2018.06.13. 13:50
Ha ezeket betartják a bringások, elkerülhető a rengeteg kerékpáros baleset
Beköszöntött a jó idő, közeledik a tanév vége, egyre többen közelítik meg a munkahelyüket kerékpárral, vagy indulnak a hétvégén biciklitúrára. Annak érdekében, hogy minél gondtalanabbul, és főleg balesetmentesen élvezhessék a két keréken való suhanást, elengedhetetlen néhány szabály ismerete.
Két napja a Baross út és a Kápolna út találkozásánál egy személygépjármű sodort el egy szabályosan közlekedő biciklist (Képünk csak illusztráció)
Forrás: Shutterstock
Kerékpáros balesettel indult a hét a megyeszékhelyen, ahol személyautó sodort el egy biciklist a Baross út és a Kápolna út találkozásánál. A hasonló esetek elkerülése érdekében fontos, hogy tisztában legyünk a közlekedési szabályokkal.
– Azokon az útszakaszokon, ahol kiépített kerékpárút található, kötelező azon közlekedni – hangsúlyozta Dávid Mónika őrnagy, a megyei baleset-megelőzési bizottság titkára.
– A Baross úton például csak az úttest egyik oldalán húzódik kerékpárút, mégis gyakran látjuk, hogy a biciklisek a másik oldalon, a járdán közlekednek, holott ez szabálytalan. Ahol pedig nincs kerékpárút, ott az úttest jobb szélén, vagy az útpadkán lehet közlekedni.
A kerékpárúton haladva is fokozott óvatossággal közelítsük meg a kereszteződéseket. Ajánlott lassítani és alaposan szétnézni, még akkor is, ha védett útvonallal párhuzamosan közlekedik a biciklis, mint például a Baross úton, és neki van elsőbbsége.
Amikor viszont a kerékpáros keresztezi a védett utat, mint például a Baross és a Szapáry út kereszteződésében, ott le kell szállni a kétkerekűről és át kell tolni az úttesten.
Gyakran előfordul, hogy a kerékpárúton ütköznek össze az egymással szemben haladó biciklisek, mert elfelejtkeznek róla, hogy a számukra kijelölt úton is érvényesek a jobbra tartási szabályok.
Emellett gyakori gond az is, hogy a biciklisek túl gyorsan hajtanak a kerékpárúton. A sebesség megválasztására azért is oda kell figyelni, mert gyakran előfordul, hogy gyalogosok keresztezik a kerékpárutat, például autóbuszról leszállva.
A legtöbb baleset azonban a kanyarodási szabályok be nem tartása miatt következik be. Körültekintés után teljesen kinyújtott karral, időben kell jelezni az kanyarodási irányt és utána minél rövidebb idő alatt és a lehető legrövidebb útvonalon kell végrehajtani a kanyarodást. Emellett ne feledjük, hogy a jelzőlámpák, például a tilos jelzés, a kerékpárosokra is vonatkozik – fejtette ki.
A baleset-megelőzési bizottság titkára, a vakáció közeledtével, a gyerekek biztonságos kerékpáros közlekedésére is felhívta a figyelmet. Elmondta, hogy a fiatalok is túl gyorsan hajtanak.
Emellett többször is láthatunk olyat, hogy elengedett kormánnyal bicikliznek, ami szigorúan tilos. Az is gyakori, hogy egymást viszik a gyerekek, ami szintén szabálytalan. Dávid Mónika hozzátette, azt is fontos tudni, hogy főútvonalon, lakott területen kívül tizenkét év alatti gyermek nem közlekedhet biciklivel.
Az újszászi Pető Zsuzsa és Pető József két gyerekükkel együtt igazi biciklis családot alkotnak. A felnőttek munkába is drótszamáron járnak át Szolnokra, hosszú túrákat tesznek az országban, biciklis megmozdulásokon is részt vesznek. A megyei kerékpárutakkal, a biciklizés biztonságosságával kapcsolatban faggattuk őket.
– A települések között még elég hiányos a kerékpárutak kiépítettsége, ott a közutakra kényszerülünk – állapították meg. – Szolnokon már elég sok helyen van, bár több helyen például a gyalogosok között vezet a bicikliút. A közutakon nagyon oda kell figyelni a kátyúkra is, már csak azért is, nehogy a gödrök kerülgetése miatt gázoljanak el.
– Az utakon egyébként tapasztalataink szerint jobban figyelnek a kerékpárosokra, elsősorban a kamionosok, ők tudatában vannak a méreteiknek és az ebből adódó veszélyeknek. Városon belül kevésbé veszik figyelembe a bicikliseket. Nem mindenütt adják meg nekünk az elsőbbséget. A kerékpárosok sem mindig úgy közlekednek, ahogy kellene, van, akit mi is figyelmeztetünk. Van, hogy nem jelzik a kezükkel, ha kanyarodni akarnak és kénytelen az ember satufékkel megállni – számoltak be tapasztalataikról.
A jó idő beálltával a gyerekek is rákaptak a biciklizésre, a vakációban pedig hosszabb-rövidebb kirándulásokat is megejtenek.
– A gyerekek nagy részét autóval hordják iskolába, így nincsenek tisztában a KRESZ szabályaival, nem alakult ki a közlekedési kultúrájuk. Csak lehajtják a fejüket és mennek előre, így nagyon kell ügyelni rájuk – hívta fel rá a figyelmet Zsuzsa.
A házaspár azt is kiemelte, hogy a felnőtteknél és a gyerekeknél is gyakran hiányoznak a biztonsági alapfelszerelések: nincs a kerékpáron megfelelő világítás, a biciklis nem vesz bukósisakot, kesztyűt, láthatósági mellényt, de még a pár száz forintért kapható fényvisszaverő csíkra is sajnálják a pénzt. Ez pedig nagyon balesetveszélyes.
Ne feledkezzünk meg a kötelező felszerelésekről sem!
A közlekedési szabályok betartása mellett az is fontos, hogy kerékpározásra alkalmas állapotban üljünk biciklire. Emellett indulás előtt a bringát is ajánlott ellenőrizni.
– Nagyon fontos, hogy a kerékpár kormányberendezése masszív legyen, és jól működjön a fékberendezés. A kerékpárokat kötelező felszerelni elöl egy fehér vagy sárga, hátul pedig piros fényt kibocsátó lámpával, illetve fényvisszaverő prizmával. Az első kereket pedig kettő sárga oldalprizmával. Ajánlott ezenkívül a bukósisak, a térd- és a könyökvédő használata, illetve lakott területen kívül és korlátozott látási körülmények között a láthatósági mellény viselése – sorolta Dávid Mónika.