2018.06.02. 07:00
Halálos balesettel kezdődött a motorosszezon Szolnok megyében
Elkezdődött a motorosszezon. Az autósok kapkodhatják a fejüket, hogy merről robog el mellettük a kétkerekű járgány… Néhány motoros ugyanis nem tartja be a közlekedés szabályait. Az első halálos motoros baleset már meg is történt megyénkben.
Szolnokon május elején rendeztek motoros lassú tréninget, hogy a járművezetők felfrissítsék tudásukat a szezon kezdetén
Fotó: Fodor Orsolya
Két motoros baleset is történt május 17-én Szolnok külterületén, melyek közül az egyik tragédiával végződött. A reggeli órákban a 4-es számú főúton egy motorkerékpáros hátulról nekiütközött az előtte haladó teherautónak.
Délután pedig a 32-es számú főúton egy motorkerékpáros egy tehergépkocsi előzése során nem észlelte a szemből érkező személyautót, mellyel összeütközött. A motoros férfi a kórházba szállítást követően életét vesztette.
A gépkocsivezetők mellett a két keréken közlekedők is sokat tehetnek azért, hogy ne váljanak baleset részesévé, áldozatává. Ráadásul tavasszal több hónapos kihagyás után ülnek újra motorra, vagyis a szokásosnál óvatosabban kellene közlekedniük. Emellett nem árt saját magukat is és a járművüket is felkészíteni a szezonra.
– Mint minden járművezetőnek, a motorosoknak is fel kell készülniük indulás előtt – világított rá Dávid Mónika őrnagy, a megyei baleset-megelőzési bizottság titkára. – Egyrészt meg kell vizsgálni, hogy az adott kategóriára érvényes-e a jogosítvány. Fontos az is, hogy a jármű rendelkezzen forgalmi engedéllyel és rendszámmal.
– Ez utóbbit ugyanis gyakran fel sem teszik a járműre vagy felhajlítják, holott a KRESZ szerint ez tilos. Emellett nem szabad sárral szándékosan beszennyezni sem azért, hogy ne legyen olvasható.
– Ezek a tettek szabálysértésnek minősülnek, melyek helyszíni bírságot vagy akár szabálysértési feljelentést is vonhatnak maguk után – tette hozzá.
Indulás előtt a motorkerékpár műszaki állapotát is tanácsos ellenőrizni. Hogy megfelelően működik-e a kormány-, a fék-, a világító- és fényjelző berendezés, valamint rendben vannak-e a gumiabroncsok.
– Sajnos gyakran előfordul, hogy a motorosok nem elfogadható ruházatban ülnek a kétkerekűre. A megfelelő védőfelszerelés használata viszont nagyon fontos. Tehát lehetőség szerint ne pólóban és papucsban közlekedjenek a járművel, hanem védett, zárt ruházatban.
– Hiszen a motorosok nagyon védtelenek, ugyanúgy, mint a kerékpárosok. Emellett ajánlottak a protektorok is, vagyis a gerinc-, mell-, könyök- és térdvédő, valamint a bukósisakról sem tanácsos megfeledkezni.
– Ez utóbbi ugyanis esés esetén nagy mértékben segít abban, hogy ne kapjon a motoros agyrázkódást, nem beszélve a súlyosabb sérülésekről. Ennek ellenére gyakran előfordul, hogy nem csatolják be a bukósisakot.
– Pedig fontos, hogy a motorosok is mindent megtegyenek annak érdekében, hogy egy esetleges balesetet minél kevesebb sérüléssel ússzanak meg – hangsúlyozta Dávid Mónika.
– Aki motorral indul útnak, a KRESZ-szabályokról se feledkezzen meg! A leggyakoribb problémák, amiket tapasztalunk, hogy a motorosok nem tartják be a sebességhatárokat, valamint a követési- és oldaltávolságot.
– Túlságosan közel mennek a személyautókhoz, és ezzel a gépkocsivezetőket is zavarják. Emellett a személyszállítás szabályaival sincs mindenki tisztában. A motorkerékpár pótülésén ugyanis egy, a saját biztonságára ügyelni képes személyt szabad szállítani, akinek a lába a lábtartót eléri.
– Ez azonban nem azt jelenti, hogy hozzáigazítjuk a lábtartót. Az is gyakori probléma, hogy segédmotor-kerékpárosok a kerékpárutat használják. A szabályok szerint azonban itt csakis lakott területen kívül közlekedhetnek.
Dávid Mónika hangsúlyozta, hogy a sebességhatárok ugyanúgy a motorkerékpárosokra is vonatkoznak. Ha pedig egy jármű mellett haladnak el, nagyon fontos a megfelelő oldaltávolság tartása.
A követési távolságra is ajánlott odafigyelni, nemcsak az autósok mögött, hanem más motorosok társaságában is. Így ha a két keréken közlekedők közül bárkinek műszaki probléma vagy egyéb ok miatt hirtelen fékeznie kell, nem szaladnak egymásba.
– Sajnos, már történt idén baleset amiatt, hogy a motorkerékpáros szabálytalanul előzött. Fontos, hogy a motoros is meggyőződjön arról, az előzést szabályosan és biztonságosan be is tudja fejezni anélkül, hogy a mellette, illetve a vele szemben közlekedők haladását veszélyeztetné vagy zavarná – magyarázta.
– Emellett lényeges a defenzív, vagyis a védekező vezetés is. Ez azt jelenti, hogy mindig körültekintően, az adott körülményeknek megfelelően kell közlekedni és olyan sebességgel, hogy bármilyen váratlan eseményre még biztonságosan tudjunk reagálni.
– Előfordul ugyanis, hogy a motoros védett útvonalon halad, de szabálytalanul kihajt elé például egy mezőgazdasági vontató. A defenzív vezetés ugyanakkor mindenkire vonatkozik, az autósokra is.
– Mindig az út, látási és forgalmi viszonyoknak megfelelően kell vezetni, és folyamatosan használni kell a tükröket. Fontos, hogy a közlekedők a vezetésre koncentráljanak, és ne vonja el a figyelmüket semmi, például a mobiltelefon.
Lassú tréningre várták a motorosokat
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Balesetmegelőzési Bizottság kiemelt figyelmet fordít a motoros balesetek megelőzésére. Ennek egyik elemeként idén már két alkalommal, Szolnokon és Mezőtúron is, rendeztek motoros lassú tréninget.
Mindkét helyszínre szép számmal érkeztek a motorosok. A szolnoki rendezvényen például közel százötvenen vettek részt.
Az oktatónapra leginkább a fiatal, kezdő járművezetőket várták, de számos „öreg” motoros is megjelent, hogy felfrissítse tudását a szezon kezdetén. A két keréken érkezők motoros rendőrök irányításával sajátíthatták el a biztonságos kanyarodási és fékezési technikákat.
Emellett azt is begyakorolhatták, hogyan lehet helyesen reagálni váratlan helyzetekre, így igen hasznosnak bizonyult a továbbképzés.
Ezt megelőzően a megyei rendőr-főkapitányság motoros járőrei is részt vettek a szokásos szezon előtti tréningen. Felfrissítették gyakorlati tudásukat, és már szolgálatba is álltak a szabálysértők kiszűrése, illetve a balesetek megelőzése érdekében.