Jászkunság

2018.07.19. 13:50

Ésszel a hitelkártyával! – rábeszélnek, aztán fizethetünk

Egyik szolnoki olvasónk keresett meg minket hitelkártyával kapcsolatos panaszával. Szerinte sem az értékesítő, sem az ügyfélszolgálat nem tájékoztatta megfelelően a kártyával kapcsolatban, és a mai napig nem tudja, az általa nem aktivált, és azóta le is mondott szolgáltatásért kell-e majd fizetnie.

Molnár-Révész Erika

Nálunk is egyre népszerűbbek a hitelkártyák. Vannak azonban, akik már menekülnének a szerződésből... Illusztrációfotó.

Forrás: Shutterstock

– Az egyik bevásárlóközpont aulájában hirtelen elém ugrott egy fiatalember. A játékboltból jött? – kérdezte, miután ránézett a logóval ellátott szatyromra – idézi fel a vele történteket a szolnoki Anita.

– Azt gondoltam, hogy a bolt egyik nyereményjátékát reklámozza. Megálltam, hogy meghallgassam. Csak mondta és mondta a magáét pontokról meg kedvezményekről.

– Igazából fel sem fogtam, mit beszél, csak már amikor a rengeteg papírt aláírtam, vettem észre, hogy nem egy sima pontgyűjtő kártyát igénylek, hanem egy hitelkártya-szerződést írtam alá – folytatja kálváriáját olvasónk.

– Mondtam, hogy nem szeretnék hitelkártyát, de határozottan állította, hogy addig, ameddig nem aktiválom a kártyát, nem lép életbe a szolgáltatás. Elküldték a kártyát postán, hívtak a banktól, hogy aktiváljam. Elmondtam, hogy nem szeretném. Ez többször megtörtént.

– Azt gondoltam, végül megértették, és ezzel vége is, de nem sokkal később jött egy elektronikus levél, melyben figyelmeztettek, ne felejtsem el befizetni határidőig a törlesztőrészletet...

A fiatal anyuka végül a bankba is bement, és ott felmondta az ügyintéző szerint élő szerződést.

– És ezzel még mindig nincs vége... tizenöt napon belül fel fognak hívni, hogy megerősítsem a lemondást – erről tájékoztattak. Kérdeztem, hogy lesz-e ennek valamilyen költsége, amely engem terhel majd, az ügyintéző azt mondta, nem tudja, elképzelhető – hitetlenkedik a pórul járt nő.

– Egyre többen keresnek fel minket hitelkártya-problémákkal kapcsolatban – mondja dr. Szakács Attila, a Merkating Nonprofit Kft. cégvezetője. A pénzügyi fogyasztóvédelmi társaságot azért hozta létre a Magyar Nemzeti Bank, hogy díjmentesen segítséget nyújtson.

– Ez az év volt az, amikor visszaesett a hitelkártyák értékesítése, szerencsére egyre tudatosabbak az emberek. Ám még mindig előfordul, hogy a járókelő nem annyira koncentrál, nem annyira figyel oda, amikor beszélnek hozzá.

– Egyre gyakoribb az a megoldás is, hogy a bankok kiszervezik a hitelkártya-értékesítést, ezzel külsős cégeket bíznak meg, akik erre szakosodtak – magyarázza a szolnoki irodában a szakember, aki arra figyelmeztet, már ha csak egy előszerződést ír alá valaki, akkor is elindulhat a folyamat.

– Ha csak egyszer használja a kártyáját véletlenül, mert vagy összekeverte egy másik kártyával – mert ilyen is előfordult –, egy darabig lehet, hogy észre sem veszi, hogy tartozása van.

Nálunk is egyre népszerűbbek a hitelkártyák. Vannak azonban, akik már menekülnének a szerződésből... Illusztrációfotó.
Fotó: Shutterstock

– Ha nem fizetjük vissza a határidő lejárta előtt, életbe lép a tartozás, melynek nagyon magas kamata van, és az összeg akár naponta is nőhet – figyelmeztet a pénzügyi tanácsadó, aki még egy fontos dologra is felhívja a figyelmet.

– A banknak minden egyes lejáratkor értesíteni kell a kártyabirtokost, hogy „kedves felhasználó, ön eddig ennyi és ennyi hitelt használt fel, és amennyiben ennek minimum az öt százalékát visszatölti, akkor minden rendben, tovább használhatja a hitelkártyáját”.

– Csakhogy! Ezzel folyamatosan mindig a banknak leszek az adósa, nem törlődik a hitel, állandósul a tartozás. Ez a legrosszabb... – teszi hozzá.

Dr. Szakács Attila szerint nem csak mi vagyunk sokszor figyelmetlenek, az ügyintézők sem állnak mindig a helyzet magaslatán, ezért érdemes kikérni a rögzített beszélgetést.

Emellett korábban a bankoknak is érdeke volt, hogy ne tájékoztassák világosan az ügyfeleket. A Magyar Nemzeti Bank éppen ezért tájékoztató füzeteket helyeztetett ki minden bankban, melyekben érthetően leírják a különböző pénzügyi folyamatokat.

Okosan használva jó termék

– Nyugat-Európában előszeretettel használják a hitelkártyát, ugyanis ott már egy teljesen kifejlett kultúrája van ennek – mondja dr. Szakács Attila, a Merkating Nonprofit Kft. cégvezetője, főiskolai docens.

– Ha okosan használjuk, még pénzt is hozhat a házhoz. Én például mindent ezzel fizetek ki, viszont hozzá van kapcsolva egy olyan automatikus folyamat, hogy a hitel lejárta előtti fordulónapon a számlához kapcsolódó kártyáról mindig visszatöltődik az elköltött összeg.

– Ha százezer forintot költöttem, akkor annyi, így nem keletkezik tartozásom, és közben pontokat, kedvezményeket gyűjtök, amiket később beválthatok – magyarázza saját példáján keresztül a szakember.

Hozzátette, azoknak is nagyon jó megoldás lehet, akik különböző időpontokban jutnak jövedelemhez, nekik áthidaló megoldásként is jó szolgálatot tehet a hitelkártya.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában