2019.03.01. 06:54
A jog sem tud sokat tenni a csaló webáruházak ellen
Az internetes vásárlás veszélyeket is hordozhat magában. Így járt egy megyebeli hölgy is, aki csaló oldalon vette a koncertjegyét, amit nemcsak hogy másnak is eladtak, de az eredetinél több pénzt is elkértek érte.
Illusztrációfotó.
Forrás: Shutterstock
– A februári, szolnoki Koncz Zsuzsa-koncertre szerettem volna jegyet vásárolni – kezdte egy megyebeli hölgy.
– Ahogy beírtam az eseményt a keresőbe, azonnal felugrott egy ablak, ahol meg is tudtam venni a belépőt...
– Mivel nem tudtam róla, hogy elmaradt a koncert, így elmentem a helyszínre, ahol két dolog derült ki. Az egyik, hogy az énekesnő lebetegedett, a másik pedig, hogy a jegyemet másnak is értékesítették... – tette hozzá a hölgy, aki megpróbálta elérni a belépőt árusító céget, de nem sikerült.
Mivel az eredeti jegy áránál többet vontak le a számlájáról, így felkereste a bankot is.
– Ők szerencsére azt mondták, hogy visszautalják a pénzemet – mondta.
– De a céget azóta sem értem el. Felháborítónak tartom ezt a magatartást!
Nem ez az első eset, hogy valaki a tudta nélkül olyan weboldalról vásárol jegyet, mely nem hivatalos értékesítő. A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal éppen ezért azt ajánlja a fogyasztóknak, hogy internetes vásárlás előtt tájékozódjanak a használni kívánt weboldalról.
Mint jelezték, a szóban forgó oldalról is számos negatív hír számol be, a károsultaknak külön oldala, fóruma is van. A webáruház ellen több országban is eljárás van folyamatban, az Innovációs és Technológiai Minisztérium oldalán is szerepel ez a honlap, mint jogsértő vállalkozás.
Ezért azt ajánlják, hogy aki bankkártyával fizetett ezen az oldalon, és nem kapta vissza a pénzét, annak érdemes a bankjához fordulni. Ugyanis a bankkártyás vásárlások esetén a bank bizonyos esetekben vissza tudja hívni a kártyáról leemelt összeget. Egyébként pedig a károsultak a bírósághoz és a rendőrséghez fordulhatnak.
Szabó Béla, a koncertet szervező cég ügyvezetője elárulta, az érintett internetes jegyértékesítő céggel volt már néhány kellemetlen tapasztalatuk.
– Mindez úgy, hogy semmilyen szerződéses jogviszonyban nem állunk velük – mondta.
– Ők úgynevezett másodlagos jegyértékesítéssel foglalkoznak, melyet a magyar jogrend nem tilt. Komoly összegeket fordítanak arra, hogy a kereső jegyvásárlás kapcsán az ő honlapjukat dobja fel elsőként. Így a nem kellően körültekintő vásárló könnyedén „ráharap”, holott a rendezvényeink mindegyik megjelenésén megjelöljük a hivatalos jegyforgalmazóinkat.
– Innentől már csak akkor kapnak észbe, amikor rájönnek, hogy a rendes jegyár többszörösét fizették ki, a különböző jogcímen ráaggatott költségekkel együtt.
Szabó Béla elmondta, a vásárló jobb esetben megkapja a jegyet, amelyet a nevezett cég csak azután vásárol meg az ügynökein keresztül, ha már a pénz befutott hozzá.
Rosszabb esetben csak egy igazolást küldenek az összeg befizetéséről, mellyel nem is biztos, hogy beengedik az illetőt az eseményre. De még ha be is jut, akkor sem biztos, hogy lesz helye, ugyanis előfordul, hogy többször értékesítették ugyanazt a helyet.
– Sajnos a pórul jártak első körben rajtunk próbálják levezetni a feszültségüket, de mi is csak elszenvedői vagyunk ennek az igencsak kétes piaci magatartásnak – folytatta.
– Ilyenkor azt tanácsoljuk, hogy első körben tőlük próbálják meg visszakövetelni a jussukat, majd a dokumentumaikkal forduljanak a fogyasztóvédelemhez.
Szabó Béla kiemelte, a leghatékonyabb módszer azonban a nyilvánosság.
– Ezért elindult egy széles szakmai összefogás, mely során megkértünk minden előadót, menedzsmentet, hogy a saját honlapjaikon, közösségi oldalaikon ők maguk is hívják fel a rajongóik figyelmét erre az átverésre, ha már a jog nem tud ellenük sokat tenni.
– A legfontosabb azonban mégis az, hogy a szórakozni vágyók csak a plakátokon feltüntetett hivatalos jegyforgalmazóktól vásároljanak jegyet. Ugyanis csak azokért tudunk felelősséget vállalni – hangsúlyozta a szakember.
Csak a szerencsén múlott, hogy végül megmaradt a pénze
Egy másik megyebeli hölgy is pórul járt a csaló cég által. Ő a jászberényi Zorán-koncertre igyekezett jegyet vásárolni, és csak a szerencsén múlott, hogy nem károsították meg több tízezer forinttal. Beütötte, hogy négy jegyet szeretne venni, majd amikor automatikusan rányomott a fizetés gombra, csak akkor vette észre, hogy jóval többet fog kifizetni, mint kellene.
De már nem tudott mit tenni. Közel egy órán keresztül nem történt semmi, nem kapott visszaigazoló e-mailt. Aztán egyszer csak jelezte a rendszer, hogy ismételje meg a fizetést, mert technikai okok miatt meghiúsult.
A témával kapcsolatban véleményt is írtunk, amit ide kattintva olvashat el.