BIZTONSÁGOS KÖZLEKEDÉS

2018.09.03. 17:30

Ellenőrzik a közúti hidakat a megyében

Tüzetesen átvizsgálják megyénkben is a közúti hidak állapotát egy országos ellenőrzés keretében, ez különös jelentőséget kap a genovai hídomlás tragédiája után. A Közút meghatározott időszakonként végzi el a munkát, amit kiemelten kezelnek a biztonságos közlekedés érdekében.

Czakó Nóra

A belvárosi Tisza-híd Szolnokon. Ennek az állapotát is ellenőrizni fogják

Fotó: Mészáros János

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. százhatvanegy közúti híd vizsgálatára kötött vállalkozási szerződéseket, összesen több mint háromszázmillió forintért.

A tervezet szerint Jász-Nagykun-Szolnok megyében a szajoli vasút feletti híd, a törökszentmiklósi vasútállomás feletti híd, Szolnokon pedig a „Kolozsvári” vasútállomás feletti híd, az Abonyi úti vasút feletti híd és a Szolnok városi Tisza-híd kerül sorra. A megbízásokat június végén írták alá, még jóval a genovai híd összeomlása előtt, azonban a tömegtragédia után a munka új lendületet vett.

A belvárosi Tisza-híd Szolnokon. Ennek az állapotát is ellenőrizni fogják
Fotó: Mészáros János

Az országos közutakon összesen 7716 híd található. Az országos közutak kezelési szabályzatában foglaltak szerinti megfelelő gyakorisággal ellenőrzik a kezelésükbe tartozó összes híd állapotát – közölte kérdésünkre a Közút.

– Külön központi híd osztályunk van, illetve minden megyében, így Jász-Nagykun-Szolnok megyében is van külön hídmérnökünk, aki ezt a feladatot ellátja. Ezt a tevékenységet folyamatosan kiemelt feladatként kezeljük – mondta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.

– A hidak műszaki felügyeletét minden építményen az útszakasz szolgáltatási szintjének megfelelő gyakorisággal ellenőrizzük. Félévenkénti hídszemlét, évenként hídvizsgálatot tartunk. Az éves hídvizsgálat a teljes hídszerkezet látható felületein szemrevételezéssel történik.

– Ide tartoznak a hídszerkezet azon részei, mint a felszerkezet, tartószerkezet, pályaburkolat, hídtartozékok, saruk, dilatációs szerkezetek, hídfők, szárnyfalak, pillérek, pilonok felületei, rézsűk, vízelvezető rendszer, hídkörnyezet, pálya- és burkolatcsatlakozások. Az összes Jász-Nagykun-Szolnok megyei hidat átvizsgálják ezeken a pontokon – fejtette ki.

Pécsi Norbert Sándor hozzátette: ezenfelül a jogszabályban előírt hidaknál minden részletére és tartozékára kiterjedő fővizsgálatot kell végezni tízévenként. Amennyiben szükséges, úgy külső szakértő bevonásával részletes vizsgálat is készül.

A közbeszerzési értesítőben is megjelent vizsgálatok, tehát a korábban említett százhatvanegy híd, melyek között megyeiek is szerepelnek, a jogszabályban előírt, tízévenként kötelező fővizsgálatokat takarják. Az osztályvezetőtől megtudtuk, hogy a fővizsgálat már országszerte megkezdődött, folyamatban van, és ez év őszén elkészül. A fővizsgálatok mellett az országosan a kezelésünkbe tartozó mintegy 7400 híd felügyeletét pedig a fentebb leírtak szerint végzik.

A genovai katasztrófa tanulságai

Az augusztus 14-én történt genovai katasztrófának negyvenhárom halálos áldozata volt, miután összeomlott egy közúti híd, rajta autókkal. A tragédia okát vizsgálják, egyelőre annyi valószínű, hogy szerkezeti hiba okozta az 1967-ben épült híd leszakadását. A feltételezések szerint vagy egy feszítőkábel elszakadása, vagy a szerkezet egy betontalpának meglazulása, esetleg elmozdulása okozhatta a bajt. A szakértők úgy vélik, hogy az esetleges kábelszakadást az ötvenegy éves híd elavultsága, az időjárás okozta szennyeződések, a tenger közelsége miatti sólerakódás, valamint az utóbbi években megnövekedett járműforgalom is okozhatta.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában