2020.11.23. 20:00
A buszállomány további fiatalítása a város célja
„Szomorúan tapasztalom, hogy a szolnoki helyi autóbusz-állomány milyen rossz állapotban van” – kezdte ekképpen a szerkesztőségünkbe elküldött levelét egy régi előfizetőnk. A felvezető után olvasónk fel is sorolta panaszait, és miután tőlünk kért válaszokat a felvetéseire, a kérdésekkel megkerestük a Volánbusz Zrt., valamint a polgármesteri hivatal illetékeseit is.
Sokan napi szinten használják a város tömegközlekedését jelentő buszokat. A járatok most sűrűbben indulnak
Fotó: Mészáros János
– Az a meglátásom, hogy a 2009-ben beszerzett modern, Credo márkájú buszokból egyre kevesebb közlekedik, miközben sorra érkeznek ide más településekről az ott leharcolt járművek. Ráadásként a megyeszékhelyen szolgáló flotta legalább fele el sem éri az EURO3-as környezetvédelmi besorolású szintet, ami azért manapság minimálisan elvárható lenne – sorolta olvasónk, aki bizonyítva állításait, fotókat is mellékelt leveléhez a valóban kifogásolható állapotban lévő járművekről. Majd folytatta észrevételeit.
– A Szolnokon munkában álló közösségi közlekedési eszközök átlagéletkora nem mellesleg meghaladja a tizenöt éves kort, mely magasnak tűnő évjárat, a megyei jogú városok között az utolsók között van számon tartva. Tudtommal a Volánbusz és a város között van egy közszolgáltatási szerződés, melyben az autóbuszok átlagos életkorát száztizenkilenc hónapra határozták meg. Ez jelenleg jóval több!
– Érdekelne, hogy tervez-e a város újabb buszokat vásárolni, és lesznek-e egyéb fejlesztések a közeljövőben. A menetrend borzalmas, nem az itt élő emberek igényeihez igazodik. Előfordul, hogy a megállókba egy időben három-négy busz érkezik és halad tovább, utána harminc-negyven percig semmi sem jön – vélte a levélíró.
– Szolnok helyi közlekedését társaságunk közszolgáltatási szerződés keretében végzi – válaszolt megkeresésünkre a Volánbusz kommunikációs osztálya. – A szolgáltatás paramétereinek meghatározója – megrendelőként és finanszírozóként – az önkormányzat. A meghirdetett menetrend-módosításáról kizárólag a szolgáltatás megrendelője dönthet.
– A veszélyhelyzet miatt elrendelt járatsűrítésre tekintettel társaságunk öt rásegítő járatot csoportosított át más városokból, melyek mindegyike helyi kivitelű, műszakilag megfelelő jármű. November 9-től gyakrabban indulnak a helyi autóbuszjáratok azokban a megyei jogú városokban, ahol az önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés értelmében a Volánbusz biztosítja a menetrend szerinti helyi autóbusz-közlekedést.
Így Szolnokon is, ahol a délelőtti és délutáni csúcsidőszakokban egyszerre két járművet indítunk, csökkentve az alapjárat zsúfoltságát.
– Emellett folyamatosan figyelemmel kísérjük az utasforgalmat, és amennyiben szükséges, további változtatásokat vezetünk be – áll a Volánbusz közleményében.
A cég arról is beszámolt, hogy jelenleg negyvenkilenc saját tulajdonú, valamint négy, alvállalkozó által üzemeltetett autóbusszal látja el Szolnokon a közszolgáltatást. Jelezte azt is, hogy a járművek átlagéletkora tizenhárom és fél év, továbbá, hogy negyvenegy jármű EURO3-as vagy jobb környezetvédelmi besorolású.
A cég arról is tájékoztatta hírportálunkat, hogy a Volánbusz munkatársai a megrendelői igényeknek megfelelően szerkesztik a menetrendet, ami az önkormányzattal megkötött közszolgáltatási szerződés mellékletét képezi.
– A 2009-ben vásárolt Credo típusú autóbuszokat társaságunk jogelődje, a Jászkun Volán Zrt. szerezte be, és ezek a járművek ma is a város közösségi közlekedésében dolgoznak – tudatták.
– A szolnoki közösségi közlekedés üzemeltetői szerződése lejárt, így jövőbeni fejlesztésekről csak a pályáztatás és eredményhirdetés utáni szerződéskötést követően tudunk érdemben tárgyalni – válaszolt megkeresésünkre a városháza nevében Pókász Endre sajtószóvivő.
– A jogszabályi környezet, mely elég szigorúan veszi például az elektromos járművek szolgálatba állítását, magában rejti a fejlesztéseket. Az eddigi szolgáltató, az állami tulajdonú Volánbusz Zrt. országos szinten is jelentős modernizációba kezdett, melynek köszönhetően a tömegközlekedési szektor is komoly változások előtt áll.
– A megyeszékhely célja ez ügyben az, hogy az országos átlagban hosszú idő óta a jobbak közé tartozó helyi járatos járműállomány tovább fiatalodjon, modernizálódjon – tette hozzá a szóvivő.