2019.07.30. 19:56
Bemutatták az újgenerációs IC+ vasúti kocsikat Szolnokon
Elkészült, s kedden országos sajtónyilvánosság előtt is bemutatták a MÁV-Start Zrt. első húsz, saját forrásból gyártott, nemzetközi forgalomra alkalmas, újgenerációs InterCity (IC+)-kocsiját a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen, közismertebb nevén a MÁV Járműjavítóban.
Kedden örömmel jelentették be az első húsz IC+ vasúti kocsi elkészültét. Kerékgyártó József (balra), Szalay Ferenc (középen) és dr. Homolya Róbert meg is tapasztalhatták a szerelvények kényelmét.
Fotó: Mészáros János
A járműbemutatón dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Kerékgyártó József, a MÁV Start Zrt. vezérigazgatója és Szalay Ferenc polgármester beszélt a hazai üzletről. Augusztusban ugyanis elkezdődhet további hetven darab, belföldi forgalomra tervezett IC+ összeszerelése, amihez a saját forrás mellett kormányzati költségtérítést is kap a vasúttársaság.
A több mint ötvenszázalékos hazai beszállítói aránnyal épülő új flotta nemcsak modern, dizájnos, hanem praktikus, kényelmes, ráadásul a kocsik egy része családbarát és akadálymentesített is lesz. A prémiumszolgáltatásra vagy csendre, nyugalomra vágyók igényeihez alkalmazkodó fülkék is lesznek az első osztályokon.
– A magyar vasút újra képessé vált a 21. századnak megfelelő, komplex vasúti kocsik gyártására, köszönhetően a székesfehérvári MÁV Vagon Kft. és a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephely kiválóan képzett szakembereinek. Az IC+ gyártásban a hazai hányad meghaladja az ötven százalékot, így az IC+ kocsik gyártása jelentős munkahelyteremtő hatással bír: kétszázötven főnek biztosít munkát a MÁV-Starton belül és legalább ugyanennyinek a beszállítóknál.
– Az új IC+ kocsikkal a Keszthelyre közlekedő Balaton expresszvonatokon, a Záhonyból és Miskolcról a Balatonra; Budapestről Miskolcra, Békéscsabára Nyíregyházára tartó IC-szerelvényeken találkozhatnak utasaink. A MÁV-Start hosszú távon szeretné folytatni a sorozatgyártást, mivel legalább háromszáz új IC+ kocsira van szükségünk a személyszállítási piac 2023-ban várható megnyitásáig – hangsúlyozta dr. Homolya Róbert.
Hozzátette, az IC+ kocsik számát évről évre növelve lehetőség lesz az IC-hálózat kiterjesztésére, így további területek vonhatók be a minőségi vasúti szolgáltatásba. A beruházások és a beszerzések akár évi ötven darab IC+ jármű gyártását is lehetővé teszik. Kiemelt cél, hogy a gyártásban a magyar beszállítók a lehető legnagyobb mértékben vállalhassanak szerepet.
– A felélesztett vasúti járműgyártásnak kiemelt szerepe van a szolnoki térségben. Emberek ezreinek, generációk sorának élete kapcsolódott a vasúthoz, mely ismét felvirágzik városunkban az IC+-gyártásnak köszönhetően. Napjainkban egyértelműen Szolnok a hazai vasúti gépgyártás és javítás központja, s kifejezetten örülök annak, hogy a szolnoki szakembereknek köszönhetően új, modern vasúti kocsik állhatnak forgalomba.
„Ez a szolnoki és a magyar ipar egyik ékessége.”
– A sorozatgyártás tovább erősíti a céget, ezen keresztül pedig az egész ágazatot – mutatott rá Szalay Ferenc.
A nemzetközi forgalomra szánt, légkondicionált kocsik közül tíz darab másodosztályú, 200 km/órás sebességre képes; tíz darab pedig akadálymentesített, többcélú teres, szintén 200 km/órás sebességre alkalmas. A másodosztályú járművekre Szlovákia, Csehország, Ausztria, Németország, Szlovénia, Svájc, Lengyelország és Románia vasúttársaságai már megadták a nemzeti engedélyeket; a több célra felosztott belterű kocsik engedélyezése a típusvizsgálatok után történhet meg.
Ezekben a kocsikban a laptopok, mobileszközök működéséhez szükséges energiát elektromos és USB-s csatlakozók biztosítják, a kikapcsolódást vagy a munkavégzést vezeték nélküli internet segíti. A GPS-vezérelt, fedélzeti audiovizuális utastájékoztató rendszer pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, a biztonságról pedig belső videófelügyeleti rendszer gondoskodik.
A 20 darab IC+ kocsi bekerülési értéke 9,3 milliárd forint. A több célra felosztott belterű kocsikban 47 ülőhely van, de lesz 3 kerekesszékesek számára kijelölt hely is. Két családi szakasz található rajta, öt-öt üléssel és tárolóval a nagyobb csomagoknak, összecsukott babakocsiknak; az akadálymentesített mosdókban pelenkázó is lesz.
A kerékpárok szállítására nyolc helyet alakítanak ki; külön érdekesség, hogy a kocsik levegős rendszeréből a gumiabroncsokat is felfújathatják a biciklisek, de az elektromos kerékpárok, illetve a kerekesszékek töltésére alkalmas dugaszoló aljzatok is lesznek a járműveken. A nemzetközi forgalomba szánt kocsikhoz hasonló szolgáltatások állnak majd az utasok rendelkezésére a harmincöt belföldi, osztott terű kocsik esetében is. Ezekben azonban ötvenkét ülőhely lesz, további két, kerekes székesek számára fenntartott hellyel.
A szintén harmincöt darab első osztályú kocsi termes részében tizenheten foglalhatnak helyet, és büfét is kialakítanak, amit bárki igénybe vehet. A prémiumszolgáltatásra vágyók számára két emelt színvonalú, négy ülőhelyes fülkét különítenek el, és lesz két csendes kabin is (hat-hat ülőhellyel) a nyugalmat igénylőknek.
A hetven darabos, belföldi forgalmú flotta harmincöt darab többcélú és harmincöt darab első és prémium osztályú járműből áll. A hetven kocsi közül az első többcélú jármű tervezetten 2019 őszén; az első osztályú jármű 2020 nyarán; az utolsó jármű pedig 2021 tavaszán állhat forgalomba.