jászkunság

2019.02.26. 07:00

Megakadályoznák a diákok lemorzsolódását megyénkben

A lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók tekintetében az országos rangsor derekán foglal helyet megyénk. De vajon mely tényezők befolyásolják térségünkben a képzettség nélküli iskolaelhagyást, és helyben milyen intézkedésekkel gátolnák meg azt.

Hartai G. – Ujvári L.

Képünk a szolnoki Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnáziumban készült, a 12/b osztály vizsgájáról, 2018. májusában.

Fotó: Illusztráció/Csabai István

– A végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentésének alapja a tanulmányokat folytató, de lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók kiemelt támogatása – nyilatkozta hírportálunknak Szutorisz-Szügyi Csongor.

A Szolnoki Tankerületi Központ igazgatója hangsúlyozta, ez elsősorban a korai iskolaelhagyással érintett köznevelési intézmények fejlesztésével, illetve pedagógusaik számára nyújtott szakmai szolgáltatások biztosításával érhető el.

Jelenleg egyébként több pályázati forrás is rendelkezésre áll, amelyek szakmai eszközökkel és infrastrukturális fejlesztésekkel jelentős támogatást nyújtanak a lemorzsolódással veszélyeztetett iskoláknak.

– A lemorzsolódásban érintett tanulók jellemzően a hetedik és a nyolcadik évfolyamosok közül kerülnek ki – folytatta az igazgató. Majd emlékeztetett, a megelőzés szerepe az általános iskolákban azért különösen fontos, hogy a várhatóan végzettség nélküli iskolaelhagyók korai szűrése megvalósuljon.

– Emellett lényeges a diákok személyre szabott fejlesztésének támogatása is. Ennek elmaradása ugyanis előrevetíti a középiskolai végleges lemorzsolódásukat, az intézményből való kimaradásukat.

– A Szolnoki Tankerületi Központban az elmúlt években csökkent a lemorzsolódással veszélyeztetett fiatalok száma, 576-ról 518-ra. Arányuk pedig a tankerület esetében megegyezik a megyei átlaggal. Ez 10,5 százalék – részletezte Szutorisz-Szügyi Csongor.

Százhetvenegy felső tagozatosból negyvenegy lemorzsolódástól veszélyeztetett tanulót tartanak számon Abádszalókon. Ez a felsős diákok huszonnégy százalékát jelenti.

– Összesen háromszázhuszonkét tanuló jár a Kovács Mihály Általános Iskolába, ennek közel tizenhárom százalékát érinti a lemorzsolódás – vázolta Parázsó Katalin intézményvezető.

Megtudtuk, nincs olyan tanulójuk, akinek a tanulmányi átlaga több mint egy jeggyel romlott volna az előző félévhez képest. Ha valaki megbukik egy tantárgyból, annak kötelező részt vennie délutáni tanulószobai foglalkozáson. Javulás esetén pedig mentességet kapnak a tanulószoba látogatása alól. Erre több példa is akadt az elmúlt időszakban.

Harminc diák vesz részt a programban

A lemorzsolódástól veszélyeztetett gyerekek közül kerülnek ki a mentoráltak. Az abádszalóki Kovács Mihály Általános Iskola pedagógusai külön mento­rálnak tanulókat, egyéni fejlesztési terv alapján foglalkoznak velük. Jelenleg harmincnyolc diák vesz részt a programban. Az alsó tagozatos tanulók között is zajlik felzárkóztatás.

– Meglátásunk szerint a lemorzsolódás elsődleges oka a motiválatlanság. A gyerekek nem érzik át a tanulás fontosságát, a kötelességtudat hiányát tapasztaljuk esetükben – magyarázta Parázsó Katalin intézményvezető. Ugyanakkor fontos szerepet játszik még a családok szociális háttere és a szülői példa is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában