2020.06.26. 07:00
Sikerélményt, önbizalmat adott a kunhegyesi gyerekeknek
A környezeti hatások, a családi háttér nagyban befolyásolják egy gyermek jellemét. Sokan zárkózottak és híján vannak az önbizalomnak, nehezen tudnak megnyílni szüleiknek és barátaiknak. Van, hogy éppen a legegyszerűbb dolog, módszer töri meg a jeget, például a rajzolás.
Felnőttként fogalmazódott meg bennem, hogy a rajzolással üzeneteket lehet átadni – mondja Vámos Robi
Fotó: Ujvári László
Kevesen gondoltuk volna, hogy a rajzolás nemcsak vidám kedvtelés, hanem az önkifejezés egy módja a gyerekeknél. Erre alapozva tart foglalkozásokat országszerte Vámos Robi. A közelmúltban éppen Kunhegyesen járt az aprónép önbizalom-építésével foglalkozó szakember.
– Eredetileg gépész végzettségem van, de már hosszú évek óta nem használom – magyarázta.
Mindig az élete része volt a rajzolás, például mikor az eredeti szakmájában dolgozott. Gyermekként is előszeretettel nyújt a ceruza és papír után, hogy meglepje szeretteit egy-egy alkotással. Mégis csak felnőttként fogalmazódott meg benne, hogy a rajzolással üzeneteket lehet átadni.
– Meggyőződésem, hogy a gyerekek azért rajzolnak sokat, mert ők így mesélnek nekünk, így kommunikálnak – érvelt.
– Egy idő után már azon kaptam magam, hogy gyerekeknek tartok foglalkozásokat, rajzolunk – emlékezett vissza.
Korrepetált például matematikából, melyhez szintén a rajzot hívta segítségül. Mint fogalmazott, nem rajzolni tanít gyermekeket, hanem azon keresztül tanítja őket. A rajzolás megnyitja a gyermeket, egy csatornát nyit a két fél között. Az alapoktól indulva, a rajzoláson keresztül ad sikerélményt számukra.
Olyan igény van a tevékenysége iránt, amely eleinte őt is meglepte. Egy idő után otthagyta főállását, és feleségével létrehozták a Táblácska programot. Internetről letölthető színezőket készített, melyet rajztanárok előszeretettel építettek be az órai munkába.
– Március 15. tipikusan az a téma, amit szívesen színeznek a gyerekek. A rám jellemző stílusban rajzolva készítettem színezőket. Örömmel töltöttek el a visszajelzések, hogy még olyan gyerekek is foglalkoztak vele, akik alapvetően nem szeretnek színezni – mondta.
Négy évvel ezelőtt, 2016-ban a ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola Népkör utcai tagintézményének rajztanára, Ócsai Annamária hívta meg Robit, hogy nézze meg, milyen ügyesek a gyerekek. Rajzos foglalkozást tartott az iskolásoknak, a jól sikerült találkozás pedig egy egész lavinát indított el.
– Idővel egyre több foglalkozást, órát és előadást tartottam. Tapasztalatom szerint a legegyszerűbb dolgok működnek és nyitják meg a zárkózott, bátortalan gyermekeket – jegyezte meg a Dunakeszin élő férfi.
Nem értették, mi történik
Már az egész országot bejárta, mikor egyre több szülő fordult hozzá, mesélte Vámos Robi. Az érintett gyerekek szülei nem értették, mi történt a csemetéjükkel, az addig zárkózott, bátortalan gyermek hirtelen megnyílt. Kérdésünkre elmondta, szinte egész évre tele a naptára, számos általános iskola és család keresi meg.