2018.12.20. 11:23
Két másodpercen múlt a füredi off-road versenyző ötödik bajnoki címe
Tavaly év végén számoltunk be először a Szoljon.hu-n Szerb Péter off-road versenyzőről. Az extrém autósport négyszeres bajnoka címvédőként állt rajthoz az Észak Trophy idei futamain. Izgalmasabb, fordulatoktól tarkított, kiszámíthatatlanabb szezont kérni sem tudott volna.
Szerb Péter trófeái versenygépe teljes motorháztetejét beterítik.
Fotó: Ujvári László
Sáros, nehezen járható terepen, lejtőről le, emelkedőre fel. Ha nem megy magától, hát felhúzzák...
Gyakran hallhatunk ilyen mondatokat egy off-road versenyzőtől. A terepjáró autók ügyességi versenye nem szívbajos embereknek való, a kényelem pedig ismeretlen fogalom ebben a kategóriában.
Hazánkban kevesen űzik ezt a sportágat, a legjobbakat az Észak Trophy nevű bajnokság tömöríti. Négy éven keresztül nem talált legyőzőre a tiszafüredi fiatal, Szerb Péter. Bár a nagy sorozat most megszakadt, így is a második helyen zárta az évadot. Az eredmény nem szegte kedvét, hiszen minden vég egy új kezdet.
– Egymást követően négyszer sikerült a kategóriában a dobogó legfelső fokára állnunk. Most kettő másodperc híján megszakadt ez a sorozat. Nem sérelmezzük a dolgot, próbáljuk úgy felfogni, hogy jobban oda kell tenni magunkat jövőre – kommentálta idei teljesítményét Szerb Péter.
Az utolsó versenyen dőlt el minden, ott is az utolsó szakaszban. A karancskeszi forduló a végletekig kiélezett küzdelmet hozott. Két másodperc a hétköznapokban nem nagy idő, a sportban azonban egy világot jelenthet. Ők a címvédést késték le ennyivel.
Idén hatszor álltak rajthoz, az első futamot Béren rendezték, elég mostoha körülmények között. Nagy sár nehezítette a versenyt, de összességében egy izgalmas futam volt. A füredi csapat számításait azonban súlyos baleset húzta keresztül, bal első féltengely csuklótörést szenvedtek. Nem csoda, hogy az ötödik helyen értek célba.
– Gyenge kezdés után erőteljes visszaesés – mondta nevetve. – A második felvonásra Dédestapolcsányban került sor. Újabb műszaki probléma lépett fel, de meglepetésünkre szolgált, hogy a második helyen tudtuk így is célba érni – magyarázta.
Szárazabb, könnyebb körülmények várták a mezőnyt Pásztón, a kiélezett versenyben a negyedik hely jutott a csapatnak. Nehezen indult tehát a bajnokság, három futam után még távoli célnak tűnt a címvédés. Szerencsére az idény második felében jól alakult minden, Borsodnádasdon a harmadik, Berentén az első helyen végeztek.
Megérkeztek a várt eredmények, a bajnokság állása pedig egyre szorosabbá vált. Akárcsak tavaly, idén is az utolsó futamban dőlt el a bajnoki cím sorsa.
– Nem tudom meghatározni, hol hibáztunk. Ami megmaradt bennem, hogy az egyik feljárónál elkövetett hibáért háromperces büntetést kaptunk. Leginkább ezen úszott el a bajnoki cím – emlékezett vissza.
Szokás mondani, hogy jóból is megárt a sok. Az autó már nagyon fárad, hiszen az ötödik idényén van túl. Az extrém mezőnyben talán a legidősebb járgánynak számít. Új autó építésére jelenleg nincs lehetőségük, azonban igyekeznek fejleszteni, korszerűsíteni. Kérdésünkre elmondta: a futómű például nem úgy dolgozik, ahogy szeretnék, sokat kell rajta változtatni.
Emellett az autó teljesítményét szeretnék jelentősen növelni. Külön köszönetet mondott Hajdú Ernő kollégájának, aki a terepjáró felkészítéséért felel.
Navigátora, Kovács Gergely pedig idén is hű, segítőkész társa volt.
A járhatatlan út sem lehet akadály
Szerb Péter 2008-ban kezdett versenyezni, akkor még a normál kategóriában álltak rajthoz. Négy éven keresztül versenyzett egy Mitsubishi Pajeróval, mígnem sikerült szert tennie egy Toyota Land Cruiser típusú autóra. Ez utóbbi aztán jelentős átalakításon ment át, a jelenlegi terepjáró lényegében abból lett kialakítva.
Egy régi teherautó mechanikus csörlője is be lett építve, mely nagy segítséget nyújt a járhatatlan terepen. Ahogy Peti szokta mondani: „ahova nem tud felmenni az autónk, oda felhúzzuk...”