2019.04.22. 19:44
Száz éve sínek vezettek a Kossuth téren át a Tisza-híd felé
A szükség nagy úr! Valami hasonlót tapasztalt egy évszázada a megyeszékhely is. Szolnok frontvárossá vált: a Tisza túloldaláról a románok lőttek ágyúval, a városból meg a vörösök tüzeltek vissza. A Tiszán lévő vasúti híd felrobbantva, a közúti híd még ép, de életveszélyes átkelni rajta. Innen jött hát az ötlet, hogy síneket fektetnek rá, a mozdonyokat, meg a vasúti kocsikat szétszedve, lovakkal vontatják át. Ugye, milyen elképesztő idea, de hát a szükség nagy úr!
Sínek Szolnokon, a közúti Tisza-híd előtt.
Forrás: Beküldött fotó
Mindenki elképed, ha meglátja azt a korabeli fotót, amelyen a szolnoki főutcán sínek vezetnek a Tisza-híd felé. Pedig az elképzelés félig megvalósult.
1919. július 12-én a vasút vezetői értekezletet tartottak. A megbeszélés azzal kezdődött, hogy az itt elhangzó minden szó bizalmas és titkos. Az egyik osztályvezető bejelentette, hogy egy nagyszabású offenzívát terveznek a Tiszántúlon a románok ellen, július 15-20. között. Ehhez szükség lesz a felrobbantott és megrongált vasúti hidak helyreállítására az utánpótlás biztosítása céljából.
Amíg ez megtörténik, addig Szolnokon a közúti hídtól a szajoli vasúti állomásig, mintegy tíz kilométer hosszan síneket fektetnének le. Erre azért lett volna szükség, mert a szolnoki vasúti hidat még május 2-án felrobbantották. Ezen a megbeszélésen hangzott el a következő: „…a mozdonyok és járművek a közúti hídon lóerővel lennének átvontatandók…”
Ennek az ironikusan hangzó kijelentésnek nagyon egyszerű a magyarázata. Az ideiglenes vágányon a 377 sorozatszámú, húsz tonnát nyomó gőzmozdonyokat gondolták áthúzatni lovakkal. Valaki azonban a hallgatóság soraiból felvetette: a közúti híd tartói nem bírják el a mozdonyokat. Gondolatban ezt is gyorsan megoldották a következőképp: „…szükség esetén a mozdonyok esetleg részben leszerelve viendők át…”
Tervbe vették a többi vasúti híd, a tiszafüredi, a kiskörei, a tokaji és a csongrádi helyreállítását is.
Szolnokon az volt az elképzelés, hogy az ó-szolnoki teherpályaudvartól vágányokat fektetnek le a Tisza-parton, és egy ívvel felviszik a közúti hídra a síneket, onnan pedig tovább, a szajoli állomásig folytatják a vasúti pálya kialakítását.
Július 25-én azonban arról szól a jelentés, hogy Szolnokon a közúti hídra vezető vasút építése lassan halad, pedig a „vörös csapatok” már elérték Gyomát és Püspökladányt. Két nap múlva azonban gyakorlatilag összeomlott a front, július 28-án pedig a közúti Tisza-híd is a levegőbe repült. Vele együtt végleg elröppent a közúti-vasúti híd elképzelése is!