2019.06.23. 18:41
Hiába a felvetés, marad a telezöld a szolnoki kereszteződésben
A közelmúltban olvasói kérdés érkezett szerkesztőségünkhöz Szolnok egyik jelzőlámpájával kapcsolatban. Hogy tisztázzuk a helyzetet, továbbítottuk az illetékeseknek.
A kérdéses kereszteződés és jelzőlámpa
Fotó: szoljon.hu
Egy megyeszékhelyen élő, rendszeresen autóval közlekedő olvasónk ezzel a kérdéssel fordult hozzánk:
Miért van az, hogy a Boldog Sándor István körút és az Ady Endre út kereszteződésénél a körút felöl érkezve az egyenesen haladást irányított lámpa szabályozza, a jobbra kanyarodást telezöld?
A kérdés feltevője ugyanis úgy véli, telezöldnél bármerre lehetne kanyarodni. És mint kiderült, többször volt már példa arra, hogy valaki egyenesen indult, mert csak a lámpát nézte, a táblát és a burkolati jelet nem.
A kérdést eljuttattuk Szolnok polgármesteri hivatalának közlekedési osztályához, akiktől az alábbi választ kaptuk:
A jelenleg hatályos jogszabály, és annak elválaszthatatlan melléklete szabályozza a forgalomirányító rendszerek kérdéskörét. Ennek ide vonatkozó pontja szerint a „részlegesen védett” irányítás esetén -ahogy ebben az esetben a gyalogos zöld jelzést kap, ugyanakkor az arra az úttestre jobbra kisívben kanyarodó járműnek is zöld jelzése van-, az általános járműjelző szabad jelzése csak kör alakú lehet.
A telezöld értelmezés alapvetően a balra nagyívű kanyarodás estén jelent követendő magatartásformát, az önálló jobbra kisív estén értelmezhetetlen, jóllehet a látható jelzéskép megegyezik. Ezért ennek neve – jobb híján – „kerekzöld”.
A járművezető a jelzőlámpás csomóponthoz közeledve a megfelelő sávválasztás érdekében – a továbbhaladási iránytól függően – a besorolás rendjét jelző tábla alapján dönt, ezt segíti még az értelemszerűen alakhelyes burkolati jelcsoport.
Ez önálló jobbos sáv esetében teljesen egyértelműen eldönti a továbbhaladás irányát. Fel sem merülhet sem az egyenes, sem a balos mozgás.
Ha a jelzőberendezés bármilyen okból „sárga villogó” vagy „sötét” üzemmódban van, abban az esetben is a csomóponti szabályozásnak olyannak kell lenni, hogy jelzőlámpás irányítás nélkül is működjön.
Mint leírták ez a csomópont kifejezetten „klasszikusan” szabályos, a sávok kiosztása, az átláthatósága, felismerhetősége jó. Összefoglalva tehát, az adott helyen nem tartják megfelelőnek a jelzéskép változtatását a felvetett probléma kapcsán.