TISZAFÖLDVÁR

2019.03.12. 14:00

Aggódnak a földváriak az új kamion parkoló miatt

Belterületre, lakóházak közé épít egy cég saját kamionjai részére parkolót Tiszaföldváron. A lakosok nem örülnek az új szomszédságnak.

Joó Zsuzsa

Illusztráció/Shutterstock

Forrás: Illusztráció/Shutterstock

Megdöbbenve értesültek a Döbrei János út elején élő lakosok, hogy közvetlen szomszédságukban „kamionparkoló” épül. Először azt hitték, csak félreértés az egész, de a lakóházak közötti üres telken valóban megkezdődött a pihenőhely kialakítása.

A legkülönbözőbb helyen keresték arra a választ, hogyan lehetséges, hogy belterületen, családi házak tőszomszédságában ilyen létesüljön.

– Bennünket senki nem kérdezett meg arról, hogy beleegyezünk-e mindebbe. Kész tények elé állítottak – mondja az egyik (neve elhallgatását kérő) utcabeli férfi.

– Attól tartunk, házaink elértéktelenednek, a járművek zajára éjszaka is felriadunk és az utunk is tönkremegy. Pedig úgy hallottuk, 2020-ban a Döbrei utat teljesen felújítják. De meddig örülhetünk majd a jó minőségnek? – veti fel aggályait a lakos.

A szóban forgó kft. egyik tagja, Tóth Ferenc szerint érdemes tisztázni, hogy nem mindenki számára használható parkolót építenek, hanem egy csendes, körbekerített telephelyet, melyet csak és kizárólag a cég autói vehetnek igénybe.

Tiszaföldvári telephelyű vállalkozásunk fuvarozással, szállítmányozással foglalkozik. Nyolc, 40 tonnás billencses kamionunk van, melyek a legkorszerűbb motorral működnek – magyarázza Tóth Ferenc, aki egyébként önkormányzati képviselő a városban.

Hozzáteszi, szintén a Döbrei János út legelején, a kis ABC mellett régebben üzemelt egy gázolajkút, most még ennek a területén tárolja a cég az autóit. Csakhogy hamarosan felújítják és újra üzembe helyezik a kutat, így a jövőben nem „állomásozhatnak” ott a kamionok.

– Telephelyünknek olyan út mellett kell lennie, mely hivatalosan 40 tonnát elbír. A Döbrei út ilyen – folytatja a vállalkozó, hozzátéve, a parkoló bejáróját külön meg kell terveztetni, ennek kialakításához a Közútkezelő hozzájárult.

A vállalkozás így hozzákezdhetett az építkezéshez. A telek felső, 35 centiméteres termékeny részét már le is szedték, elszállították, hamarosan zúzott kővel szórják fel a felületet, melyet lehengerelnek.

Persze, azt Tóth Ferenc is elismeri, nem ideális a hely kamionjaik parkoltatására. A földvári önkormányzattól kértek is (volna) kintebb megfelelőbb helyet, de Tiszaföldváron nincsen erre alkalmas ingatlan. Igazából ipari parkja sincsen a településnek, ahová mehetnének.

Martfűn is érdeklődtek az önkormányzatnál, de ott is keresztül kellett volna menni a városon, hogy a felkínált helyet megközelíthessék. Így inkább a földvári telek mellett döntöttek, melyet egyébként Tóth Ferencék Hegedűs István polgármestertől vásároltak meg tavaly.

A helyeik attól (is) tartanak, további zajjal jár, ha a kamionokat majd itt kezdik el szerelni, karbantartani.

– Semmiféle tevékenységet és építményt ide nem tervezünk, minden javítást Kunszentmártonban végzünk. Azaz kopácsolás, csiszolás, fúrás itt nem lesz – nyugtatja meg Ferenc a szomszédokat. Azt is elmondja, a megvásárolt porta L-alakú, melynek a legvégében, a házaktól legalább 80 méterre állnak majd a járművek.

– Azaz jóval hátrébb van a lakóépületektől. A későbbiekben tujákkal szeretnénk felfogni a port és a zajt is, minél kevesebb gondot okozva a lakosoknak – majd Ferenc hozzáfűzi, cégük évente 10 millió forint adót fizet a városnak súlyadó, iparűzési adó formájában. Ráadásul dolgozóik mind környékbeliek.

A lakosok mindezek ellenére nem nyugodtak, továbbra is félnek a zajtól, a füsttől, a portól és attól, hogy a későbbiekben házaikat senki nem venné meg a „nagyméretű” szomszédság miatt.

Nem kell engedély

Utánajártunk, vajon kinek az engedélye szükséges ahhoz, hogy belterületen kamion-parkoló létesüljön. És egyáltalán, kell-e engedély ehhez. Hegedűs István polgármestert kérdeztük erről.

– A Döbrei János úton már van egy kamion parkoló, de tudomásom van róla, hogy egy másik helyen (attól nem messze) kialakítanak egy másikat. A parkoló kialakításához engedély nem szükséges, viszont az útcsatlakozáshoz igen.

– Úgy tudom, a Közútkezelőnél már folyamatban van az engedélyeztetés. A Döbrei János út nem önkormányzati kezelésű. Amennyiben a későbbiekben felépítményt tervez a cég, annak az engedélyeztetése sem a mi feladatunk, hanem az illetékes építésügyi hatóságé – magyarázza a településvezető, hozzátéve, a Döbrei János úton jelentős forgalom zajlik, amúgy is magas a környék zajterhelése.

– Mindehhez képest – vélekedik Hegedűs István – egy megfelelően kialakított, közforgalom elől elzárt helyen, ideiglenesen parkoltatott kamion környezeti terhelése elhanyagolható.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában