2019.02.20. 07:00
Gasztrokörkép: főleg cukrászdába, kávézóba, fagyizóba járunk
Egy friss kutatás szerint legszívesebben cukrászdába, kávézóba és fagyizóba járnak a magyarok, de éttermekben is gyakran megfordulnak. Az általunk megkérdezettek szerint felértékelődött a minőségi alapanyagok szerepe.
Forrás: Shutterstock
Egy közelmúltban készült közvélemény-kutatás szerint a felnőtt magyarok negyvenegy százaléka legalább félévente, tizenhárom százaléka pedig havi szinten jár étterembe. Ők elsősorban a negyven év alatti, legalább érettségivel rendelkező városi lakosságot képviselik. Mint a gasztrokörképből kiderült, legmagasabb arányban, azaz hetven százalékban cukrászdába, kávézóba, fagyizóba járnak a magyarok.
Régi, házias receptek egészségesen elkészítve
Baloghné Marika, a szolnoki Édes Titok cukrászda tulajdonosa hírportálunknak elmondta, hogy mindenféle korosztály megfordul üzletükben, de rendezvényekre is sok süteményt készítenek.
– Mindegyik termékünk kedvelt, mind a sósak, mind az édesek, de a legnépszerűbb a belga krémes és a Rákóczi-túrós. Tehát a klasszikus sütemények ugyanolyan kedveltek, mint az új ízek. Emellett egyre többen keresik a cukormentes vagy csökkentett cukortartalmú édességeket is – mondta hírportálunknak Baloghné Marika.
– Aki hozzánk jár, elsősorban a minőséget keresi, de az ár is fontos a vásárlóknak. Próbáljuk minél természetesebb módon előállítani a süteményeket, tehát házias receptek alapján dolgozunk, és nem adunk hozzájuk plusz adalékanyagokat. Ugyanez vonatkozik a fagylaltjainkra is, melyeknek a gyümölcstartalma is magas. A hűs finomságokkal kapcsolatban elmondható, hogy főként az új ízeket keresik a vendégeink. A legkedveltebb a Kinder bueno, a csokis keksz, az Oreo keksz és az erdei gyümölcsös-joghurtos fagylalt, de ami ezek mellett már egy pár éve sláger, az a málnás étcsoki. Ezenkívül a pisztáciát is szeretik, ami tényleg pisztáciából készül – árulta el, majd hozzátette, az a gond, hogy nagyon sok fagyizó van a városban egymás hegyén-hátán, így például mire valaki a Hild térről elér hozzájuk, öt-hat ilyen üzletbe is belebotlik útközben.
Társasági esemény beülni egy kávéházba
– Kávézónkba legfőképpen közép korosztálybeli hölgyek járnak, de újabban felfedeztek minket a diákok is, akik a suli végeztével szívesen ülnek be hozzánk barátaikkal – mondta László Máté, a szolnoki Cafe Frei vezetője.
– Elsősorban társaságban járnak hozzánk a vendégek, hiszen maga a kávézás is valahol egy társasági esemény. Nincs jobb egy csésze finom kávé mellett megbeszélni a hét történéseit. És mivel a vidéki kávézókban soha nincsen akkora rohanás, mint esetleg Budapesten, jellemzően inkább hosszabb időre ülnek be hozzánk a vendégek, egy nagy traccspartira. Emellett persze gyakran találkozunk olyan vendégekkel, akik nálunk tartják az állásinterjúikat, és üzleti megbeszélések fontos helyszíne is a kávézó. Megvan a törzsközönségünk, azok a vendégek akik mindennap nálunk fogyasztják el a napi koffeinadagjukat, figyelik az újdonságokat, de szerencsére rengeteg új arcot, betérő vendéget látunk nap mint nap – tette hozzá Máté.
A Cafe Freiben inkább a különlegességeket keresik a vendégek, azt, amit máshol nem kóstolhatnak, és pont ez a Cafe Frei erőssége, hiszen nem mindennapi a kínálatuk.
– Egyértelműen a nicaraguai dohánykávé a legkedveltebb a vendégeink körében – fűzte hozzá az elhangzottakhoz Ladoniczki Dániel tulajdonostárs. – Nem kell megijedni a nevétől, semmi köze nincs a dohányzáshoz, szinte kivétel nélkül mindenkinek ízlik, aki megkóstolja. Sokan kérdezik, hogyan csináljuk, de természetesen a receptünket hétpecsétes titokként őrizzük – mosolyog sejtelmesen Dani, majd hangsúlyozza, hogy a minőségre nagyon ügyelnek, abból nem engednek.
– A Cafe Freiben igyekszünk meglelni a különlegességeket. Így fagylaltjainkhoz a vaníliát Madagaszkárról szerezzük be, hiszen ott a legfinomabb, és csokoládéból is csak a legjobbat használjuk, ghánai kakaóbabból készítjük. A klasszikus ízek mindig népszerűek, de érdemes néha mást is kipróbálni. Legtöbben a torinói csokoládét szeretik, melyet leginkább az ismert mogyorókrém márka ízvilágához tudnánk hasonlítani – magyarázta László Máté.
Inkább többször, de kevesebbet költenek
A felmérés arra is rávilágított, hogy éttermekben a magyarok hatvanöt százaléka, gyorséttermekben ötvennégy százaléka fordul meg valamilyen rendszerességgel. Mint kiderült, az ár a legmeghatározóbb tényező az étteremlátogatók körében. A többség inkább költ többször kevesebbet, mint egyszer nagyobb összeget. A magyarok személyenként átlagosan legfeljebb nyolcezer-nyolcszáz forintot költenének saját fogyasztásukra.
Farády Tamás, a szolnoki Pizza Home tulajdonosa elárulta, hogy főként a tizenhat és negyvenöt év közötti korosztály rendel tőlük pizzát.
– Nálunk egy vagy két milliméteres tésztavastagsággal lehet kérni a pizzát. Az előbbit, ami ízesebb, inkább a nők választják, az utóbbit, ami laktatósabb, a férfiak. A legnépszerűbb a szolnoki pizza, az olaszok rémálma, a magyaros pizza és a házi sárkány. Úgy látjuk, hogy egyre inkább a minőség fontosabb az embereknek, mi pedig próbálunk odafigyelni erre és a visszajelzésekre is. Minőségi alapanyagokkal dolgozunk, és nem használunk adalékanyagokat – mondta Tamás.
Borítókép: illusztráció
Forrás: Shutterstock