2019.02.11. 17:30
Több kérdést is felvetett a gázolásért elítélt mentősofőr ügye
Kimondottan figyelemfelhívásnak szánta a bírónő a kék lámpás járműveket vezetők számára azt az ítéletet, melyben a mentőautó sofőrjét marasztalta el egy balesetben. Ezek után viszont kérdéses, mennyire fognak sietni a balesetekhez, betegekhez a mentők és tűzoltók.
Fotó: Mészáros János
A mentőautó használta a megkülönböztető fény- és hangjelzést, amikor évekkel ezelőtt halálra gázolt a kereszteződésben egy biciklis fiatalt Békéscsabán, aki zöld lámpánál kelt át kerékpárjával. A lány viszont kezében tartott mobiltelefonnal hajtott a kereszteződésbe, miközben fülhallgatóval zenét hallgatott. Másodfokon a napokban súlyosbították a mentőautó sofőrjének ítéletet.
– Nem jókedvünkből száguldozunk az utakon, pontosan megszabott rendje van, mikor használjuk a kék lámpát, szirénát. Erről a mentésirányító, illetve az egységvezető dönt – mondta el kérdésünkre egy megyebeli mentősofőr.
– Nem egyszer előfordul, hogy a közlekedésben részt vevők nem igazán segítik a haladásunkat. Persze gyakran nincs is hely hozzá, hogy félrehúzódjak, olykor azonban nem is törődnek a közeledő szirénával, hiába hallható több száz méterről is.
– Mindig számítanunk kell az utolsó pillanatban elénk kanyarodó autóra, úttestre lépő gyalogosra, sokszor a másodperc tört része alatt kell döntenünk egy-egy szituációban. Épp a néhány hónapja Szolnokon történt tragikus baleset – melyben több bajtársunk is megsérült, illetve elhunyt – a példa rá, hogy ez bizony számunkra is veszélyes üzem.
– A békéscsabai mentősofőr ügyében hozott ítélet alapján úgy érezzük, a törvény nem áll mellettünk. Ez esetben ugyanis hiába járt volna el körültekintően a sofőr, az áldozat szabályszegései olyan láncolatot indítottak be, ami végül a tragédiához vezetett. Nincs az a helyzet, hogy egy több tonnás tűzoltóautót vagy mentőautót le tudjunk fékezni, ha egy átkelőhelynél – ahol mi általában lassan haladó gyalogosra számítunk – elénk vágódik egy sokkal gyorsabb kerékpáros.
Pusztai Jánosnak több szempontból is rálátása van a történtekre. A szolnoki férfi közel két évtizeden át dolgozott mentőápolóként, jelenleg pedig a KRESZ-oktatásban vesz részt.
– Azt szoktam mondani, hogy a közlekedés csapatjáték, aminek minden résztvevőjétől elvárható, hogy betartsa a szabályokat – tudtuk meg tőle.
– Ez esetben pedig ez nem történt meg. Minden helyzetben elsőbbséget kellene adni a szirénázó, villogó járműveknek, a szerencsétlenül járt lány azonban nem is észlelte a közeledő mentőt, mégpedig saját hibájából.
– Arról sem győződött meg, hogy biztosított-e az átkelése a kereszteződésben, bármennyire zöld is a lámpa. Arra vonatkozóan egyébként sincs előírás, hogy mennyivel hajthat be a megkülönböztető jelzést használó jármű a kereszteződésbe.
– A száguldó mentő vezetője minden idegszálával figyel, az vezérli, hogy mielőbb a helyszínre érjen. Nem öncélú rohanás ez, hanem közérdek, hiszen arra tettük fel az életünket, egészségünket, olykor saját biztonságunkat is, hogy életet mentsünk.
Súlyosbították az ítéletet
A Gyulai Törvényszék, súlyosítva a Békéscsabai Járásbíróságon kiszabott büntetést, 3 évre felfüggesztve 1 év 8 hónap szabadságvesztésre ítélte azt a sofőrt, aki 2016 novemberében Békéscsabán elütött egy biciklis fiatalt.
Az ítélet bűnösnek mondta ki a vádlottat halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségében. A bíró kiemelte, a vádlott nem győződött meg arról, hogy biztosított-e az átkelése a kereszteződésben, mivel nem látta a sértettet, a vádlott és a sértett között nem volt szemkontaktus.
Borítókép: Mentőautó és busz ütközött 2018. június 27-én, halálos áldozatokat is követelt a baleset
Fotó: Mészáros János