár kilométerre a járásszékhelytől, Tiszaigaron kezdi meg működését hamarosan a Bibiána Alapítvány Autisták Általános Iskolája.
A hiánypótló kezdeményezés számos család életét fogja megkönnyíteni. Nemrég ért véget az ingatlan felújítása, már az utolsó simításokat végzik, hogy a szeptemberi indulásra minden feltétel biztosított legyen. Tóthné Kovács Irén, az intézmény leendő vezetője mutatta be az iskolát hírportálunknak.
– Nyáron keresett meg az alapító azzal a felkéréssel, hogy vállalnám-e az intézmény vezetését. Mikor megismertem a projektet, örömmel mondtam igent, tekintettel arra, hogy magam is tiszteletreméltó kezdeményezésnek tartom – kezdte kérdésünkre a pedagógus.
– Fontos, mert ha ez nincs, akkor ezeknek a gyerekeknek Gyöngyösre vagy Kisújszállásra kellene átjárniuk – érvelt Tóthné Kovács Irén.
Jelenleg a szükséges engedélyek beszerzése zajlik, szigorú feltételeknek, törvényi előírásoknak kell majd megfelelni. Összesen tizenhárom fő oktatását végezhetik, eddig hat gyermek jelentkezett. Szerencsésen alakult, hogy mindannyian szeptemberben kezdik az első osztályt, amely nagyban megkönnyíti majd a pedagógusok munkáját. Helyből és a környező településekről is jelentkeztek. Tiszaigar mellett Tiszafüredről, Tiszaszőlősről, Karcagról és Egyekről is érkeznek majd gyerekek.
– Nehéz megfelelő szakembereket találni. Olyan gyógypedagógusokra van szükség, akik autizmus spektrum pedagógia szakirányú végzettséggel rendelkeznek. A hat gyermek mellé két gyógypedagógus és egy gyógypedagógiai asszisztens szükséges – részletezte az intézményvezető.
– A hagyományos rendben, reggel nyolctól délután négyig fog tartani az oktatás, ami módszertanában számos ponton eltér a jól ismert általános iskolai munkától – folytatta.
Szakértői vélemények határozzák meg, hogy a tanulóknak milyen egyéni fejlesztésekre van szükségük, ezáltal a gyermekek oktatása egymástól eltérő lehet. Figyelembe kell venni az egyéni igényeiket, hiszen van, aki a hangokra, van, aki a színekre reagál érzékenyen, mindegyik tanuló más-más módon és szinten kommunikál. A tanteremben egymástól elkülönítetten, egyszemélyes padokban foglalnak majd helyet a diákok. A helyiségekbe olyan bútorokat és eszközöket vásárolnak, melyek segítik az oktató-nevelő munkát.
– Ezeknek a gyerekeknek rendkívül fontos a strukturált környezet. Mindennek megvan a maga helye, így az étkezésnek, a tanulásnak, valamint a szabadidő eltöltésének is – vázolta. – Az egyik legnagyobb kihívás a megfelelő iskolai környezet kialakítása, figyelni arra, hogy a legapróbb részletek is stimmeljenek – magyarázta.
Szakembereket is képeznek
Tavaly januárban hozta létre Kékessy Georges Sándor a Bibiána Alapítványt azzal a céllal, hogy autistákkal foglalkozó oktatási intézményt működtessen. Emellett a hátrányos helyzetű idősek és gyermekes családok megsegítését, fiatalok felsőoktatási tanulmányainak támogatását, a környezettudatosságra nevelést, valamint autistákkal foglalkozó szakemberek továbbképzését tűzte zászlajára a szervezet.