2019.11.14. 07:00
Néhol heteket kell várni a gumicserére
Bár a napi átlaghőmérséklet még nem esett 7 Celsius-fok alá, a műhelyekben már most telt ház van, ezért érdemes mielőbb bejelentkezni téli abroncscserére.
Péli Henrik szolnoki műhelyében naponta húsz-harminc gumicserét végeznek el
Fotó: Csabai István
Az a gumifajta már most is hasznos lehet, hiszen a hideg éjszakák és hajnalok miatt a nyári abroncs bekeményedhet, amivel a tapadása jóval gyengébb lesz, az autó féktávolsága pedig megnő.
– Szerencsém volt, viszonylag hamar el tudtam intézni a kerékcserét – számolt be idei tapasztalatáról a karcagi Edit. Bár ez, mint mondja, nem sikerült elsőre.
– Először annál a szerviznél próbálkoztam, ahol tavaly is csináltattam, de ott azt mondták, legalább másfél hetet várnom kell. Aztán felhívtam egy, kizárólag gumikkal foglalkozó vállalkozást, ahol ugyan várnom kellett néhány órát, de még aznap felszerelték a téli gumikat. Ez összesen négyezer-ötszáz forintomba került – tette hozzá.
A szolnoki Nagy István viszont hiába jelentkezett az egyik autószerelő ismerősénél, jó viszony ide vagy oda, így is csak két héttel későbbre kapott időpontot. – Elhiszem neki, hogy nem tudott hamarabb fogadni, hiszen jól és jó áron dolgozik, mindig sokan vannak nála, pláne most, a gumicserék miatt – vélekedett István.
– Telt ház van! – jelentette ki az egyik megyeszékhelyen működő gumiszerviz tulajdonosa is. Péli Henrikék műhelyében átlagosan húsz, harminc abroncs cserét végeznek naponta. – Ügyfeleink már hetekkel ezelőtt bejelentkeztek, hiszen a legtöbben már tudják, hogy ilyenkor nagyüzem van nálunk, és ezt tudom javasolni minden autótulajdonosnak – tanácsolta a műhelyvezető.
Bár jelenleg a napi átlaghőmérséklet nem esett még 7 Celsius-fok alá – ilyenkor javasolt a teli gumi használata –, már októberben is volt több olyan nap, amikor a hajnali órákban fagypont körül alakult a hőmérséklet. Ilyenkor nyári gumival autózni már veszélyes lehet.
– Nagyon fontos tudni, hogy Magyarországon – ellentétben például Ausztriával vagy más nyugati országokkal – törvényileg nem kötelező a téli gumi használata télen. Azonban, ha nem cseréljük le és nyári gumival közlekedünk, akkor mindenféleképpen kockáztatunk egy hosszabb fékutat. A téli abroncsok ugyanis nem csak mintázatukban térnek el a nyáritól, hanem anyagukban is. Tehát a gumikeverék, amit a gyár előállít, sokkal jobban tolerálja azt, ha lecsökken a hőmérséklet. A nyári gumikeverék a hidegben kikeményedik, ezért nem tapad annyira, mint a téli. Vagyis nem tudunk majd esetleg időben megállni, romlik az autó irányíthatósága – hangsúlyozta Rusznák András igazságügyi közlekedési szakértő.
Hozzátette, mivel törvényileg nem kötelező, ráadásul a téli gumi ára nem olcsó mulatság, sokan a balesetveszély ellenére sem törődnek a cserével.
Egy átlagos minőségű téli gumi ára egyébként tizenöt-húszezer forintba kerül. A legolcsóbb, tizenötezer forintos árral számolva a négy abroncs már hatvanezer forint. A munkadíj pedig – a felni felszerelésétől, mérettől és a szerviztől függően – öt-hatezer forintba kerülhet. Ha márkaszervizről van szó, ez az összeg még magasabb lehet. Vagyis abronccsal együtt a csere alsó hangon is hetvenezer forint körül mozog. Ezzel az összeggel átlagosan négy-öt évente kell számolni, de ez nagyban függ az autó használatának gyakoriságától.
A négy évszakos is jobb, mint a semmi
Ahelyett, hogy egy egész téli és külön nyári gumiszettet vásárolnának, sokan választják az úgynevezett négy évszakos abroncsokat. Rusznák András igazságügyi közlekedési szakértő szerint ez még mindig jobb megoldás, mintha speciálisan melegebb időre tervezett abronccsal közlekednénk télen.
– A négy évszakos bár drágább, de csak egy szettet kell belőle megvenni. Ez egy speciális keverék, amely tolerálja a hideget és a meleget is. Nyilvánvalóan nem lesz annyira jó nyáron, mint egy nyári gumi és télen, mint egy téli, de ha nem keressük az extremitásokat, normál használatban autózunk mint a sofőrök többsége, akkor ez jó megoldás lehet – tanácsolta a szakember.